Gå til innhold

Sveiseblink-garasjens E30 NRC "BAREMORO"


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Er vel på tide at jeg også lager meg en prosjekt tråd.
For og gjøre tråden mest mulig aktiv og interessant så velger jeg å samle alle prosjekter, både små og store under en tråd.

Hovedprosjektet:

1990model 318is, gått som demobil for Sandtler på Hockenheim tidligere i sitt liv, for så og forsøkt tilbakestillt til gatebil i senere tid, med et heller mangelfullt resultat.
Hentet denne bilen i Sverige våren 2009, med formål å debutere i Rally nasjonal året etter.

716q0a2en38a2f1h2is5.jpg
pazep1srzhetx77dbod4.jpg
e4oi6mpjlqb52nfyb95b.jpg
gr27k9h6lbf1yf2o0ssu.jpg
lol8qvo4pl32rw7tt9bq.jpg
y5fajs7ox800cjt63c65.jpg
8y7kn2corpdpuu8ja8xm.jpg
iwu1qhhbgmjgx6616y6e.jpg

Målet med denne bilen var og kjøre mest mulig, og kun gjøre små oppgraderinger, da mine prosjekter har en tendes til og vokse litt underveis. Og det begynte og bli en stund siden jeg hadde hatt noe "morobil".
(bilder av tidlig prosjektfase kommer, ligger på gamle PC'en foreløpig)
Skulle i første omgang bare bytte traversforinger, og i kjent stil så ente dette med demontert bakstilling. Nyoverhalt 188 LSD, nye stikkaksler, nye hjullager, nye bremseskjold, nye bremserør, nye stålomspunnede br.slanger og Gr.N foringer "all over".
Med nye foringer osv bak, så måtte jo selvfølgelig forstillingen også få seg noe nytt. E36 m3 (2,7 turn) tannstang montert, Gr.N topplager montert, samt eksentriske bærearmsforinger.
Under demontering av "hub'n" til venstre bærearmsforing knakk jo selvfølgelig begge boltene inne i vangen. Boret ut gamle bolter og gjenget opp på nytt, men da det var for lite gods igjen i muttrene inne i vangen ble dette bare skit. Ente dermed med å bytte hele vangen på venstre side.
Ifm med dette tok jeg all rusta i gulvet (de kjente plassene, rundt dreneringspropper osv).

Siden jeg hadde gått fra 4,10:1 på original diff til 3,91:1 på denne LSD'en, pluss at jeg ønsket akselerasjon fremfor toppfart så bestilte jeg meg en E36 318is kasse fra koed.
Demonterte gamle kassa, og siden kassa var nede så sjekket jeg clutchen, den var nokså slitt. Siden jeg derfor tenkte jeg skulle bytte clutch og trykkplate, så tenkte jeg at jeg like gjerne kunne kvitte meg med dobbelmassesvinghjulet også.
Nye bestilling: M20B23 svinghjul, M20B25 clutchkit, 30mm trøstelager (kompensere for tynnere svinghjul).
Da disse delene kom i hus, tok prosjektet en "liten" pause pga husrenovering.
Først nå i høst, 3 år og 3 oppussede hus senere fortsatte prosjektet.

Da jeg solgte hus nummer 1, hvor jeg hadde stor og godt utstyrt garasje, og skulle flytte til hus nummer 2, som hadde kun en pitteliten parkeringsplass. Så måtte jeg ty til leiemarkede.
Hadde flaks (ikke lett og finne verkstedlokaler til leie i grenland), og fikk huket til meg et 220m2 stort lokale, bestående av 2stk ca 110m2 sammenhengende rom.
Leieprisen på dette var jo noe i meste laget aleine, så jeg fikk med meg en kamerat, og vi ble enige om og ta hvert vårt "rom". Forutsetningen var at han fikk inn sin båt, en Formula 272.
Etter litt måling, tegning og diskutering bygde vi om innganspartiet og håpet vi kunne få båt på henger inn.
Klaringen ble vel et par centimeter så det var gode greier.
Her er et par bilder under innflytting.

Nye porten 3x3 meter :wink:
cug31xvbhmio6543nfnu.jpg

ahd23pbrq5shshjzzmeb.jpg
o5k1emnb3hles2zov7pj.jpg
9mqosi4hfnrx7ag0naok.jpg
mtkubk05lrcb88wwsr7q.jpg


d979wyfvwvv1zx4l2wbw.jpg
qyduwsmiyavyvhrscubd.jpg

KAOS!
mj75hmkomjvdde7y3j92.jpg
7gmtfoa0w51tuw6uugaj.jpg
78subzgscgm9pbkg0qtc.jpg
56us1wp9bmn4j1nv633w.jpg

Rydding påbegynt :roll:
ffi28o8kdgrj9qehpiie.jpg
c1zjuvmatrx77v1l5nib.jpg

Har fått meg et par dager på verkstedet den siste tiden, imellom bleieskift, flaksevask og mating (nybakt far).
Målet var og få startet bilen før jeg reiste på jobb igjen denne gangen (Nordsjøen), og det gikk faktisk akkurat.

Dreiet av m20b23 svinghjulet og fikk montert på m10 startkrans, da denne har nesten lik utvendig Ø, og like tenner som m42, men mindre innvendig. Da m42 har for stor innvendig Ø for montering på m20b23 svinghjulet.
5jtu1u1qyyu8acy5qosp.jpg

Modifisert/dreiet av og boret opp skive for bruk som spacer bak svinghjulet for og få riktig avstand til starter.
ehk70g0az2d3qv7vs8u0.jpg

M20 vs M10 startkrans.
z2dwsnpp4o6xzn3en8zc.jpg

Gamle støttelager til akseltapp på gearkassa (E36 kassa har større Ø enn E30) presset ut. Og nytt presset inn.
1mx0xnul0bvum70iuilr.jpg
x6iywwe67ptepkd6nwaq.jpg

Bakstilling (baklager dårlig kvalitet på mange av bildene, men husker jo aldri speilrefleksen, så da blir det mobilbilder)
75q1z1iorjj109fq913g.jpg

Sveist igjen luker og propphull i gulv.
8ou0mudvjdbws3srdtid.jpg

Førermiljø :D Laget festebrakett og hydr. brekk på plass
vgvmhjxgg063l0tjq6ag.jpg

Snart oppstart nå :D
8c2c1v6b1r7uygxsegzy.jpg

Svinghjul på plass.
qwdy0rp2b2xk3rz4v3rl.jpg

Perfekt passform, 37mm på begge :wink:
yh63hxyysjfad3xzrvar.jpg
y1ehnv6xxt6ojo9f7jvo.jpg

Montering for tur:)
5zg5bl67qwzgpi62hc1q.jpg

Std vs 30mm trøstelager
eb6yzn32w2ojisafjlkz.jpg

Montert, sentrert og momenttrukket [-X
rdcsjlokzboc5w7tsj0j.jpg
3ipb3hlz89qldffbbjyo.jpg

E36 318is kasse for tur.
qwk2xgeu58bhenlde9i6.jpg

Ebay shortshift, tja. Billig var det hvertfall, og annet har jeg ikke liggende 8)
1a9pk4wph6ivsv5ie8g1.jpg

Ireland engineering motor og kasse fester. Ehhhm, de motorfestene passer hvertfall ikke, originale er jo eksentriske #-o
dxyg18purr1sxe1h1s3k.jpg

Noen nye bolter til kassa må til.
n0x394zbgz80tuqj3evp.jpg

Montert!
o2uqabhvt7ga7w7s110y.jpg

Stemningsbilde :roll:
mc1iluvxwx0j7r42ga2m.jpg

Lodding av ny lambda på gang.
wak4sfgc8a0ndjmc7hqc.jpg
sl1c11w0qceozwtzr381.jpg

Tja, fjerne vibr. demper på skjold rundt hardykobling.
bt6512wuy7sjtxbdiksu.jpg
03ylvrcf4goxzejdkazj.jpg
bs1620t50rass4bf57bk.jpg
ie24yg8oqoamhrm2z0nz.jpg

Kasse festet, gearoverføring og lambda montert.
mvdqknl2yxrdi6s3p78g.jpg
z0b19s187ppssf9j29x9.jpg

Olje på kassa.
vt67r86cpx05z471orom.jpg

Tja, grei klaring mellom gearspak og håndbrekk.
3e1iqll1bjb42xz8sui7.jpg
12hqo2iaf263seuuh27q.jpg

OPPSTART!!! Og bensinlekkasje :evil:
Demontert innsug, byttet sprukket slange, og montert sammen igjen.
f87jt3spe3zspfgy8x87.jpg
ffc8hzbzit3ijbisi7fh.jpg
ccuyk3yqndvchyj8hzff.jpg

Og med dette takker jeg for idag, info om andre prosjekt og oppdatering av dette kommer snart :wink:

Endret av mOMOe
  • Svar 62
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Skrevet (endret)

Fant frem til gamle tråden ang. m535i'en her nå au.

Den er så full av BS og fjas at jeg heller tar kortversjonen her.

Langtidsprosjekt (ble hvertfall det med tiden :wink: )

1986 modell e28 m535i.

Hentet denne bilen på Hamar våren 2005.

Da var bilen nesten ferdig rustsveiset, men forrige eier hadde mistet motet og gitt opp.

Fulgte med det meste av deler som skulle til for å få satt denne bilen sammen.

Montering og bruk var jo mitt første mål med bilen, men som sagt her tidligere, så baller det fort på seg.

Her noen bilder av bilen der jeg henta den.

