miss fixit Skrevet Januar 19, 2013 Share Skrevet Januar 19, 2013 Kan noen hjelpe meg med gode tips ? har en 316 93 modell som fusker og rykker noe helt FRYKTELIG!!! Symptomer : fusker når den har blitt varm, værre i fuktig vær, rykker noe helt sykt opp til ca 4000, må trykke pedalen i gulvet for å få den til å funke igjen, problemet kommer å går, ikke god i kulde heller, ikke god på tomgang har prøvd følgende etter timer med undersøkelse på nett: skiftet plugger og ledninger, kondensfjerner, byttet lmm( med en brukt ), byttet lambdasensor, sprayet alle elektriske koblinger jeg fant under panseret med kontaktspray og det virket etter alt dette som om den var litt bedre, men det varte bare i noen få dager så var det samme galskapen igjen det kan jo bare være tilfeldig at den var grei i et par dager siden dette er et problem som kommer å går.. jeg var inne på tanke å bytte fordeler når jeg byttet plugger å ledninger, men fant da ut at det var en elektrisk boks i enden av ledningene.. burde kansje nevne at jeg ikke er en kløpper på bil så den boksen forvirret meg litt.. har vært på verksted og fått stilt diagnose og da fikk jeg beskjed om at det kom opp at det kunne være lambdaen, men ikke en direkte feil... hadde vært supert om jeg kunne fått noen lure tips, ikke bra å kjøre med et sånn turtall på denne glatta ;( håper dere kan hjelpe et kvinnfolk i nød på forhånd TUSEN TAKK Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Julian Sommer Skrevet Januar 19, 2013 Share Skrevet Januar 19, 2013 Nå har jeg desverre lite peiling på de fire-sylindrede motorene. Men siden du har byttet det du har (har du prøvd å kjøre bilen uten å koble på kontakta på luftmengdemåler, i tilfelle den du prøvde/byttet til også er defekt?), samt tatt diagnose, så gjenstår jo det som kan føre til feil lambdaverdi. Og da begynner jeg å mistenke toppakningen eller stempelringer, siden du allerede har byttet plugger, lmm og lambda samt prøvd med kondensfjerner. Sjekk om den har brukt olje eller kjølevæske, og se etter gult guff i olje-påfyllingslokket eller i lokket på radiator/ekspansjonstaken til kjølevæske. Se også om oljenivået har økt, for hvis stempelringene er slitne vil bensinen trekke seg ned forbi stemplene og ned i olja. Jeg skal ikke bekymre deg, for siden problemet kommer og går så tyder det på at det er noe annet. Men sjekk for sikkerhetsskyld. Ellers ville jeg byttet veiv-sensor og kamaksel-sensor. Disse har med tenningen å gjøre. Det du også kan se etter (som du muligens har gjort mange ganger allerede) er jo om det er noen løse vakumslanger under innsuget, eller lekkasje i vakumslange mellom bremsekraft-forsterker og innsugsbelg (som lmm sitter på), evt om det kan være noen lekkasje på selve innsugsbelgen. Noen slike ting er lett å overse. Hvis du sprayer start-gass på alt du ser av slanger med motoren i gang så hører du fort om den trekker til seg noe av startgassen, da den vil øke turtallet. Er jo typisk å koste på masse dyre deler også viser det seg å være hull i en slange til 30,- Sjekk også jordingen fra motor til chassis (fra ene motorfestet til karosseriet), om denne begynner å bli dårlig, dårlig festet eller irret. Edit: kom på en sak til som er for lett å overse noen ganger. Bensinfilter, dette er billig og lett å bytte, selvom jeg ikke vet om dette kan føre til stadige problemer. Bensintrykksregulator også kan være lurt å prøve å bytte. Får bilen for lite bensin vil jo lambdaverdien bli feil, og bilen vil jo selvsagt gå dårlig. Nå har du litt å drive med ihvertfall, inntil flere svarer Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
LK Skrevet Januar 19, 2013 Share Skrevet Januar 19, 2013 Dette er vel en M40 motor? Ville sjekket kontaktpunktene i fordelerlokket og rotor,og som Custom sier innsugsbelgen og bensinfilter. Ikke sikkert dette er feilen,men er lett å sjekke slik at kan utelukke det. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kimruben Skrevet Januar 19, 2013 Share Skrevet Januar 19, 2013 Har du sjekket om den går på alle 4? Jeg hadde et problem med e36'en min at den rykket og nappet, da viste det seg at den ikke tente på alle, byttet coil og problemet var løst.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
miss fixit Skrevet Januar 20, 2013 Forfatter Share Skrevet Januar 20, 2013 Takker for tips har nå prøvd med startgass rundt slangene og det ser ikke ut til at det er noe lekkasje, har også tatt av jordings kabel og festa den godt igjen uten resultat.. Men oppdaga at hvis jeg skrur av kabelen til lmm mens den sviver, da sviver den egentlig bedre og jevnere...... er det et godt eller dårlig tegn????? motoren høres ut til å svive på alle sylindrene.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sumner Skrevet Januar 22, 2013 Share Skrevet Januar 22, 2013 hadde samme problemet på min.. og kom fram til at det var sprekk i innsuget (Akkurat under og litt bak) og akkurat inni i en bue så var ikke akkurat lett og se.. brukte bare gaffa midlertidig men funka fjell.. har du sjekket det? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JulianS Skrevet Januar 22, 2013 Share Skrevet Januar 22, 2013 Hu skriver jo athu harprøvd med startgass... det kan ofte være litt missvisende å ta av kontakta på lmm, det dj oppnår med den er at den går i nødmodus, altså at de går med så lite info som mulig.. den svarte boksen som pluggkablene går inn i er coilen, den ville jeg prøvd å bytte.. har liggende hvis du trenger Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå