Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hatt en klunkelyd fra bakstillingen min som har kommet med jevne mellomrom i en lang periode. Før senking av bilen la jeg aldri merke til noen lyd, men kjørte i et år med senk før jeg hørte det første gang. Det kan variere fra å klunke i nesten hver sving, til å klunke en gang i uken. Lyden kan beskrives som en baseball som slippes ned i reservehjulsbrønnen. Kommer uavhengig om bilen er i fri eller i gir. Passasjerer som sitter i baksetet kan kjenne det godt.

Bilen har blitt satt på støttebukker av meg utallige ganger for å prøve å finne ut hvor det kommer fra. Differensial og drivaksler er nettopp byttet; kjøpt brukt vel og merke, men virker tight og fint. Nylig byttet til forsterkede dempertårnlager og powerflex svingarmsforinger også, bare kjørt noen få tusen kilometer etter den tid.

I dag var bilen på verksted for å gå over alle andre ting i bakstillingen. Subframe disaster ble utelukket. Eneste å påpeke var et dårlig hjullager, men det laget bare små klakkelyder.

Stod over en grav på verkstedet med håndbrekket på og jukket på reversen for å få bakstillingen til å løfte seg. Ingen antydning til at noe var galt. Stod også i bagasjerommet og hoppet som en idiot for å prøve å provosere fram noe, uten hell. Mekanikeren brukte spett og diverse verktøy for å påføre bakstillingen de aller fleste påkjenninger man kan tenke seg, men ingen ulyder kunne høres. Det eneste han så var hjullageret og lett slitasje på ei bærekule.

Har prøvd å google alt mulig rart, men finner ingen ting. Irriterer meg grønn over å ikke finne det ut, selv om det mest sannsynlig ikke er noe farlige greier. Noen her som har vært borti noe lignende?

Bærekula som hadde lett slitasje er del nummer 2 på bildet:

s1eqwn3og9y8mkds65j1.gif

Skrevet
Min gamle e36 hadde jeg løst batteri som lagde dunk i svinger ;)

Har faktisk ikke sjekket dette. Da lyden høres ut til å komme fra området rundt diffen har jeg bare sjekka reservehjulet :) Skal teste!

Som du selv skriver. Liger ikke noe løst under reservehjulet, eller eksos som slår borti noe.

Har sjekket begge, og alt ser greit ut.

Skrevet
Bytt hjullageret og bærekulen ville jeg begynt med, dette er ting som kan gi slike ulyder som du beskriver!

Var minimal slitasje på begge to, og høres ikke ut som lyden kommer av dette. Delene byttes selvfølgelig snart . Denne lyden høres ut som om noen slipper en baseball eller gummihammer ned i reservehjulsbrønnen. Lyden kommer hver gang jeg slenger bilen rundt med håndbrekket. Altså med en gang bakhjulene låser seg vil jeg høre et stort klunk.

• 1 year later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...