-stig- Skrevet Desember 31, 2012 Share Skrevet Desember 31, 2012 hei! er vel ett gjennomgående tema, men har ett lite ekstra spørsmål: er ny i bmw sirkuset, og ting er litt nytt for meg: setter m52-b20 motoren hele veivhuset under vakuum? for når jeg åpner oljepåfyllinga så stopper motoren.. akkurat kjøpt bilen, og eieren før har justert tomgangen på gasswiren, skal vel være en tomgangs skrue en plass? har ikke leita så hardt enda men.. blir kluss med throttle position sensor om spjeldet skal justeres... problemet nå er at den er veldig ujevn på tomgang når varm, og når motoren er kald så kan motoren tusle å gå fint, så kan jeg høre at det er noe som åpner under innsuget en plass, og da sliter motoren med å gå, og dør gjerne ut. veivhusventilasjonen igjen? litt usikkert på hvordan veivhusventilasjonen fungerer på disse, og om det er noe elektrisk styrte ventiler i systemet. i mitt hode så synes jeg bilen er rimelig slapp, spesielt fra stillestående, får litt pulver over 5000rpm, er kanskje slik disse motorene er... er automat forresten.. håper noen kan sende en hobbymekaniker litt på vei mvh Stig Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Azeton Skrevet Desember 31, 2012 Share Skrevet Desember 31, 2012 Er tomgangsregulator på motoren. Så spjeldet skal være helt lukket. Den står rett under runner 3-4 på innsuget. Sjekk hvordan det ser ut der. Veivhusventilasjonen kobler du bort og kjører rett i bakken. Tetter seg på M52 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
D.Toft Skrevet Desember 31, 2012 Share Skrevet Desember 31, 2012 ja den skal kubbe når du tar av oljepåfylling. ja den er slapp når du har automat, har samme motor og gir som deg i min e39 kubber den når du kjører på driftstemperatur på motor? få tatt en diagnose Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Azeton Skrevet Desember 31, 2012 Share Skrevet Desember 31, 2012 Motoren skal ikke stoppe. Men om det er spjeldet som sørger for tomgang vil motoren få falskluft når du åpner oljelokket Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
-stig- Skrevet Desember 31, 2012 Forfatter Share Skrevet Desember 31, 2012 Takker så masse for svar! forklarer litt det, men veivhusventilasjonen, er det noen ventiler der som skurer dette av og på? prøver bare å finne ut av hva som slår inn hos meg og lager den suse/suge lyden, som kommer rett før motoren sliter. har ikke prøvd å tatt av oljepåfyllingslokket på driftsvarm motor, så veit ikke om den stopper da. Finnes det noen oppskrift på hvordan koble ut veivhusventilasjonen og kjøre i bakken? hva fjernes? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
-stig- Skrevet Januar 1, 2013 Forfatter Share Skrevet Januar 1, 2013 hei igjen! skrudde litt idag, startet bilen uten luftmengdemåler, da virket den til å gå fint, selv når jeg slakket av gasswiren helt. plugget i igjen og startet og motoren gikk, men da litt ruskete på tomgang. etter oppstart så er det noe som åpner, under innsuget en plass, slik at en suselyd kommer og motoren strever med å holde seg igang. skal denne veivhusventilasjons ventilen lage lyd når den åpner? blir vel til å ta ut manifolden imorgen, fjerne hele veivhusventilasjonen og rense tomgangsregulatoren,selv om det tilsynelatende virker som om den er i orden. luftmengdemåleren, kan sensoren taes ut av røret for lettere å rense denne? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå