mOMOe Skrevet Januar 18, 2013 Skrevet Januar 18, 2013 (endret) Er vel på tide at jeg også lager meg en prosjekt tråd. For og gjøre tråden mest mulig aktiv og interessant så velger jeg å samle alle prosjekter, både små og store under en tråd. Hovedprosjektet: 1990model 318is, gått som demobil for Sandtler på Hockenheim tidligere i sitt liv, for så og forsøkt tilbakestillt til gatebil i senere tid, med et heller mangelfullt resultat. Hentet denne bilen i Sverige våren 2009, med formål å debutere i Rally nasjonal året etter. Målet med denne bilen var og kjøre mest mulig, og kun gjøre små oppgraderinger, da mine prosjekter har en tendes til og vokse litt underveis. Og det begynte og bli en stund siden jeg hadde hatt noe "morobil". (bilder av tidlig prosjektfase kommer, ligger på gamle PC'en foreløpig) Skulle i første omgang bare bytte traversforinger, og i kjent stil så ente dette med demontert bakstilling. Nyoverhalt 188 LSD, nye stikkaksler, nye hjullager, nye bremseskjold, nye bremserør, nye stålomspunnede br.slanger og Gr.N foringer "all over". Med nye foringer osv bak, så måtte jo selvfølgelig forstillingen også få seg noe nytt. E36 m3 (2,7 turn) tannstang montert, Gr.N topplager montert, samt eksentriske bærearmsforinger. Under demontering av "hub'n" til venstre bærearmsforing knakk jo selvfølgelig begge boltene inne i vangen. Boret ut gamle bolter og gjenget opp på nytt, men da det var for lite gods igjen i muttrene inne i vangen ble dette bare skit. Ente dermed med å bytte hele vangen på venstre side. Ifm med dette tok jeg all rusta i gulvet (de kjente plassene, rundt dreneringspropper osv). Siden jeg hadde gått fra 4,10:1 på original diff til 3,91:1 på denne LSD'en, pluss at jeg ønsket akselerasjon fremfor toppfart så bestilte jeg meg en E36 318is kasse fra koed. Demonterte gamle kassa, og siden kassa var nede så sjekket jeg clutchen, den var nokså slitt. Siden jeg derfor tenkte jeg skulle bytte clutch og trykkplate, så tenkte jeg at jeg like gjerne kunne kvitte meg med dobbelmassesvinghjulet også. Nye bestilling: M20B23 svinghjul, M20B25 clutchkit, 30mm trøstelager (kompensere for tynnere svinghjul). Da disse delene kom i hus, tok prosjektet en "liten" pause pga husrenovering. Først nå i høst, 3 år og 3 oppussede hus senere fortsatte prosjektet. Da jeg solgte hus nummer 1, hvor jeg hadde stor og godt utstyrt garasje, og skulle flytte til hus nummer 2, som hadde kun en pitteliten parkeringsplass. Så måtte jeg ty til leiemarkede. Hadde flaks (ikke lett og finne verkstedlokaler til leie i grenland), og fikk huket til meg et 220m2 stort lokale, bestående av 2stk ca 110m2 sammenhengende rom. Leieprisen på dette var jo noe i meste laget aleine, så jeg fikk med meg en kamerat, og vi ble enige om og ta hvert vårt "rom". Forutsetningen var at han fikk inn sin båt, en Formula 272. Etter litt måling, tegning og diskutering bygde vi om innganspartiet og håpet vi kunne få båt på henger inn. Klaringen ble vel et par centimeter så det var gode greier. Her er et par bilder under innflytting. Nye porten 3x3 meter KAOS! Rydding påbegynt Har fått meg et par dager på verkstedet den siste tiden, imellom bleieskift, flaksevask og mating (nybakt far). Målet var og få startet bilen før jeg reiste på jobb igjen denne gangen (Nordsjøen), og det gikk faktisk akkurat. Dreiet av m20b23 svinghjulet og fikk montert på m10 startkrans, da denne har nesten lik utvendig Ø, og like tenner som m42, men mindre innvendig. Da m42 har for stor innvendig Ø for montering på m20b23 svinghjulet. Modifisert/dreiet av og boret opp skive for bruk som spacer bak svinghjulet for og få riktig avstand til starter. M20 vs M10 startkrans. Gamle støttelager til akseltapp på gearkassa (E36 kassa har større Ø enn E30) presset ut. Og nytt presset inn. Bakstilling (baklager dårlig kvalitet på mange av bildene, men husker jo aldri speilrefleksen, så da blir det mobilbilder) Sveist igjen luker og propphull i gulv. Førermiljø Laget festebrakett og hydr. brekk på plass Snart oppstart nå Svinghjul på plass. Perfekt passform, 37mm på begge Montering for tur Std vs 30mm trøstelager Montert, sentrert og momenttrukket E36 318is kasse for tur. Ebay shortshift, tja. Billig var det hvertfall, og annet har jeg ikke liggende Ireland engineering motor og kasse fester. Ehhhm, de motorfestene passer hvertfall ikke, originale er jo eksentriske Noen nye bolter til kassa må til. Montert! Stemningsbilde Lodding av ny lambda på gang. Tja, fjerne vibr. demper på skjold rundt hardykobling. Kasse festet, gearoverføring og lambda montert. Olje på kassa. Tja, grei klaring mellom gearspak og håndbrekk. OPPSTART!!! Og bensinlekkasje Demontert innsug, byttet sprukket slange, og montert sammen igjen. Og med dette takker jeg for idag, info om andre prosjekt og oppdatering av dette kommer snart Endret Juni 29, 2016 av mOMOe
