Gå til innhold

BMW E61 - Diverse utfordringer


tbardalen
 Share

Anbefalte innlegg

Heisann!

Bilen det dreier seg om er en E61 525d M-sport 2007-modell gått straks 270.000 km. Dette er min daglige sliter og målet nå er å få bilen i så god mekanisk stand som mulig. Den er ikke ille, men understellet trenger en del jobb blant annet. I tillegg til noen andre småting jeg lurer på/burde få utbedret:

  •  Automatkassens temperatur
  • Suselyd fra bremsekraftforsterker
  • Valg av støtdempere
  • Foringer det kan lønne seg å skifte
  • Tilbakevendende glødepluggproblem

Automatkassens temperatur:

Har fått med meg fra diverse steder at 60 grader etter en god kjøretur er for lav temperatur på girkassa. Har derfor akkurat byttet varmeveksler med termostat. Byttet samtidig hovedtermostat på motor da den også var moden for det. EGR-termostat var allerede byttet. Kjørte meg en god tur for å teste og ser at girkassen fortsatt ikke overstiger 60 grader! Da begynner jeg å undre. Hva skal den egentlig ligge på? Temperaturføler som er på tur? Motoren er mellom 92 og 94 grader, så den er jo sunn og god. Alt måles med INPA.

Burde jeg bekymre meg for temperaturen eller bare la det være?

 

Suselyd fra bremsekraftforsterker:

Oppdaget når jeg for et par uker siden da jeg hadde av alle deksler foran i motorrommet at det suser litt fra området der bremsekraftforsterker sitter. Lyden høres når man skrur av motor og varer noen sekunder før den "fader" ut. Lekkasje i vakumsystemet? Noe annet?

 

Valg av støtdempere:

Skal bytte alle støtdempere på bilen. Sachs er jo et sikkert valg egentlig, men hvordan er Bilstein B4 til denne bilen? Holder de like lenge som Sachs? Noe annet jeg burde vurdere isteden?

 

Foringer det kan lønne seg å skifte:

Litt vagt spørsmå egentlig, men er på jakt etter tips til foringer som kan gjøre kjøreopplevelsen bedre. Har byttet casterstag og bærearmer foran, har kjøpt inn nye foringer til bærebru bak samt alle stabstagforinger. Er det noen andre spesielle man burde bytte også? Vil gjerne bytte mest mulig av deler nå før jeg tar en firehjulskontroll, siden den spiser dekk for øyeblikket og ikke er noe spesielt god å kjøre lenger.

 

Tilbakevendende glødepluggproblem

Har byttet alle glødeplugger på bilen, men likefullt får jeg nå melding om at 3 av de er gåene. 3 ved siden av hverandre. Kan det være styreenheten som tøyser? Har mine tvil om at de går etter bare noen dager.

 

 

Forventer ikke svar på absolutt alt, men det er disse spørsmålene/problemstillingene jeg har for øyeblikket og hadde vært svært takknemmelig om noen hadde noe å bidra med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Mulig defekt ny termostat eller defekt temperatur sensor?

2. Tror det skal være slik, mener jeg hadde slik på min også.

3. Sachs er svært stabile og leverer flott komfort. Jeg byttet til de på min M-sport.

4. Vet ikke.

5. Gløderele og pluss kabel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Otis!

Skal uansett svinge innom lokalt merkeverksted her i dag å høre om noen av punktene. Får vel bare beskjed om å ha bilen inne til feilsøking eller noe tipper jeg...

Hvis noen flere har innspill blir jeg glad for de også :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme som Otis sier.

Er i samme situasjon angående dempere. Sachs er det beste mtp holdbarhet og mest mulig likt slik bilen var ny. Bilstein er sportsligere, men da i b6 versjon om du ønsker noe som differerer fra sachs.

Understell har jeg polyforinger i casterstagene foran. Det har mye å si. Ellers i bakstilling så skal løse oppheng avdekkes på eu. Men nye traversforinger er alltid godt å ha på en bmw. Min e61 er også slitsom på landevei. Den sporer ikke direkte i rattet, men det føles som bakhjulsstyring noen ganger. Må mate rattet hele tiden mens man kjører, bilen roer seg enten på gul eller hvitstripa. Midt i sporet der liker den seg ikke. Er det slik din også er? Mulig nye dempere vil hjelpe. Traversforingene bak troe jeg har mye å si :)

følger med hva du finner ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjennest det ut som bilen er gele i rompa så er det bare å få byttet traversforinger, de er den store synderen her.  kan være verdt å sjekke indre foringer på bærebro og stag ellers i bakstillingen.

 

spiser den dekk også så er det vell bare å koste på seg meyle bak og forstillingskit vist du har tenkt å ha bilen lenge.

Endret av Ingvaldsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar! :)

Jeg er ikke overrasket over traversforinger. På ingen måte. Trodde bare ikke dette var noe stort problem på E6x. For ja, den føles som gele i rumpa. Har mistenkt da indre foringer på bærebru, som jeg har nye liggende fra Meyle.

Har byttet flere stag i bakstilling, "knirkeforinger" er kun et par år gamle. Det samme med stagene i forstilling som jeg mener er OK. Nye dempere skal på, hva nå enn det blir av Sachs eller Bilstein.

Det blir jo noen kroner i kostnader her. Dog tenker jeg at det er rimeligere det enn å kjøpe en ny bil som man mest sannsynlig likevel må bytte litt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, tbardalen skrev:

Tilleggspørsmål: Lemförder vs. Meyle. Ser de går litt om hverandre i pris og anbefalinger. Har brukt begge deler oppgjennom og føler kvaliteten er ganske lik. Noen med erfaringer rundt det?

bare å bruke meyle der det lønner seg, spesielt casterstag så ser man at meyle sitt er forsterket.  lemførder lager orginaldelene til bmw.

 

bruk meyle, lemførder eller orginale deler.. styr unna febi bilstein, aic, topran osv

Endret av Ingvaldsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt meyle før men har nå kjøpt inn febi bilsten foringer til kaster stag . Har bare tenkt at det er okei siden bilstein dempere er bra.

Men Febi Bilstein er generelt ikke veldig bra altså?

Vis du skal skifte foringer i nedre bærearmer bak anbefaler jeg å kjøpe kittet som Koed selger. Jeg byttet nylig på en E53 og kjøpe kun løse foringer fra GS og de var knotete å presse inn uten riktig verktøy pga de er splittet og må komrimeres for å kunne presses inn.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for råd, igjen!

Vurderer å kjøpe en 10-tonns presse som de har på Jula. Så slipper jeg å blande inn et fordyrende bilverksted i denne prosessen :D Og et verktøy for å ta traversforingene:

https://www.ebay.co.uk/itm/BMW-5-Series-E60-Saloon-sedan-REAR-AXLE-SUBFRAME-BUSH-REMOVER-INSTALLER-TOOL/263098191172?hash=item3d41dfcd44:g:r7UAAOSwcwhVPUdx

Hvis ikke bilen blir tight og fin igjen nå, skjønner jeg ingenting...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, Ingvaldsen said:

bruk meyle, lemførder eller orginale deler.. styr unna febi bilstein, aic, topran osv

Noen spesielt dårlige erfaringer med Febi? Har kjøpt en del Febi, kan ikke si at jeg har merket noe negativt, men nå kjører jeg lite, så ting har kanskje ikke rukket å gå i stykker enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, E.C. skrev:

Noen spesielt dårlige erfaringer med Febi? Har kjøpt en del Febi, kan ikke si at jeg har merket noe negativt, men nå kjører jeg lite, så ting har kanskje ikke rukket å gå i stykker enda.

alt jeg har kjøpt har hatt dårlig passform/ dårlig kvalitet, og den voldsomme prisforskjellen mellom bilstein og lemførder/meyle gjør at jeg blir skeptisk.  det er mitt synspunkt og erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

En liten oppdatering:

Byttet dempere bak (Sachs). Bilen er mer stødig nå og responderer faktisk bedre på rattet.

Mer deler er på vei, blant annet nye traversforinger, fjærbeinslager og dempere foran (også Sachs).

Nå er jeg spent på hvordan doningen til slutt blir!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del, så var aldri traversforinger bak ett tema. Byttet faktisk ingenting i bakstilling på min E61, før jeg solgte den, og jeg hadde den i 6 år fra 76kkm til 168kkm.

Men fjærbeinslager foran, de er garantert helt sprengt etter 150kkm! Dette er et punkt som får ekstremt med dritt i seg og det spiser opp lager. Man legger ikke merke til dette før det enten banker, eller bilen er/blir tung på rattet. Alternativt så kan fjære knekke da toppen nekter å rotere, men navet vil rotere når man vrir på rattet.

Jeg skiftet hele forstillingen min på ca 146kkm på E61. Skiftet ikke tannstang, men ellers alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...