Gå til innhold

turbo på m50b20


520robin
 Share

Anbefalte innlegg

vil montere turbo på min m50b20. nei jeg er ikke interisert i og bytte til b25!! er ikke ute etter 500hk+ men 200hk som duger i massevis til førstegangsbil. men back to the question. hva trengs? har noen av dere kunnet ramset opp en liste og en ca pris på det jeg trenger? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av rein nyssgjerrighet så lurer jeg på hva som får deg til å heller ville ha turbolag, høyt bensinforbruk og en generellt mindre forutsigbar motor enn en som er akkurat som den du har, bortsett fra mye mer effekt og som regel lavere forbruk?

Jeg har bare bygd turbo på firer, men når jeg kjøpte mye brukt så kom det fortsatt på nærmere 30k, uten å åpne motoren..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil det ikke bli mindre lag ved å putte inn en liten turbo, hvis man ikke ønsker for mye effekt? Så en på nordicautoinport.no som skulle spole tidlig, men som bare tålte 270 hk. Er vel helt løk flens da. Nå er jeg enda ung og uviten, men så tidlig som turbodiesler spoler så har de vel ganske små turboer som ikke er lagd for så mange hester?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med "bare en liten turbo" og lite effekt er det mange som missforstår! Hvis du setter en bitteliten turbo på en m50 motor vil du for det første få en jævlig varm turbo, og også tidlig ladetrykk men du vil vel ikke ha ladetrykk fra 2000-4000 omdreininger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp en liten brukt turbo fra en cosworth eller noe, mekk et grenrør av noe slag, slange til tubro, og oljeretur fra. fiks en billig intercooler og kjøp noen litt større dyser og kjør E85. Da drar du litt effekt for under 7 lapper hvertfall. Lån deg en lambda og få det til å funke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også ser du hvor mange timer du køder og banner for å få det til å fungere, pluss på byggetiden, bytt motor til m5025, trekk fra det antallet timer du brukte på å skifte motor=Du lærte at det enkle er ofte det beste! Hvis du så tar det tallet du sitter igjen med og multipliserer med timelønna di, gjerne kanskje + overtidstillegg, så ser du kanskje tilogmed at den nye motoren kunne blitt "gratis" ;)

Minuset er at du ikke kan skryte av at du kjører bmw med turbo...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde sett mer positivt på å bygge egent. Fordi da skaffer man seg kunnskap om emnet, og vil ha mer. Kanskje du drar ut 250hk nå, neste år vil du kanskje ha mer, og da er ting mye enklere, rett og slett fordi du har fått deg noe kunnskap og byggeglede. Dette er jo grunnlaget for "alle" som trimmer, og bygger monsterbygg i dag! Hvorfor bygger folk turbo for å få 500hk, når bmw selv har en sikkert holdbar motor som yter det samme?

Først starter man med snik, så kanskje du oppgraderer til seriøst sprut, så kan du lade mer, så ere cooperring pakning og arp bolter.. Ting baller på seg, og etterhvert bygger man 2,5liter M50 med 500hk. og videre på s50. Om ingen hadde begynt å bygge hadde ikke trimmeverden gått fremover... Er flere i finland og sverige som bruker MYE TID og penger på å jakte 250 sugehester i en gammel volvo b20.. Hvorfor gjør de det når det er mye lettere å sette inn en småfrisert S14 f.eks? eller honda s2000..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ekke noe om å skryte på seg att jeg kjører turbo bil, men jeg tenker att hvor artig er det ikke å ha klart å bygd det på egenhånd? å hvorfor jeg ikke bytter til b25? syns bare det ikke er nødvendig, såklart mere hester og mer og hente, men når jeg ikke er ute etter mer enn 200-220hk. ja jeg vet det koster, men det koster å være kar ;) å høre når turboen begynner og plystre og du slipper gassen på rødlinja å hører dump'en åpner seg, bare det er porno i mine ører, derfor jeg vil gjøre det. for å bygge kunnskaper og svi av penger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ekke noe om å skryte på seg att jeg kjører turbo bil, men jeg tenker att hvor artig er det ikke å ha klart å bygd det på egenhånd? å hvorfor jeg ikke bytter til b25? syns bare det ikke er nødvendig, såklart mere hester og mer og hente, men når jeg ikke er ute etter mer enn 200-220hk. ja jeg vet det koster, men det koster å være kar ;) å høre når turboen begynner og plystre og du slipper gassen på rødlinja å hører dump'en åpner seg, bare det er porno i mine ører, derfor jeg vil gjøre det. for å bygge kunnskaper og svi av penger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Be my guest :) sier ikke at det er dumt, teit eller at du ikke skal gjøre det.. Men er sinnsykt mange sånne prosjekter som går i dass, ikke uten grunn! LES MASSE er en ting jeg kan si deg, det er sinnsykt mye interessant å lese på nettet. Hvis du begynner i bensintanken og tenker deg hvorfor er røra sånn og filteret sånn, hva er de andre røra til, åssen funker canisterventilen osv.. Kan holde på sånn i timesvis og følge drivstoff og lufttilførsel helt til forbrenningskammeret og finne ut hvorfor stempeltoppen ser sånn ut og hvorfor ventilene er i den størrelsen.. Når du finner svar på sånne spørsmål som du egentlig ikke trenger å vite noe om så er det plutselig veldig interessant og du vil vite mer ;)

Du bør kunne svare på alt du spør om i den første posten før du begynner å bygge noe som hellst :) Når alt kommer til alt så kan det godt hende du ender opp med en helt ålreit m50 turbomotor som du kan lade i stykker når du finner ut at du vil ha mer pulver og vil oppgradere til b25.. M50b20 motorer får du jo kasta etter deg uansett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahhah :) må nesten le litt. Han skriver allerede i FØRSTE post at han IKKJE er ute etter å høre noe om b25 motoren og hvor Idiotisk det er å bygge på b20.. men hva skjer? Joda, dere fyrer løs om ting som fyren ikkje ville ha i denne tråden i heiletatt!

B20 motoren vil no eg sei funker utmerket til å bygge turbo på for FØRSTE gang!?

Nei, den går ikkje som et jetfly, og den kommer til å bruke masse bensin. men all den kunnskapen du bygger deg med å gjøre noe slikt, så er det verdt det ;)

Følg "ole_m7" sitt råd og du vil få ein kjekk førstegangs turbobil ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager at jeg nevnte "den forbudte motoren"... jeg spurte bare hvorfor jeg! Er ikke det lov? Dette er et diskusjonsforum. Dessuten står det at han ikke er interessert i å bytte til b25, ikke at han ikke ville høre noe om den..

Men for all del, følg rådet til ole om å bygge noe jalla til 7000(!)kr, så skal du nok få se at det ikke er lyden av dumpventil du vil høre mest ;) skikkelige raserbiler smeller og fusker de også :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...