Gå til innhold

Erfaringer med e39 528i som trekkbil?

_anders
 Share

Anbefalte innlegg

Noen som har erfaring med dette? Tenkte på bilfrakting. Har solgt transporteren min og vil ha meg en mere "personbil". Og e39 528i touring har like høy hengervekt som transporteren.

Tåler automaten hengertrekking?

Andre kjente problemer som går igjen?

Rust på bakluka er jo en regel uten unntak på disse dessverre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motormessig fungerer det veldig bra. Har du planer om å dra nærmere 2 tonn ofte, ville jeg valgt manuell. I tilegg får du et mye snillere forbruk med henger, samtidig som du slipper eventuelle plager med varmkjørt automat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drar litt henger i ny og ne med min 528 Touring med manuell.

Jeg vil påstå clutcen er underdimensjonert for å trekke 2Tonn, kombinert med "langt" 1 gir skal du ikke forsøke å løyse bilen i en for bratt bakke akkurat med 2 tonn på kroken :)

Sånn ellers er E39 kanon fine biler å trekke med. Føles litt tortur og ligge å tyne på 2 gir opp hele haukelifjell med bil tralle etter men det går overraskende greitt opp bakkene selv med en såpass tung bil og henger.

Å nevne forbruk i samme setning som 528 og tilhenger er litt bak mål spør du meg. Skal man holde trafikken med stor henger her på møkkaveiene vi har på vestlandet er det turtall som gjelder, da renner det noe suppe igjennom :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med det ja. Transporteren lå på 0,8 med henger og e34 oppå, samt full oppakning inni..men trenger den egenskapen 4-5 ganger i året. Resten av året vil jeg ha en god bil, med plass til barn og hund. Budsjettet er ikke så stort, så 530d er for dyrt. Og så er jo BMW diesel et sorgens kapittel..

Andre alternativ er Pajero o.l, og Mercedes 300d w124. Men det er jo triste biler i forhold til Bmw'n..

En Pajero kan vel dra 3300kg tror jeg. Men med 99hk til rådighet, og lavt giret bil bli turen til Rudskogen eller Acr jævlig lang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde pajero før, og konklusjonen min er nok at valget bør bli e39 siden du skal ha en bra familie bil ressten av året.

Spørs jo hvor stort behov du har for trekk på fire hjul.

Har du råd til å drive med bane bil har du nok råd til noen ekstra liter bensin noen helger i året også :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp 530d med lokomotiv-motor hvis du skal dra mye henger. Det ekstra dreiemomentet på lave turtall merkes svært godt med noe tungt på kroken. E39 med nivåreg er i seg selv en fantastisk stødig bil å dra med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...