Gå til innhold

Sveiseblink-garasjens E30 NRC "BAREMORO"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Diamantsort er jo nesten ikke "sort" - i den forstand. Den har for mye grått i seg, så gjør at fargen kan bli litt simpel og kjedelig.

• Svar 62
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Skrevet (endret)

Hvit er motorsportsfarge, dvs billig, og kjempeenkel og lakkere/flekke ut.

Så når jeg skulle kjøpe E30 var det utelukkende hvit bil jeg så etter.

Siden E30'n skal brukes, og fokuset i utgangspunktet var kjøring kjøring kjøring og ikke skru, gnikke mekke og fukle, så skal jeg prøve så godt det lar seg gjøre og holde E30 prosjektet til kun et "GO" og ikke et "SHOW" prosjekt.

Finish og utseende er derfor ikke prioritert. Så her blir det mange "smarte", billige og hjemmelaga kjappe løsninger :wink:

Endret av mOMOe
  • 3 weeks later...
Skrevet

Japp, da har det seg slik at jeg fikk noen timer på verkstedet igjen.

Begynte med å montere resten av drivlinja.

Deretter fylte jeg opp kjeften med snus, tok propanbrenneren i den ene handa og huggjern i den andre og begynte og fjerne asfaltmatter fra kupeen.

Det gikk unna i en fei, så jeg fikk også montert opp reduksjonsventil til bakbremsene, og kommet godt igang med å legge opp bremserør heile vegen.

Gjenstår fra fordelingsblokk (har montert m535i hovedsylinder, har kun et utløp til hver aksel) og ut til bremsene forran, samt fra bremsesylinder og inn til BIAS ventil.

NOTE TO SELF: Har ikke tightet til muttere på mellomaksel, mot diff!!

Da kanskje jeg husker og gjøre dette neste gang :wink:

Også litt mobilbilder i en eller annen rekkefølge :D

obt0uyq0n6qoqu8600q4.jpg

x9g1yj69q77qww1huky1.jpg

7xcl93167yejtad2txnr.jpg

ohya9p9m7dendfswy15b.jpg

dyjkjob33fqp5ju94td7.jpg

wzjksj57z1o48ctjjkya.jpg

kue0imqwa8l239tx1koh.jpg

grpxjybvcpbcjeg6utxo.jpg

v52w9fbnux88ojjsdr8v.jpg

Skrevet

miniupdate :)

prøver og ha det som rutine og oppdatere her hver gang jeg har vært på verkstedet en tur, selom det kanskje ikke er så store og interresante ting som har blitt gjort.

dagens utførte er komplettert nytt bremserørssytem.

3147adybg0rdcnv96jvp.jpg

i39hrqx6yqy3xqbdjbr9.jpg

1ma39evrnw1sg9zasz15.jpg

llwkmsltb3ajl7jjfv51.jpg

ic29i9osnpmmn0kpub6u.jpg

viz9ywpdgdel905wrd8u.jpg

to3fq0fo7j4dtub3327h.jpg

Skrevet

Nok en tur på verkstedet unnagjort.

Tenkte jeg skulle begynne med å lufte bremser, håndbrekk og clutch, men slik ble det jo ikke.

Pga litt lurvete luftenippler bestemte jeg meg for å skifte de før lufting. Det gikk jo greit, helt til jeg skulle bytte høyre forran, som selvfølgelig knakk..

Varme opp caliperen og kjølespray på nippelen, for så å skru den ut med "grisepikk" pleier jo å gå greit.

Men tydeligis ikke med biltema "grisepikk", den første knakk jo som spaghetti. Fikk boret ut denne, og joda, nestemann knakk også gitt..

Etter det ble det bare knøl og rot, så jeg la dette til side foreløpig og begynte å demontere ruter å gjøre klart for å bytte takplate, samt skrape litt asfaltmatter i coupe'n.

Fant jo selvfølgelig litt E30 rust bak rutelista forran.

7ukweso5u51sh0fa7w3s.jpg

cem8o3icl1bv6xhvxdtv.jpg

tti0680wqgkc1gvhi0d0.jpg

wxt1j12gho5zu9l5c0ht.jpg

ybux8adjve3gn5k478fu.jpg

164klsfuvl5os9tfzjzz.jpg

d3y9lu62qrigk0yh1mk1.jpg

3l6m2i4ikq60rktk7niq.jpg

pbkfw5ow6h2ssrwk4vas.jpg

jz7srxlxlpkl2udvbkyy.jpg

8w9kn8tntexe2w5r157c.jpg

Skrevet

Jess, da var enda en runde på verkstedet unnagjort.

