joalarsen Skrevet Januar 15, 2013 Share Skrevet Januar 15, 2013 Det er til en E36 Sedan med hel bakvegg (dvs, ikke skiboksluke eller armlene), så det er tett. Eneste hull jeg har til kupeen, er org høyttaler hull på hver side bak i bilen i hattehylla. Hva burde jeg gjøre for å få mest mulig lyd ut i kupeen? Skal ha denne sub-en: http://www.judysbilstereo.no/subwoofere ... ual-40-ohm Hva slags kasse burde jeg ha? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tbardalen Skrevet Januar 15, 2013 Share Skrevet Januar 15, 2013 Burde fikse den linken din Du har ikke mulighet til å ta vekk noe til midtarmlene eller noe? I såfall får du åpne opp gjennom de høyttalerhullene. Men hva du enn gjør: ikke putt no bassporter eller lignende i de hulla. De gjør mer med lyden enn du aner Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Prenz Skrevet Januar 16, 2013 Share Skrevet Januar 16, 2013 For å få absolutt mest bass inn i kupeen så vil jeg anbefale bandpass kasse, med rør gjennom skiposehull eller hattehylla. Minuset med å ha rør i hattehylla er jo at du ikke får tatt den bort igjen om du skulle ha et ærend under, uten å ødelegge portene. Men plusset er jo at du får mye god fyldig bass fram i kupeen og slipper at bagasjeluka og evt skilt rister. Jeg har bandpasskasse med rør opp hattehylla i min e39, og er veldig fornøyd med det Også ser det jo litt kult ut med to store porter som stikker opp i hattehylla Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tbardalen Skrevet Januar 16, 2013 Share Skrevet Januar 16, 2013 Så lenge båndpasskassa er laget riktig funker det jo. Har sett alt for mange jallaløsninger på dette som ikke fungerer. Er ikke bare å slenge inn og håpe på det beste Båndpass er en form for kasse der elementene er "inni" kassa, og det eneste som vises på utsiden er en portløsning. I en riktig konstruert kasse så er dette en bra løsning, har man ikke snøring på hvordan en sånn kasse lages så oppsøker man noen som vet hva de driver med Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
cossiemk1 Skrevet Januar 18, 2013 Share Skrevet Januar 18, 2013 En annen bakdel med båndpass er at frekvensområdet begrenser seg endel. Jeg ville laget en bassreflekskasse med rørene opp i hatthylla Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tbardalen Skrevet Januar 18, 2013 Share Skrevet Januar 18, 2013 En annen bakdel med båndpass er at frekvensområdet begrenser seg endel. Jeg ville laget en bassreflekskasse med rørene opp i hatthylla Da får noen som kan det lage kassa så det ikke blir så begrenset da! Og elementene i den porta kassa skal hvorhen? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
cossiemk1 Skrevet Januar 18, 2013 Share Skrevet Januar 18, 2013 En annen bakdel med båndpass er at frekvensområdet begrenser seg endel. Jeg ville laget en bassreflekskasse med rørene opp i hatthylla Da får noen som kan det lage kassa så det ikke blir så begrenset da! Og elementene i den porta kassa skal hvorhen? Siden han ikke har skiluke, så skal de pake bakover. En båndpasskasse blir laget for å spille omtrent en frekvens, så uansett hvem eller hvordan den lages, så vil man ikke få store frekvensområder med en sånn kasse. Men hvis man har andre høyttalere i bilen som kan ta seg av resten av frekvensområdene, så kan det bli knallbra i en slik bil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Julian Sommer Skrevet Januar 19, 2013 Share Skrevet Januar 19, 2013 Da er det nå bedre å putte 2x10" i hattehylla eller noe med kasse under da, enn å kun få slapp bass fra bassportene fra ei bassrefleks-kasse opp igjennom hattehylla. Det høres IKKE bra ut. Syns man det høres "bra" ut er man bare særdeles dårling vant, for å si det mildt. Jeg skal ha 2x10" i min egen hattehylle i min E30, nettopp fordi det ikke er noen åpning noe sted. Det er lyden fra høyttaleren man skal høre, det hjelper ikke å sette subben til hjemmekinoen sin på badet! Ei heller hjelper det å ha subwooferen i bilen spillende ut i bagasjerommet. Hvor bassrørene kan være det samme, så lenge høyttaleren ikke er der den skal. Båndpasskasse eller subwoofer i hattehylle er de eneste brukbare alternativ i et tett bagasjerom. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
