Gå til innhold

Atle's F31 320i Glaciaresilver metallic M-Sport

Anbefalte innlegg

Jeg oppdaget også et annet problem på turen, og det er ved bruk av ACC med stop & go.

Hvis jeg stiller inn farten på 130 km/t og ligger i høyre fil på en 4 felts motorvei, og bilen foran blir tatt igjen, og foreks farten synker ned til 110 km/t, hvis jeg når blinker meg ut til venstre for å skifte fil, bråstopper ACC'en med advarsel i nav skjerm som sier at den er blitt deaktivert, og nå må jeg manuelt gi gass, eventuelt skru på ACC med farten satt til 130 km/t.

Noen som vet hvorfor ACC ikke aksepterer at jeg skifter fil?

Her er video som viser ACC ved 1.40 minutt ser du at denne bilen skifter felt fra høyre til venstre i en tilsvarende situasjon som jeg også prøver på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan se hvilken versjon du har i bilen din, men usikker om du ser hvilket år det er selv..?

Du kan jo høre med forhandleren din.

Jobbet selv med bil tidligere og erfaringsmessig så var land nedover i Europa mer prioritert enn oss i lille Norge...

Husker at det tok noen år (!) før tunnelen ved Tusenfryd f.eks ble lagt inn i norske kartdata.

Men Danmark har jeg aldri hatt noe problem, hvordan vei var det..?

Ellers kan jeg tenke meg at det var en behagelig biltur? :)

Gleder meg til første skikkelige langtur med min!

Mulig det blir tur med den til Frankfurt messa i September...

Det var deilig å kjøre langtur med bilen, hadde gledet med i ukevis til turen og bilen er meget god å kjøre.

Vi var fullastet med 5 personer i bilen, 3 barn og 2 voksne, med skiboks på taket. Jeg er sikker på at bilen var lastet opp til maks av tillatt total vekt.

Motoren er veldig sterk, og selv med fullastet bil er det ikke noe problem å komme opp i fart, heller ikke å ta forbikjøringer i høye hastigheter. Så jeg er meget positivt overrasket over at motoren er så bra selv med full last. Nå vet jeg ikke hvordan en 320D ville ha vært i forhold, men i mine øyne trenger jeg ikke diesel, da bensin motoren har krefter nok til å gjøre jobben.

På hele turen ble det målt 0.84 liter pr. mil i følge kjøre computer, og dette med piggdekk, da gikk turen fra Stavanger Billund i Danmark via Kristiansand.

Totalt ble det kjørt 135 mil på turen.

Når det gjelder veien som jeg ikke finnes i kartet så er det veien mellom Vejle og Billund som heter Vandelvej, denne veien kjørte jeg på ifjor sommer, og synes det er merkelig at den ikke er på kartet i min bil.

Kanskje jeg må oppdatere til nyere kart, men det koster vel skjorta :evil:

Mulig det finnes andre måter å oppdatere kart på enn via forhandler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du setter på blinken skal den jo begynne å gi på
Man blinker jo gjerne FØR man svinger da ;)

Også om det ligger noen allerede i venstre fil som du må vente på eller..? :)

Derfor man gir tegn..?

Det jeg er litt usikker på nå, er om jeg har satt blinklys på i full blink, eller i 4 blink modus før jeg har skiftet fil.

Men dette bør være mulig å sjekke på motorvei her hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet Mercedes har et x-antall år gratis oppdatering, men har ikke sett at BMW har noe sånt, hadde jo vært greit men... Tror man uansett må oppdatere hos forhandler..?

Pleier å koste nok ja...

Får teste det med blink og hvordan det er å skifte fil med cruise aktivert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener det er vel tre blink den akser, bruker jo sjelden noe annet så mulig den gjør det uansett. KAN jo være at den bryter fordi den tror at du skal ta til venstre i ett kryss når du aktiverer full blink, og for at den da ikke skal sette fart inn i krysset når du mister radar til bilen foran .

Dette er jo snakk om motorvei kjøring i høy hastighet og da er det jo ingen grunn til å blinke når det ikke er klart.. Man setter på trippel blink og den glir naturlig opp i hastighet sånn man ville gjort selv, isteden for at man må legge seg helt over i venstre fil så den mister bilen fra radar før den begynner å øke i hastighet. Føles helt naturlig :) føles det ikke naturlig så kjører man nok unaturlig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

Fått på sommerhjula nå?

Jeg la om sist helg og syns bilen sporer noe vanvittig på motorveien.. Jeg hadde 225/50R17 på vinterhjula og de er jo like brede som sommerdekka framme, men det er stor forskjell på sporing.

Vurderer rett og slett å kjøpe nye dekk som ikke har RFT.

Hvordan er erfaringene dine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fått på sommerhjula nå?

Jeg la om sist helg og syns bilen sporer noe vanvittig på motorveien.. Jeg hadde 225/50R17 på vinterhjula og de er jo like brede som sommerdekka framme, men det er stor forskjell på sporing.

Vurderer rett og slett å kjøpe nye dekk som ikke har RFT.

Hvordan er erfaringene dine?

For å si det mildt, RFT suger.

Jeg synes de fungerer ok på vanlige småkjøring i by sentrum o.l, men på motorveien er det helt fryktelig. Men nå skal det sies at deler av motorveien fra Stavanger retning Sandnes er veldig dårlig i utgangspunktet, men kan ikke huske at min E39 med 19" hjul sporet så veldig. Jeg må korrigere hele tiden når jeg kjører på motorveien, bilen vil enten til den ene siden eller andre, aldri rett frem, og slikt gjør at man "stresser" mer en man koser seg på veien.

Jeg har de gamle 19" felgene som jeg hadde på min E39, men vet ikke om de passer på F31, det kunne vært interessant å prøve de for å se om det er bedre enn RFT dekkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører på 19" rft dekk på min, null sporing. Men som sagt før, de er overfølsom for riktig lufttrykk.

Min forrige F30 trodde jeg det var noe fundamentalt galt med, den var helt håpløs første turen på sommerdekk, men det viste seg at det var for mye luft. Kjørte som på skinner etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ganske like erfaringer som deg da. Ikke mye kos å ligge på motorveien nei.. Må passe på hele tiden.

Var innom forhandleren en dag og han som solgte bilen til meg anbefalte å fylle i 10 % mer luft enn det som står i døra. Jeg syns ikke det var noe bedre..

Ser noen dekkbutikker selger brukte dekk.. Betyr det at de tar lett brukte dekk i innbytte? Er hakket i fra å kjøpe Michelin Pilot Sport dekk.. gidder ikke å ha det sånn i en ny bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...