Etter å ha knota med lufteskruen på caliperen sist, så tok jeg en titt på koed, og de hadde 1stk brukt caliper til 318is, som tilfeldigvis var høyre forran, som jeg trengte :D

178kr fattigere så var caliperen på vei.

Fikk montert denne ikveld, montert nye luftenipler rundt om, samt luftet bremsesystemet.

a91bkeje7a8csw3vtrfp.jpg

27gh8x3zsuoa0lkf7ut7.jpg

Skulle lufte clutchen, og der sprakk belgen på slavesylinderen gitt.

Viste seg at jeg ikke hadde laget staget inn til utløserarmen lang nok, og belgen hadde vrengt seg utover og sprakk da jeg skulle lufte. Ny er under konstruksjon, men har alle sveiseapparatene hjemme så tok den med hjem, så sveiser jeg den i morra.

brhhmxzh825dg947n44g.jpg

Ellers så ga jeg meg ut på nye områder idag, nemlig karbonstøping.

Aldri gjort dette før, så spent på resultatet. Foreløpig kun glatt plate, så tar jeg det derfra :wink:

Fremgangsmåte vist på bilder under.

4gcohmr8sf1nf0e34umi.jpg

0l59386twlea9hfbgpck.jpg

x6wg5fjr7y1hltp4i54m.jpg

pjigc26s61t62dk9z9or.jpg

5osjj22di8wrcnkh868j.jpg

Spent på resultatet.

Skrevet

hey man 8)

Ja spent på resultatet, skal ikke lakke den. Skal bare brukes som dørpaneler ++ uansett resultat.

Håper bare den løsner fra glassplata, skulle visst være nok med et lag voks. Hvis ikke så har jeg fått meg en karbonlaminert dusjdør :wink:

Kjøpte alt hos biltema. 2600kr for 5m2 med ferdig støpt karbonplate er jo ikke så gæærnt, om resultatet blir greit.

Hvis det blir noe mer støpingetter det så finner jeg en grosist og handler der. Hadde sikkert blitt enda billigere.

Skrevet

Will do :wink:

Skal ut på verkstedet til søndagen en liten tur. Satser på å få bytta slavesylinder til clutch og lufta den. Også får vi se hvordan karbonplata har blitt, er nok litt kaldere der ute enn anbefalt arbeidstemp på epoxy'n, men regner med det går bra. Eneste er at det kan ta litt lengre tid å tørke.

Jeg brukte vel litt i meste laget med epoxy tror jeg (kan jo ikke gjøre det perfekt første gangen :lol: ), men det blir jo isåfall på baksiden av panelene så det kommer ikke til å syns. Delene skal jo heller ikke utsettes for noe belastning, så det blir nok gullande godt tenker jeg. Gleder meg som en liten unge til å se resultatet hvertfall :D

Ny update kommer nok søndag kveld 8)

Skrevet

Jaja..

Den karbonplata ble jo ikke helt vellykket.

Et lag med voks var jo ikke nok, så finishen ble ikke bra, da deler av epoksy'n hang igjen på glassplata når jeg dro av karbonen.

Men der epoksy'n slapp glasset ble det kjempebra finish.

Og et lag karbonfiber ble det jo ikke stort hold i (ganske naturlig når jeg tenker meg om) så tenkte jeg skulle legge et lag med glassfiber eller to på baksiden av den (krysslaminere), samt gjøre rein glassplata (gikk an å skrape bort epoksy'n som hang igjen), vokse den x-antall ganger (kanskje teste noe annet slippmiddel også) og legge et tynt tynt lag epoksy på fremsiden igjen.

Da burden den bli bra.. Mange feil å lære av denne første gangen hvertfall :D

Gikk litt fort for seg på verkstedet idag så bilder er det desverre manko på.

Eneste jeg tok bilde av var "ny" slavesylinder til clutch, som jeg fikk montert og lufta.

0gpzzo5dzzs2uloqmo8e.jpg

Ellers så viste det seg at staget til gearoverføringa var litt for langt, så jeg fikk ikke girspaken langt nok fremmover (1,3 og 5. gear). Kortet inn denne 1 cm, og alt i orden :D

Startet bilen og fikk testet at alt funket som det skulle, dvs clutch, gear, håndbrems, bremser, samt luftet styring (har stått tørt siden montering av 2,7 turn tannstang).

Alt funket tilsynelatende bra, så da er disse tinga strøket av lista.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...