Gå til innhold

Nytt batteri? - hvilket E39

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Idag måtte jeg ty til startkabler på min E39 for å få den til å starte, skal sies at det var ca 15 minus og jeg brukte bilen til småkjøring dagene i forkant.

Prøvde å se på batteriindikatoren hva den viste, men det var umulig, ser ikke om det står OK eller recharge. Batteriet er forøvrig ett sønnak som er ca 3 år gammelt.

Stoppet bilen etter 5 min for å fylle bensin og da startet den uten problemer igjen, men har hatt ett par problemer med kjørecomuter/navi på bilen som jeg tror kommer av at den henter strøm fra UPS`en isteden for batteriet. så kanskje det er modent for utskifting

Så da er spørsmålet mitt, trenger jeg å kjøpe nytt batteri og isåfall hvilket skal jeg velge? så at faktisk biltema sitt kom ganske bra ut i visse tester, men er generelt skeptisk til biltemakvalitet. Mener at det er ett 90amh som sitter i, er det like greit å holde seg til dette? eller gir det noen store fordeler å kjøpe ett 100amh ?

Skrevet

Ved småkøyring bør du vedlikeholdslade batteriet relativt ofte.

Har batteriet vært flatt, so er vedlikeholdslading det første du bør gjera

Eg hadde ikkje bytt batteri når det berre er 3 år.

Skrevet

ok, da skal jeg prøve å lade det. Må bare skaffe batterilader. Noen som har tips til en grei batterilader?

og kan jeg lade batteriet mens det står i bilen, har lite lyst til å ta det med inn i stuen. Har aldri ladet batteri før, så vil helst unngå noe krøll. Må jeg ta av både minus og pluss pol + jording ? og hvordan er det å lade batteri når det er kaldt ute?

Skrevet
ok, da skal jeg prøve å lade det. Må bare skaffe batterilader. Noen som har tips til en grei batterilader?

og kan jeg lade batteriet mens det står i bilen, har lite lyst til å ta det med inn i stuen. Har aldri ladet batteri før, så vil helst unngå noe krøll. Må jeg ta av både minus og pluss pol + jording ? og hvordan er det å lade batteri når det er kaldt ute?

Kan vel lade mens det står i bilen :) minus er vel igrunn jordingen

Skrevet

Eg og anbefaller CTEK batterilader. Eg har ein sjøl og vurderer å kjøpe ein kraftig ein i tillegg.

Er ingen grunn til å koble vekk batteri ved lading. (viss CTEK lader brukes) Eg har batteri i bagasjerommet på eine bilen og kobler til ladingen i kontaktene i motorrommet.

Skrevet

oki, skal se om jeg får tak i en CTEK lader, men nærmeste er visst i sandefjord (bor i tønsbergsområdet). Så du bruker bare de punktene i motorrommet? hørtes jo forsjåvidt veldig lettvint ut, hvis det er trygt så :)

Skrevet

Eg fekk reklame i posten idag. Der var det tilbud på CTEK batteriladere.

HOBBY står det øverst på reklamen.

Er 499,- for MXS 3.6. Eg har den gamle versjonen av denne laderen og er veldig fornøyd.

Svebo Sveis & Løft har dette tilbudet i Tønsberg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...