username Skrevet Januar 19, 2013 Share Skrevet Januar 19, 2013 En annen bakdel med båndpass er at frekvensområdet begrenser seg endel. Jeg ville laget en bassreflekskasse med rørene opp i hatthylla Da får noen som kan det lage kassa så det ikke blir så begrenset da! Og elementene i den porta kassa skal hvorhen? Siden han ikke har skiluke, så skal de pake bakover. En båndpasskasse blir laget for å spille omtrent en frekvens, så uansett hvem eller hvordan den lages, så vil man ikke få store frekvensområder med en sånn kasse. Men hvis man har andre høyttalere i bilen som kan ta seg av resten av frekvensområdene, så kan det bli knallbra i en slik bil Gå hjem, du er full!! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
cossiemk1 Skrevet Januar 19, 2013 Share Skrevet Januar 19, 2013 Ok, dere vet best Skål da Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
username Skrevet Januar 22, 2013 Share Skrevet Januar 22, 2013 Ok, dere vet best Skål da Du skrev at bandpass spilte omtrent èn frekvens.. jeg vet om bandpasskasser som spiller hvertfall 60 forskjellige frekvenser. Det er mer enn nok til å dekke behovet for sub i min bil hvertfall ) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
cossiemk1 Skrevet Januar 22, 2013 Share Skrevet Januar 22, 2013 Ok, dere vet best Skål da Du skrev at bandpass spilte omtrent èn frekvens.. jeg vet om bandpasskasser som spiller hvertfall 60 forskjellige frekvenser. Det er mer enn nok til å dekke behovet for sub i min bil hvertfall ) Selvfølgelig spiller de mer enn en frekvens, men de er laget for å spille best ved en bestemt frekvens, feks 50hz, og ruller da fort av både oppover og nedover, så man vil ha absolutt mest trykk ved 50hz.... Derfor jeg skrev omtrent en frekvens Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
username Skrevet Januar 23, 2013 Share Skrevet Januar 23, 2013 Det virker som at du prøver å antyde at andre kasse spiller linjært. Er det ikke avrulling i andre kasser da? Lukket kasse spiller også høyest på omtrent en frekvens, og har avrulling, blir ikke det noe ala det samme du nettopp forklarte om bandpass? Bilkupeen gir cabingain, og særlig lydtrykk på en eller noen få frekvenser. Poenget er, uansett kasse vil det spille høyest på noen frekvenser. Dette prøver vi å rette opp ved å justere lyden, f.eks på spiller med aktiv deling og god EQ. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hifonic Skrevet Januar 25, 2013 Share Skrevet Januar 25, 2013 Siden han ikke har skiluke, så skal de pake bakover. En båndpasskasse blir laget for å spille omtrent en frekvens, så uansett hvem eller hvordan den lages, så vil man ikke få store frekvensområder med en sånn kasse. Men hvis man har andre høyttalere i bilen som kan ta seg av resten av frekvensområdene, så kan det bli knallbra i en slik bil Porter opp hattehylla og elementer bakover vil gi ekstremt slapp lyd dersom det er helt tett i bakseteryggen. Og at båndpasskasser ruller kraftig av oppe og nede er ikke sant. 4. ordens kasse har en lukket del som vil ha samme avrulling nede som en lukka kasse, altså halvparten så bratt som en bassreflekskasse. Oppover vil man heller ikke få store avrundingen slik du henviser til. Riktig konstruert båndpasskasse vil spille musikk helt fint, og fordelen her vil jo være å få all lyd inn i kupeen istedetfor i bagasjerommet slik du anbefaler. Subber bakover og alle plasser lyden kan komme ut blir stengt av portene fra kassa. Om trådstarter har mulighet til å la hullene i hattehylla være åpne og uten porter så ville jeg enten bygd en lav kasse i bunnen av bagasjerommet eller en kasse på ene siden av bagasjerommet der sub og port peker mot den andre siden av bagasjerommet. Det er disse løsningene som absolutt gir mest lyd inn i kupe. Dette er testet ut av meg og mange andre som konkurrerer i bilstereo. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå