Gå til innhold

Enklest måte å finne ut om sprek/defekt topp/pakning

Pesslaad
 Share

Anbefalte innlegg

Kommer litt an på skruerfaringene dine det. Jeg syntes det er fort gjort men nå jobber jeg som mekaniker da. Du må ha spesialutstyr til det og tilgang til trykkluft. Går ut på og kjøre trykkluft ned i sylinderene for og se om det kommer luft ut et sted det ikke skal. Man må skru ut tennpluggen til sylinderen som skal måles så skru trykkluft slangen fra spesialverktøyet der hvor pluggen satt også sette motoren så den sylinderen står på øvre dødpunkt i kompresjontakten så er det bare og sette sylinderen under trykk så ser du på måleuret om den holder på trykket som den skal eller om luft kommer ut et sted det skal være tett.

Kompresjonstest er jo mye enklere men den målingen skjer så fort at en liten lekasje gjennom toppakningen ikke nødvendigvis syntes på testen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

går and og lage om du har sveiseapparat:)

Ta en tennplugg som passer, borr hull rett igjennom den, og sveis på en blåsespiss.

.. litt bortkasta om du bare skal gjøre det en gang, men det fungerer:)

Så hører du om det er suselyd i peilepinne, eksos eller innsug når det er trykk på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vel en kontroll med visse svakheter. En sprekk/brist i toppen trenger ikke og lekke før motoren er varm og kjølevannet er under trykk. Dette har jeg selv opplevd. Kjørte trykktest på kald motor uten at vi fant noe feil, men under kjøring kom lekasjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaokei, for 200-300 km siden når jeg hadde oljeskift og pluggbytting så klarte ikke å se noe tegn på lekkasje av kjølevæske.

Men for ta komptest, eller trykktesting av sylinder når motoren er kald og varm for å være på den sikre siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...