Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg er veldig missfornøgd med varmeanlegget i bilen min, E39 520ia.

Problemet er som følger; Etter at bilen blir startet og går mot driftstemperatur kommer det ingen varmluft fra varmeapparatet. Også etter at motoren har blitt driftsvarm kommer det kun kald luft. Om jeg girer ned og drar den på høyt turtall en liten stund kommer det etter hvert varm luft. Og av og til når jeg da kjører normalt etterpå kan det plutselig komme kald luft igjen. Varmeapparatet bruker for tiden å stå på 32grader for å få varm luft. Normalt sett ville dette blitt aaalt for varmt etter en kort stund, men nå blir dette "passelig" temp.

Noen som har erfaring med dette? Mener helt klart at det fungerte mye bedre før. Har tenkt tanken om at vannpumpen er dårlig, men da ville jeg vell merke det på at motortemp stiger over normalt? Kupefilter er nye.

Skrevet

Der er ganske sikkert ei elektrisk ekstrapumpe som skal holde flow i varmeapparate. Denne kan vere gåen, eller gåen sikring. Følg slanger og sjå om du finn denne pumpa, høyr etter om den går når bilen går.

Skrevet

Tviler sterkt på at det er luft i systemet, da hadde jeg nok merket det på motortemp. Jeg har også vært inne på tanken om en elektrisk sirk. pumpe, men så vidt meg kjent så finnes ikke dette på E39. Eller tar jeg feil?

Skrevet
Tviler sterkt på at det er luft i systemet, da hadde jeg nok merket det på motortemp. Jeg har også vært inne på tanken om en elektrisk sirk. pumpe, men så vidt meg kjent så finnes ikke dette på E39. Eller tar jeg feil?

Jo det heter aux waterpump,og sitter under varmeventilene, ikke på alle modeller men kun de med restvarme og webasto(tror jeg),pumpa påvirker ikke varmen i bilen når du kjører så den kan du utelukke,har du nok kjølevæske så er det sannsynligvis varmeventiler som har hengt seg opp,disse styrer varmen i bilen,prøv å bank på dem med motor igang så kan de hoppe igang igjen,ellers er de enkle å bytte.Kjenn på slangen ut fra ventilene om den er kald.

Skrevet

Ser nå at det er lite kjølevæske igjen, så det er vell mest trolig årsaken. Lekker ut mellom plast"slangen" og vannpumpa. Er vell gåen o-ring. Ellers takk for alle tips :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...