laland10 Skrevet Desember 29, 2012 Skrevet Desember 29, 2012 Ohoi Bil: -97 523i E39 Motor: M52B25 enkel vanos Tror min katalysator har tatt kvelden. Det rasler under bilen (rundt 1500-2000rpm) og det er lite pådrag fra 2000 rpm og oppover, bare ett ganske jevnt drag. Bilen har også en ganske hissig lyd når den kommer over 2000 rpm, på 3000 høres den allerede ganske sinna ut Lest litt rundt og dette kan se ut som at innmaten i katalysatoren har løsnet. Jeg har nettopp EU godkjent bilen (ett år på etterskudd, stått lagret) og kan derfor EU godkjenne den til sommeren igjen (4 mnd før tiden). Tenkte da å fjerne katalysator etter den er godkjent og sette inn ett rør istede. Er dette en god ide, eller bør jeg bytte til en ny kat? Har søkt litt rundt og ny kat på schmiedemann koster jo ca 3500.- Har sett at noen snakket om biltema kat til under 1000 lappen, men når jeg skriver inn bilnummer på biltema så får jeg kun opp en til 2800.- Takker for alle svar, og svar gjerne på hvorfor bilen drar jevnt over hele registeret, Tidligere så ble det mye mer gufs i den når den kom opp i litt rpm. Har bestilt tennplugger og skal skifte bensinfilter for å se om det hjelper, de tror jeg uansett er ganske gamle. Edit: Noen som har peil på hvor store slangeklemmer som sitter på bensinfilteret? Må vel bytte de i samme slengen tenker jeg.
donald duck Skrevet Desember 30, 2012 Skrevet Desember 30, 2012 Hei har akkurat samme greia som deg på min -96 523.Fant et firma i sverige på finn.no som kunne levere komplett frontrør inkl. katalysator for ca.2300 inkl. frakt til norge uten at jeg vet om det kommer toll i tillegg til prisen da jeg ikke har erfaring med å bestille fra utlandet.Tror navnet på firmaet het fixat.se håper noen har et her inne har et godt råd ang. dette mvh. donald
OrjanBmw Skrevet Desember 31, 2012 Skrevet Desember 31, 2012 Ingen moms på bildeler. Slipper veldig ofte toll også. Har iallefall aldri fått noe sånt på mine bestillinger, og jeg har sikkert hatt godt over 50 forskjellige bestillinger fra utland
laland10 Skrevet Januar 8, 2013 Forfatter Skrevet Januar 8, 2013 jekka opp bilen her om dagen og dunka litt på katalysatoren med en gummihammer. Det er ihvertfall derfra raslelyden kommer fra, så da har nok innmaten tatt kvelden. Har hørt at det er mange som bytter kamsensor og veivsensor når bilen begynner å bli litt dau ved høye rpm. Min kamsensor ble byttet for 2 mnd siden den avga feilmelding, er dette en sensor som kan blir påvirket/ødelagt av defekt katalysator? Slik at jeg må bytte den igjen ? Satser på å bestille en ny katalysator fra www.fixatbildelar.no . sjekka prisene og det stemmer med 2300 inkl frakt, så får satse på at jeg slipper toll/moms Så til the "big question"... Må man sveise for å bytte katalysator? Jeg gjør det meste hjemme med hjelp av bimmers.no og youtube, men sveising hverken kan jeg eller har utstyr til prøve. Ser på bildet at det er bolter på de røra som går mot motor, men bakover er det bare ett rør. Hvordan festes dette til eksosen bakover ?