mOMOe Skrevet Januar 18, 2013 Forfatter Skrevet Januar 18, 2013 (endret) Fant frem til gamle tråden ang. m535i'en her nå au. Den er så full av BS og fjas at jeg heller tar kortversjonen her. Langtidsprosjekt (ble hvertfall det med tiden ) 1986 modell e28 m535i. Hentet denne bilen på Hamar våren 2005. Da var bilen nesten ferdig rustsveiset, men forrige eier hadde mistet motet og gitt opp. Fulgte med det meste av deler som skulle til for å få satt denne bilen sammen. Montering og bruk var jo mitt første mål med bilen, men som sagt her tidligere, så baller det fort på seg. Her noen bilder av bilen der jeg henta den. Og noen deler som fulgte med. Hjemme, montering påbegynt. Fikk leid nytt lokale + hvite blinx. Skinninteriør handlet inn. E34 M5 bremser. Sveis/rep fjærbein. Demontering av bakstilling. Sandblås av deler, lakkering med rust bullet og hammerite. Droppa hjulbuelistene. Nye skjermer forran. Sveis fix jekkfeste. Div deler klar for montering. Nye felger i hus. BBS RC. M5 bremser prøvemont, masering av bremseskjold måtte til. Bakstilling monteres igjen, originale traversforinger fyllt med polyurethan. Sånn ellers så står per dags dato slik: Når døgnet en gang i fremtiden får over 40timer, og ukene blir 12 dager lange, og jeg er pensjonert. Da skal jeg gi jernet og gjøre denne ferdig Foreløpig er den nokså nedprioritert desverre, men den blir nå hvertfall ikke mindre verdt der den står. Endret Juni 29, 2016 av mOMOe
mOMOe Skrevet Januar 18, 2013 Forfatter Skrevet Januar 18, 2013 Ble nok bilder eller? Blir nok ikke fullt så heavy oppdateringer i tiden fremmover, men kanskje like greit
joachim sørlie Skrevet Januar 18, 2013 Skrevet Januar 18, 2013 gjør meg en stor tjeneste og fjern den fæle vingen du har satt på en e28 som blir så fin, fortjener heller noe annet
Pedi Skrevet Januar 18, 2013 Skrevet Januar 18, 2013 Jeg skal iallefall følge med her. Du er jo kommet langt på E28en, så er jo bare til å gi jernet...
mOMOe Skrevet Januar 18, 2013 Forfatter Skrevet Januar 18, 2013 Hehe, regnet med og få komentarer på m3 vinga. Den forsvinner, det garanterer jeg. Har den originale spoileren liggende. Målet med e28'n er og få den strøken og original. Men bilen var originalt diamantsort, og en ting kan jeg si, det blir den IKKE igjen. Kjedeligere farge skal men lete lenge etter spør du meg.
Trond.S Skrevet Januar 19, 2013 Skrevet Januar 19, 2013 Hadde ikke du en tråd på bilforumet for noen år siden? Mener å husker jeg fulgte med på denne bilen der. Om jeg ikke husker helt feil hadde du en 518 turbo også? Stå på og få e28'n på veien igjen
mOMOe Skrevet Januar 20, 2013 Forfatter Skrevet Januar 20, 2013 Hehe, kan stemme det, men det begynner og bli endel år siden nå ja Lite har skjedd med bilen siden den gang desverre. Har bare blitt flytta fra garasje til garasje igrunn. Hadde en 518i turbo også ja, gikk som ei kule, en hel helg hvertfall Den er desverre skrot for lenge lenge siden. Men på låven har jeg en 99,9% rustfri (takket være ingen takluke) klin original e28 518. Denne er veteran i år (83 modell), så når sommeren nærmer seg skal denne få lov til og få seg en liten shinings og bli min "nye" bruksbil Gleder meg som en liten drittunge til og kjøre e28 igjen, selvom den kanskje er noe undermotorisert
mOMOe Skrevet Januar 20, 2013 Forfatter Skrevet Januar 20, 2013 Et lite mimrebilde av gode gamle 528i'n fra Sigdal endel år tilbake. Satser på å ta turen tilbake med e30'n til neste år
mOMOe Skrevet Januar 21, 2013 Forfatter Skrevet Januar 21, 2013 Akkurat nå sitter jeg på ærbe så det skjer ikke stort med E30'n akkurat, men farer hjem igjen onsd. 30. jan. Så etter overstått barnedåp 3.feb så satser jeg på og få noen effektive dager på verkstedet igjen. Prøver og holde målene for hver friperiode ganske overkommelig, pga andre ikke-bilrelaterte prosjekt og ikke minst ei lite jente på 3mnd som krever litt TLC innimellom Så planen for neste langfri er foreløpig bare å komplettere drivlinje og bremsesystem, samt demontere ruter og takplate (skal ha lexanruter og tak uten luke)
Spiff Skrevet Januar 21, 2013 Skrevet Januar 21, 2013 jeg si, det blir den IKKE igjen. Kjedeligere farge skal men lete lenge etter spør du meg. syns sort er pent, men når vi snakker om kjedelig farge, så er det ingenting som er verre en hvit! artig prosjekt, skal føglge med her, og håper på like heavy bildeupdates framover missuner deg den dreibenken. skulle hatt tilgang på det selv ja
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå