Gå til innhold

Vannforbruk e39

Mr.Goodisland
 Share

Anbefalte innlegg

Hei

Eg har ein 520i 1997 modell. M52b20 motor.

Denne har i det siste brukt mykje vatn. Eg har fyllt på ca en halvliter to gongar på under to veke med lite kjøyring. Det er ingen openlyse teikn på lekasje i frå slangar og radiator. Dekselet under motoren er som regel tørrt. Eg har ikkje hatt nokon problem med temperatur på motor eller klimaanlegg. Kva kan dette vere?

Kan det vere toppdekselpakkning? Den svettar i alle fall litt olje (brukar 0w30). Eller er det berre når toppakning er gåen den vil bruke vatn?

Eller kan bilen ta til seg så mykje vatn om nivået har våre lågt ei stund?

Eksosen er sjølvsagt litt kvit, men rekna med dette var normalt på denne tida av året.

Motoren har gått 182000 km. Og berre "ansvarlig" kjøyrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei,termostathuset sitter i framkant av selve motoren.

Inni der sitter termostaten som regulerer kjølingen på motoren.

Problemet er at dette huset i plast begynner å lekke,og det kan være vanskelig å se det.

Det du tenker på er nok ekspansjonstanken,der du fyller frostvæske?

Denne kan også begynne å lekke,se etter hvitaktige flekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis radiatoren nylig er byttet,er du sikker på at du fikk luftet den skikkelig?

Ofte ligger det luftlommer rundt i kjølesystemet som kan være vanskelige å få ut.

Siste jeg byttet radiator fylte jeg opp mens motoren gikk og jeg måtte fylle på 2 liter til etter litt kjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis radiatoren nylig er byttet,er du sikker på at du fikk luftet den skikkelig?

Ofte ligger det luftlommer rundt i kjølesystemet som kan være vanskelige å få ut.

Siste jeg byttet radiator fylte jeg opp mens motoren gikk og jeg måtte fylle på 2 liter til etter litt kjøring.

Eg har akkurat kjøpt bilen, så det var forrge eigar som bytta radiator. Eg får håpe på at det er luftlommer. For dekselet under motoren er i alle fall heilt tørrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay, då skal eg sjekke desse tinga? Men vil ikkje eg få problem med for høg temperatur om vannpumpa er gåen?

Vannpumpe er forresten bytta for nokre år sidan, og radiatoren er bytta nylig.

Nei, ikke nødvendigvis.

Selve pumpa kan være ok, men o-ringen rundt blir dårlig, og da kan den lekke litt her. Har vært borti det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den må ikke bli varm fordi om vannpumpa er gåen,men det kan begynne å lekke derifra.

Kan også være vanskelig å se lekkasjen hvis det er termostathuset,min var også helt tørr rundt der og under. Men når jeg tok av vifta og kappen så jeg det var noe gugg under huset.

Hatt bilen i 4 år og er på 3 termostathuset nå :)

Neste gang blir det hus i aluminium.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...