Jump to content

tbardalen

Members
  • Content Count

    266
  • Joined

  • Last visited

About tbardalen

  • Rank
    Kaptein

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Interesser:
    Tønsberg

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Ref. girkassetemperatur: Sjekket med INPA som viser samme temperatur som motor etter å ha stått over natten og kjølt seg ned - 15 grader. Tipper temperatursensor da er i orden?
  2. Takk for råd, igjen! Vurderer å kjøpe en 10-tonns presse som de har på Jula. Så slipper jeg å blande inn et fordyrende bilverksted i denne prosessen Og et verktøy for å ta traversforingene: https://www.ebay.co.uk/itm/BMW-5-Series-E60-Saloon-sedan-REAR-AXLE-SUBFRAME-BUSH-REMOVER-INSTALLER-TOOL/263098191172?hash=item3d41dfcd44:g:r7UAAOSwcwhVPUdx Hvis ikke bilen blir tight og fin igjen nå, skjønner jeg ingenting...
  3. Tilleggspørsmål: Lemförder vs. Meyle. Ser de går litt om hverandre i pris og anbefalinger. Har brukt begge deler oppgjennom og føler kvaliteten er ganske lik. Noen med erfaringer rundt det?
  4. Takk for gode svar! Jeg er ikke overrasket over traversforinger. På ingen måte. Trodde bare ikke dette var noe stort problem på E6x. For ja, den føles som gele i rumpa. Har mistenkt da indre foringer på bærebru, som jeg har nye liggende fra Meyle. Har byttet flere stag i bakstilling, "knirkeforinger" er kun et par år gamle. Det samme med stagene i forstilling som jeg mener er OK. Nye dempere skal på, hva nå enn det blir av Sachs eller Bilstein. Det blir jo noen kroner i kostnader her. Dog tenker jeg at det er rimeligere det enn å kjøpe en ny bil som man mest sannsynlig likevel må bytte litt på.
  5. Takk for svar Otis! Skal uansett svinge innom lokalt merkeverksted her i dag å høre om noen av punktene. Får vel bare beskjed om å ha bilen inne til feilsøking eller noe tipper jeg... Hvis noen flere har innspill blir jeg glad for de også :)
  6. Heisann! Bilen det dreier seg om er en E61 525d M-sport 2007-modell gått straks 270.000 km. Dette er min daglige sliter og målet nå er å få bilen i så god mekanisk stand som mulig. Den er ikke ille, men understellet trenger en del jobb blant annet. I tillegg til noen andre småting jeg lurer på/burde få utbedret: Automatkassens temperatur Suselyd fra bremsekraftforsterker Valg av støtdempere Foringer det kan lønne seg å skifte Tilbakevendende glødepluggproblem Automatkassens temperatur: Har fått med meg fra diverse steder at 60 grader etter en god kjøretur er for lav temperatur på girkassa. Har derfor akkurat byttet varmeveksler med termostat. Byttet samtidig hovedtermostat på motor da den også var moden for det. EGR-termostat var allerede byttet. Kjørte meg en god tur for å teste og ser at girkassen fortsatt ikke overstiger 60 grader! Da begynner jeg å undre. Hva skal den egentlig ligge på? Temperaturføler som er på tur? Motoren er mellom 92 og 94 grader, så den er jo sunn og god. Alt måles med INPA. Burde jeg bekymre meg for temperaturen eller bare la det være? Suselyd fra bremsekraftforsterker: Oppdaget når jeg for et par uker siden da jeg hadde av alle deksler foran i motorrommet at det suser litt fra området der bremsekraftforsterker sitter. Lyden høres når man skrur av motor og varer noen sekunder før den "fader" ut. Lekkasje i vakumsystemet? Noe annet? Valg av støtdempere: Skal bytte alle støtdempere på bilen. Sachs er jo et sikkert valg egentlig, men hvordan er Bilstein B4 til denne bilen? Holder de like lenge som Sachs? Noe annet jeg burde vurdere isteden? Foringer det kan lønne seg å skifte: Litt vagt spørsmå egentlig, men er på jakt etter tips til foringer som kan gjøre kjøreopplevelsen bedre. Har byttet casterstag og bærearmer foran, har kjøpt inn nye foringer til bærebru bak samt alle stabstagforinger. Er det noen andre spesielle man burde bytte også? Vil gjerne bytte mest mulig av deler nå før jeg tar en firehjulskontroll, siden den spiser dekk for øyeblikket og ikke er noe spesielt god å kjøre lenger. Tilbakevendende glødepluggproblem Har byttet alle glødeplugger på bilen, men likefullt får jeg nå melding om at 3 av de er gåene. 3 ved siden av hverandre. Kan det være styreenheten som tøyser? Har mine tvil om at de går etter bare noen dager. Forventer ikke svar på absolutt alt, men det er disse spørsmålene/problemstillingene jeg har for øyeblikket og hadde vært svært takknemmelig om noen hadde noe å bidra med!
  7. Kun siden jeg er nysgjerrig: hvilken foring er dette?
  8. Her finnes det mange produkter å velge mellom. Anbefaler deg å gjøre jobben med en våtsuger for å fjerne dritten. Ellers ender du bare opp med å smøre alt rundt istedet for å fjerne det Hva som fungerer godt på eksos aner jeg ikke, men generelt i bilen min bruker jeg enten Meguiars sin all purpose cleaner eller Bilt-Hamber Surfex-Hd godt tynnet ut. Anbefaler deg også en tur innom www.detailersclub.no for tips og inspirasjon til hvordan du renser interiøret
  9. tbardalen

    Bmw e61

    Årsmodell, kilometerstand og ikke minst bilder hjelper veldig på "taksering" her inne (Og en bedre tittel på tråden?)
  10. Klarte å knuse lykta på min E61 pre-LCI. Dette er da ytterste del, venstre side. Siden det er så populært å bytte til LCI-lykter for noen så kan det kanskje være en eller annen som har dette liggende? Trenger sårt, så hyl ut dersom du har eller vet om noen som har!
  11. Har du ikke anledning til å få jazza opp noen elementer under setene a?
  12. Tjæ... Sitter ikke det elementet rett i dørtrekket a? Uansett så har Nautiluz her inne 5.25" i døra på sin E92 M3 sjekk ut trådene hans
  13. Originalanlegget blir koblet inn via AUX på Pioneer-systemet. På denne måten beholder jeg alt av funksjoner som det er i dag, pluss at jeg får gleden av signalprosessor etc som jeg ellers ville gjort Kommer til å legge ut koblingskjema etterhvert så dere kan se.
  14. Spørs jo kanskje hvor i landet man holder til og, skulle jeg tru (Dessuten var det 4x8", ikke 10")
×
×
  • Create New...