Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har tenkt litt på dette med e85 konvertering, og har forstått det slik at man trenger ca 30% mer drivstoff inn i motoren i forhold til bensin. Har sett litt på sånne konverterings kit at de bare øker tiden dysene er åpen med 30%. Vil det i stedenfor fungere å øke bensintrykket slik at det blir større flow og dermed gi mer bensin slik at det vil gi nok besin til å kjøre e85?

Skrevet

Sjekk link i signaturen min... der finner du det meste om e85 og konvertering.

Jeg har et kit for salg hvis det er interessant..

Skrevet

Du behöver 38% mer flöde för att uppnå samma blandningsförhållande som för bensin.

Ska du erhålla någon effektskillnad med E85 så behöver du också vässa tändningen. Blir inte mer effekt annars utan snarare mindre än på tex 98.

Men med ett anpassat E85 chip med vassare ställd tändning etc finns det mer effekt att hämta.

Mvh//

A.Fekzen

Skrevet
Sjekk link i signaturen min... der finner du det meste om e85 og konvertering.

Jeg har et kit for salg hvis det er interessant..

Men disse kit'ene endrer ikke på tenningen, så vidt jeg har forstått. Det eneste de gjør er å gi mer suppe? Har en søknad om turbobygg som skal avgårde, og blir den godkjent så blir det nok en chip klargjort for e85 :)

Skrevet

hva denne elktronikkenhenen fysisk gjør skal jeg ikke uttale meg om. Men den foretar en justering... dette merker man når man starter opp første gangen... motor går ujevnt og boblete.... i ca 20sec. dernest bruker den de første 50km på å finjustere seg.

Det er to potmeter som kan justeres, og hvis du kan kople bilen opp i mot PC så kan du optimalisere enheten.

Og du må huske på at hvis du endrer tenning og dyser så kan du kun kjøre på E85... ergo du må kun kjøre der hvor E85 er tilgjengelig på bensinstasjonene... altså østlandet og sverige.

Med et Kit så trenger du ikke tenke på det... fyll bensin og e85 om hverandre, kittet justerer seg automatisk etter hva du har på tanken.

Skrevet

Stämmer som Oleo säger att man bara kan köra på E85 om man skaffar ett Vässat E85 anpassat chip. Så det är det som är nackdelen. För att köra på 95 oktan igen behöver man byta chip och dyser.

Det går dock att optimera två chip för samma dyser. Ett för E85 och ett för 95 oktan, dvs man behöver bara byta chip.

Sedan har jag även en ytterliggare lösning där jag gör det möjligt att switcha mellan 95 oktan program och E85 program medan motorn är igång. Man behöver då alltså bara tanka full tank med det andra bränslet om man vill byta och "switcha" om. Sedan låta den stå på tomgång ett par minuter och sen åka iväg. Har själv testat det en del tidigare på en E36 325i och det fungerar riktigt bra :)

Har även hållt på med E85 konvertering av en Volvo V70 2001 T5 och det intressanta där är att man kan få den att adaptera så mycket själv att det går att köra olika bränsle med samma program :)

Kunden laddar nu 1,4 bar och det är bra drag i den! :)

Mvh//

A.Fekzen

Skrevet

Jeg tror jeg skal prøve meg litt frem med e85, og blir det godkjent turbo blir det nok kun e85. Det er èn e85 pumpe i bergen, og med 80liters tank holder det forhåpentligvis til neste pumpe hvis jeg skal på tur ;) ødelegger jeg motoren mens jeg holder på nå så får det bare være, også blir det en unnskyldning for å få tak i større motor ;) jeg gir deg en pm hvis jeg trenger chip senere, fekzen :)

• 3 weeks later...
Skrevet

Nå kjører jeg ren e85, og har skrudd opp trykket til 4 bar. Bilen går helt rent, men det er ingen effekt over 5000rpm. Jeg syns dog at det drar bedre på mellomregisteret, men det er sikkert bare placebo. Startet i dag i -7 grader, og den var helt død på første forsøk, men kom på andre :)

(Bilen er e34 m50b20 hvis noen skulle lure)

Skrevet
Nå kjører jeg ren e85, og har skrudd opp trykket til 4 bar. Bilen går helt rent, men det er ingen effekt over 5000rpm. Jeg syns dog at det drar bedre på mellomregisteret, men det er sikkert bare placebo. Startet i dag i -7 grader, og den var helt død på første forsøk, men kom på andre :)

(Bilen er e34 m50b20 hvis noen skulle lure)

Jo, antagligen går den lite snålt. För tryckförändringen ger ganska lite skillnad i flödet och du behöver ca 35-40% mer flöde för att få rätt blandning.

Där du tappar ork på 5ooo rpm går det garanterat snålt, där är det dina dyser som bottnar. Har själv testat mäta AFR med org dyser och dem bottnar på högre turtall, på en M50B25, http://www.fekzen.se/afr_e85e36_325i.pdf

Kallstarten måste man också optimera för E85 för att den ska bli bra, du måste annars dra av/på tändningen ett par gånger innan du får tillräckligt med bränsle för att starta på E85.

Mvh//

A.Fekzen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...