laland10 Skrevet Januar 8, 2013 Forfatter Skrevet Januar 8, 2013 siterer Cosmo fra ett annet innlegg og dette høres kjent ut: Kamsensor er en fast gjenganger, og vil vise seg på diagnose. Da går den helt fint på tomgang, men kan finne på å stoppe innimellom. Den trekker også dårlig og gjerne litt ujevnt. Koster vel noen hundrelapper for sensoren, og forholdsvis grei å skifte. Har hørt det er lurt å benytte seg av originale sensorer på kam/veiv da andre ofte har høy tendens til å feile. Har søkt litt rundt på gsbildeler.no og er ikke 100% sikker på hvilke sensorer jeg trenger. Noen som har nummer på disse om jeg må bytte dem? Tenker å bytte katalysator først, så ta en diagnose før jeg bytter noe mer. Savner draget i bilen, nå går den omtrent som kjerringa's Mazda 3 (1,6L)
HenrikSkaug Skrevet Januar 9, 2013 Skrevet Januar 9, 2013 Hadde samme problem på min e46, til slutt kom en bit og blokkerte eksosen, tok ut innmaten bare og alt ble bra igjen
huldra66 Skrevet Januar 9, 2013 Skrevet Januar 9, 2013 Ingen moms på bildeler. Slipper veldig ofte toll også. Har iallefall aldri fått noe sånt på mine bestillinger, og jeg har sikkert hatt godt over 50 forskjellige bestillinger fra utland Det stemmer ikke helt , det er moms på alt til og med brukte bildeler i norge ( selv om bilen allerede er momset og avgiftsbelagt en gang ) Det er ikke Toll på bildeler, Toll og Mgoms er to forsjellige ting. i tilleg til moms kommer postens gebyr for tollbehandlingen tror den var ca 100 kr for varer under 1000kr og ca 200 for varer over 1000kr så joda staten flår deg uansett er jeg redd.
laland10 Skrevet Januar 10, 2013 Forfatter Skrevet Januar 10, 2013 "bompi-bjørnene" Katalysator bestilt fra "søta bror". Håper shaiten kommer inn i norge uten alt for mange gebyr Satser på at dette er fixen for bilen. Poster uansett fremgang her
stianandre Skrevet Januar 11, 2013 Skrevet Januar 11, 2013 Ingen moms på bildeler. Slipper veldig ofte toll også. Har iallefall aldri fått noe sånt på mine bestillinger, og jeg har sikkert hatt godt over 50 forskjellige bestillinger fra utland Det stemmer ikke helt , det er moms på alt til og med brukte bildeler i norge ( selv om bilen allerede er momset og avgiftsbelagt en gang ) Det er ikke Toll på bildeler, Toll og Mgoms er to forsjellige ting. i tilleg til moms kommer postens gebyr for tollbehandlingen tror den var ca 100 kr for varer under 1000kr og ca 200 for varer over 1000kr så joda staten flår deg uansett er jeg redd. Jeg mottok nettopp nye lykter fra amerika. betalte ca 1800 kr med frakt. Men når de kom til norge, så kostet det 704 kr i tollavgift. Bare vis noen lurte:)
laland10 Skrevet Januar 14, 2013 Forfatter Skrevet Januar 14, 2013 Venter fremdeles på ny katalysator fra Sverige, men stusser litt på om jeg bør bytte lambdasonden som sitter i den i samme slengen. Jeg regner med at det er nr.8 jeg skal ha, men finner ikke denne delen på hverken GS, Koed eller Schmiedemann. På Koed står det at det skal være 2 sonder ETTER katalysator, men på bildet på GS så ser det kun ut som det skal være 1 på min bil (E39 523 -97). Kan noen linke riktig sonde til meg ? Edit: Er det viktig å bruke originale sonder eller går det greit med noen billige. Er jo litt diverse meninger rundt dette.
preben007 Skrevet Januar 14, 2013 Skrevet Januar 14, 2013 Venter spent på å høre hvordan dette går, har en e39 som må byttes kat på pga frieksos. Fant begge katene + frontrør (har to kat.) til ca 4800 inkl frakt på samme side som deg. Den ene katen koster over 7k i norge!
laland10 Skrevet Januar 14, 2013 Forfatter Skrevet Januar 14, 2013 Hmm. Snakket med GS og de mente på jeg ikke hadde noe lambdasonde etter kat på min bil, Kun 2 før som satt på grenrøra.
laland10 Skrevet Januar 21, 2013 Forfatter Skrevet Januar 21, 2013 Har mottatt Katalysatoren nå, skal få bytta den i løpet av uka så kommer med oppdatering senere. Den så hel og fin ut, godt pakket og kom med endel monteringsdeler.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå