Jump to content

04530dat

Members
  • Content Count

    79
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

04530dat last won the day on July 23 2015

04530dat had the most liked content!

About 04530dat

  • Rank
    Fenrik
  • Birthday 01/07/1965

Contact Methods

  • Website URL
    http://www.flightsimnorway.com

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Bosted:
    Bergen
  • Interesser:
    Musikk, Bil, Flysimulering
  • Kjøretøy
    04 E61 530D M-Tech

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Hadde samme problem på min E61. Jepp, sveive igjen manuelt. I tillegg må du antagelig også skyve siste delen av bakluken helt igjen manuelt. Veldig god video med beskrivelse (og fix) her (Youtube). Vurderte å kjøpe rep.kit og fikse permanent, men endte med Dremel-fixen. Ser ut som det finnes rep.kit som også inneholder den delen man kutter en bit av, så det vil jo fremdeles kunne fikses permanent. Ikke at jeg tror min bil får oppleve det..
  2. Ja, sikkert noe annet det da. Byttet gassdemperne for noen år siden. Laget litt lyd, og luken holdt ikke oppe hvis parkert i litt motbakke. Har også måttet bytte gjennomføringen til vindusviskeren i bakruten. Og bryteren for åpning av vinduet. Har nettopp staket opp avløpet på begge sider fra panoramataket (det typiske med vann i reservehjulkummen, men oppdaget det relativt tidlig og kun rele for nivåreg.kompressor var skadet). Nå venter jeg vel egentlig bare på at ledningsnettet fra tak til luken må repareres/byttes. Ja, er en del greier med disse...
  3. Svarer meg selv, i tilfelle andre skulle oppleve fæl gnisselyd når bakluke åpnes på E-61 Problemet var den delen her, som sitter montert på innsiden av avdekning på D-stolpe, begge sider bak. Aktuatoren aktiveres når bakluke åpnes, og gjør at bagagetrekket "slippes" opp trekkes opp et stykke, slik at en får tilgang til bagage. Motoren i aktuatoren satt litt løst, og det lille tannhjulet lå derfor å spant løst mot det store. Fikset det ved å legge inn en plastbit som presser motoren ned mot det store tannhjulet. Factory!
  4. Et lokalt verksted som tidligere byttet bærearmer bak på min E-61 justerte bilen til standard høyde etter byttet. Bilen har M-Sport, så skal egentlig være 10mm senket. Det var veldig rett frem å justere den ned med INPA. Legger bare enkelt og greit inn en (positiv eller negativ) "offset" i forhold til eksisterende kalibrering. Justeres individuelt på hver side, så om bilen er skjev kan det rettes på samme måte. Det er vel samme muligheter på F-serien regner jeg med.
  5. Hvis du tenker på nivåreguleringsskomnoressoren så har du sikkert rett. Kompresoren er skiftet nå. Inntaksslangen på den gamle var morken/sprukken og det drysset hvitt pulver ut av inntaktet. Har nok kommet inn mye av både dritt og fuktighet, og lufttørkeren var sikkert "mettet" også, ja. Første feilmelding kom i 10 minusgrader etter flere uker stillstand. Tipper det var is (og dritt) inne i selve kompressoren. Den mystiske gule væsken kom fra helt andre steder, så tror vel ikke den har med dette å gjøre.
  6. Kompressoren er byttet så nå står bilen vannrett igjen. Ingen feilmeldinger, og det kommer ikke mer påskegul væske fra bilen (dryppet ned ca. midt under bilen og litt til høyre, btw). For nivå-kompressoren så hadde en liten bit fra en av ventilene inne i kompressoren falt av. Kanskje finnes det rep. sett å kjøpe et eller annet sted, men komplett kompressor inkl filter/slanger/relé fra Miessler i Tyskland koster relativt rimelige 3.200,- inkl frakt. Bestilte mandag, ble levert på døren onsdag. Ikke alltid det går så greit.
  7. Takk for svar. Ja, selvsagt må jeg under bilen Har ikke anledning på en stund ennå, så ville inntil videre bare høre med folk her inne. Frostvæsken er blå. Hvis AC væske er gul så er jo det en kandidat..
  8. 2004 modell E61 530d gått ca. 150k (eiet siden 2008). De siste årene kun ca. 1000km/år. Fikk feil på luftfjøring forleden. Kompressoren starter og går en stund, men bilen hever seg ikke, og slik har den stått en måneds tid. Er på budsjett med den gamle bilen, men tror det skal være overkommelig for en middels nevenyttig å skifte kompressor evt belger selv. Ble litt mer bekymret når jeg i helgen tilfeldig så at det siver frem væske. Tynn som vann og lukter ingenting. Gulaktig men kjennes egentlig ikke spesielt sleip ut. Noen som påtar seg å tippe/mene noe om hva de tror dette er?
  9. Mitt nyinnkjøpte BMW original (105Ah) batteri varte i knappe 3 år før det begynte å lade seg ut (bilen står mye parkert). Etter ikke lenge sluttet det helt å ta lading. Fikk ikke garanti, så det ble et nytt originalbatteri. Ville fått tatt en kapasitetstest på batteriet. Verksteder eller batteriforhandlere har jo slikt utstyr.
  10. Utslitte blinklyspærer!! Ja, beklager off topic. Avslutter her.
  11. Fyren var i så fall en bra skuespiller. Kan bare ikke få meg til å tro at de er _så_ korrupte. Kundebehandleren der snakket en gang om at de hadde opplevet kontroll fra SVV, som av og til tok stikkprøver for å sjekke om verkstedet gjorde jobben sin, både i forhold til "kompis"-kontroll, og "gi seg selv arbeid"-kontroll. Når bilen var nyere hadde jeg den på oljeservice jevnlig, og den ene gangen (samme verksted) fikk jeg beskjed når jeg hentet den at de hadde "mistanke om sprukken eksosmanifold". Jeg fortalte at den var skiftet i forbindelse med EU kontroll for ca. et år siden. Han fant de
  12. I starten av og til, nå hver gang jeg åpner bakluken kommer det et helsikes spetakkel ca et par sekunder. Jeg kvapp som fankern første gang det skjedde. Høres ut som tannhjul som skriker i munnen på hverandre. Det samme skjer om jeg bare åpner vinduet i bakluken. Det høres ut som sitter inne i venstre bakre stolpe en plass. Noen som vet hva dette kan være?
  13. En slightly off topic angående foringer på E61: Mitt lokale verksted tok EU kontroll på min 2004 E61 for 4 år siden og fant ut at foringer bak var slitt og måtte byttes. 16.000,- skulle de ha. Måtte bytte bærearm på begge sider, fordi foringene ikke kunne byttes løst. 16.000,- er utrolig mange pakker tyggis, så ville ha en dobbeltsjekk. Avtalte med merkeversted (som var utrolig greie og tok bilen på bukk på sparket). Kundebehandler og mekaniker med "spett" der avfeide at det var snakk om slark. Tilbake til det lokal verstedet regnet jeg egentlig med å få godkjenning, men neida.
  14. Takk for all hjelp. Som dere sa gikk det finfint å vippe demper ut av bilen. Slet med å få av endeledd, men det ga etter til slutt det også Lager kjennes fast og fint ut, så trenger ikke skiftes. Tok en sjanse og bestilte bare fjærer. SOm ligger klar for henting. Tabbe.. Bare å vente på gummi også.
  15. Bilen har ganske lav km-stand i forhold til alder, passerte nylig 151k Ok, får sjekke når jeg likevel har det av. Er det slark jeg ser etter?
×
×
  • Create New...