4cpthz3kpgge7qd1phf7.jpg

nsc8bm2u2hnfmc2il3hz.jpg

Og noen deler som fulgte med.

m2ytcj64e0a9fafe6p5j.jpg

Hjemme, montering påbegynt.

lcn13igu6epvxistbxrw.jpg

yniq7jquql03mqbh59w4.jpg

djpdb8lkyzfs0vl26kw1.jpg

ch45harefka0kdy7ih7w.jpg

rx21hmlcznffuojcv9pj.jpg

Fikk leid nytt lokale + hvite blinx.

xcitu5u67vct0f0akh16.jpg

brf57dw05abyrxcwicno.jpg

xljytl9jdmvsocmbzew1.jpg

Skinninteriør handlet inn.

omc57a2rhf53nk0t2d76.jpg

E34 M5 bremser.

ck69u1l27e8cbk8klejb.jpg

fchn5kqw3hdir4dj3xk7.jpg

Sveis/rep fjærbein.

w3sbqju6lyl509g8qf5v.jpg

Demontering av bakstilling.

qg0mgcqqrmmr058u59pj.jpg

Sandblås av deler, lakkering med rust bullet og hammerite.

d23x2hb5jsqpr6u9iakd.jpg

j7czemby29j0sf4t3otj.jpg

zh3vmq7f7h3xw1iwwp5o.jpg

aljv72300a66ukjsmpns.jpg

b3f4ue3slkrwl2frbnk7.jpg

5v297i3o23jgcdgv06u2.jpg

Droppa hjulbuelistene. Nye skjermer forran.

c5kjpxvwk5b0xfe20wcq.jpg

qwaqb519wrfnpkihd51u.jpg

Sveis fix jekkfeste.

vb5l6ig82i7o1ry9lhad.jpg

Div deler klar for montering.

sd5uv4xh98786ees31lm.jpg

5byzbz820nk2oil7u4q9.jpg

Nye felger i hus. BBS RC.

15ljonqvgalqicdutzaz.jpg

M5 bremser prøvemont, masering av bremseskjold måtte til.

7rp1z9veadusca0ky1zs.jpg

Bakstilling monteres igjen, originale traversforinger fyllt med polyurethan.

exy03ih66sye8ze9x8fu.jpg

Sånn ellers så står per dags dato slik:

i478m0imkq2cosc9fnwe.jpg

ity2elttk0oyk65vxma5.jpg

5r813quk2xou0ukvy996.jpg

Når døgnet en gang i fremtiden får over 40timer, og ukene blir 12 dager lange, og jeg er pensjonert. Da skal jeg gi jernet og gjøre denne ferdig :wink:

Foreløpig er den nokså nedprioritert desverre, men den blir nå hvertfall ikke mindre verdt der den står.

Endret av mOMOe
Skrevet

Ble nok bilder eller? :lol:

Blir nok ikke fullt så heavy oppdateringer i tiden fremmover, men kanskje like greit :wink:

Skrevet

Hehe, regnet med og få komentarer på m3 vinga.

Den forsvinner, det garanterer jeg. Har den originale spoileren liggende.

Målet med e28'n er og få den strøken og original.

Men bilen var originalt diamantsort, og en ting kan jeg si, det blir den IKKE igjen. Kjedeligere farge skal men lete lenge etter spør du meg.

Skrevet

Hadde ikke du en tråd på bilforumet for noen år siden? Mener å husker jeg fulgte med på denne bilen der. Om jeg ikke husker helt feil hadde du en 518 turbo også? Stå på og få e28'n på veien igjen :-)

Skrevet

Hehe, kan stemme det, men det begynner og bli endel år siden nå ja :lol:

Lite har skjedd med bilen siden den gang desverre. Har bare blitt flytta fra garasje til garasje igrunn.

Hadde en 518i turbo også ja, gikk som ei kule, en hel helg hvertfall :wink:

Den er desverre skrot for lenge lenge siden.

Men på låven har jeg en 99,9% rustfri (takket være ingen takluke) klin original e28 518. Denne er veteran i år (83 modell), så når sommeren nærmer seg skal denne få lov til og få seg en liten shinings og bli min "nye" bruksbil :D Gleder meg som en liten drittunge til og kjøre e28 igjen, selvom den kanskje er noe undermotorisert :lol:

Skrevet

Et lite mimrebilde av gode gamle 528i'n fra Sigdal endel år tilbake.

Satser på å ta turen tilbake med e30'n til neste år :D

y1ev89yo8snqw9b8gp69.jpg

Skrevet

Akkurat nå sitter jeg på ærbe så det skjer ikke stort med E30'n akkurat, men farer hjem igjen onsd. 30. jan. Så etter overstått barnedåp 3.feb så satser jeg på og få noen effektive dager på verkstedet igjen.

Prøver og holde målene for hver friperiode ganske overkommelig, pga andre ikke-bilrelaterte prosjekt og ikke minst ei lite jente på 3mnd som krever litt TLC innimellom :wink:

Så planen for neste langfri er foreløpig bare å komplettere drivlinje og bremsesystem, samt demontere ruter og takplate (skal ha lexanruter og tak uten luke) :D

Skrevet
jeg si, det blir den IKKE igjen. Kjedeligere farge skal men lete lenge etter spør du meg.

syns sort er pent, men når vi snakker om kjedelig farge, så er det ingenting som er verre en hvit!

artig prosjekt, skal føglge med her, og håper på like heavy bildeupdates framover :P

missuner deg den dreibenken. skulle hatt tilgang på det selv ja

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...