mariusen Skrevet Januar 14, 2013 Skrevet Januar 14, 2013 Hei. Idag måtte jeg ty til startkabler på min E39 for å få den til å starte, skal sies at det var ca 15 minus og jeg brukte bilen til småkjøring dagene i forkant. Prøvde å se på batteriindikatoren hva den viste, men det var umulig, ser ikke om det står OK eller recharge. Batteriet er forøvrig ett sønnak som er ca 3 år gammelt. Stoppet bilen etter 5 min for å fylle bensin og da startet den uten problemer igjen, men har hatt ett par problemer med kjørecomuter/navi på bilen som jeg tror kommer av at den henter strøm fra UPS`en isteden for batteriet. så kanskje det er modent for utskifting Så da er spørsmålet mitt, trenger jeg å kjøpe nytt batteri og isåfall hvilket skal jeg velge? så at faktisk biltema sitt kom ganske bra ut i visse tester, men er generelt skeptisk til biltemakvalitet. Mener at det er ett 90amh som sitter i, er det like greit å holde seg til dette? eller gir det noen store fordeler å kjøpe ett 100amh ?
todleif Skrevet Januar 14, 2013 Skrevet Januar 14, 2013 Ved småkøyring bør du vedlikeholdslade batteriet relativt ofte. Har batteriet vært flatt, so er vedlikeholdslading det første du bør gjera Eg hadde ikkje bytt batteri når det berre er 3 år.
mariusen Skrevet Januar 14, 2013 Forfatter Skrevet Januar 14, 2013 ok, da skal jeg prøve å lade det. Må bare skaffe batterilader. Noen som har tips til en grei batterilader? og kan jeg lade batteriet mens det står i bilen, har lite lyst til å ta det med inn i stuen. Har aldri ladet batteri før, så vil helst unngå noe krøll. Må jeg ta av både minus og pluss pol + jording ? og hvordan er det å lade batteri når det er kaldt ute?
eriksen76 Skrevet Januar 14, 2013 Skrevet Januar 14, 2013 ok, da skal jeg prøve å lade det. Må bare skaffe batterilader. Noen som har tips til en grei batterilader?og kan jeg lade batteriet mens det står i bilen, har lite lyst til å ta det med inn i stuen. Har aldri ladet batteri før, så vil helst unngå noe krøll. Må jeg ta av både minus og pluss pol + jording ? og hvordan er det å lade batteri når det er kaldt ute? Kan vel lade mens det står i bilen minus er vel igrunn jordingen
kabeldeigen Skrevet Januar 14, 2013 Skrevet Januar 14, 2013 Kobl av pluss og minusen, lad batteriet mens det står i bilen, bare sørg for god lufting så er det ikke noe problem
mariusen Skrevet Januar 14, 2013 Forfatter Skrevet Januar 14, 2013 takk for svar, er det noen av disse laderne som gjør susen? http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Elekt ... -tilbehor/
todleif Skrevet Januar 14, 2013 Skrevet Januar 14, 2013 Eg og anbefaller CTEK batterilader. Eg har ein sjøl og vurderer å kjøpe ein kraftig ein i tillegg. Er ingen grunn til å koble vekk batteri ved lading. (viss CTEK lader brukes) Eg har batteri i bagasjerommet på eine bilen og kobler til ladingen i kontaktene i motorrommet.
mariusen Skrevet Januar 15, 2013 Forfatter Skrevet Januar 15, 2013 oki, skal se om jeg får tak i en CTEK lader, men nærmeste er visst i sandefjord (bor i tønsbergsområdet). Så du bruker bare de punktene i motorrommet? hørtes jo forsjåvidt veldig lettvint ut, hvis det er trygt så
Evenol Skrevet Januar 15, 2013 Skrevet Januar 15, 2013 Det går helt fint å lade via punktene i motorrommet.
todleif Skrevet Januar 15, 2013 Skrevet Januar 15, 2013 Eg fekk reklame i posten idag. Der var det tilbud på CTEK batteriladere. HOBBY står det øverst på reklamen. Er 499,- for MXS 3.6. Eg har den gamle versjonen av denne laderen og er veldig fornøyd. Svebo Sveis & Løft har dette tilbudet i Tønsberg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå