SigurdE36 Skrevet Januar 21, 2013 Skrevet Januar 21, 2013 Bytta termostat på E39'n på lørdag. Etterfylte kjøleveske og fikk lufta. Bilen lå på driftstemp på lørdag og søndag under små kjøring. Men når jeg kjørte Oslo-Porsgrunn i dag, så tippet tempmålern over driftstemp ettparganger, og gikk så tilbake med en gang. Noen tips? Fortsatt noe luft i systemet?
Bellen Skrevet Januar 21, 2013 Skrevet Januar 21, 2013 Stor mulighet for at vannpumpa er deffekt, det er en gjenganger på desse motorane. Har du kontrollert at tempmåler viser rett?
SigurdE36 Skrevet Januar 21, 2013 Forfatter Skrevet Januar 21, 2013 Hvordan kan jeg vite om tempmålern er korrekt ? Du tenker vannpompa har gått når jeg byttet termostat?
T.H.O Skrevet Januar 22, 2013 Skrevet Januar 22, 2013 Er jo en kjangs for at det er litt luft i systemet. Hvordan er tempen inne i bilen? Holder den seg gjevnt varm, eller blåser den kaldt innimellom? Det ligger noen tråder innpå her om hvordan du skal lufte en M52.
SigurdE36 Skrevet Januar 22, 2013 Forfatter Skrevet Januar 22, 2013 Har funnet noen tråder om lufting ja. Akkurat som du sier, de gangene tempen har steget, så har det også plutselig kun blåst kaldt inne i bilen. Tyder dette på luft?
T.H.O Skrevet Januar 22, 2013 Skrevet Januar 22, 2013 Er nok luft i systemet da ja. Ang lufting, så skal bilen stå på flatt underlag. Tenning i pos 2. Da starter sirkulasjonspumpa. Fyll på. Start opp, sjekk nivå, og kjør en tur. Evt etterfyll. (på termostathuset) Sier ikke at dette er noen fasit, men det har funka for meg. Kan være vrient å få ut all lufta på M52. Jeg har også pleid å fyllt på vann i det lille skruehullet på termostathuset. Lufteskruen på eksp tanken må være åpen når en fyller på.
SigurdE36 Skrevet Januar 22, 2013 Forfatter Skrevet Januar 22, 2013 Takker for svar, skal prøve å få fikset dette i ettermiddag.
ErikSimo Skrevet Januar 22, 2013 Skrevet Januar 22, 2013 Hva var grunnen til at du byttet thermostat i utgangspunktet? Dårlig vanpumper er som tidligere nevnt en gjenganger på disse motorene, men heldigvis rimelige og veldig enkle å skifte. Bare å skaffe seg en 32 mm fastnøkel til å ta av vifta med. Denne er links, btw. Når det er sagt, er jeg litt mer pessimistisk enn resten av gjengen her, og synes egnetlig det høres ut som en dårlig toppakning. Stoppet du og åpnet en av lufteskruene når tempen endret seg? Spydde den i såfall ut et inferno av damp? Har vært borte i e39 med tempmåler som plutselig danser, først litt ned, og deretter stiger den lynrask til over driftstemt før den stabiliserer seg igjen. Løsning er ny toppakning, hvis ikke du har dritflaks og slipper unna med skrekken
SigurdE36 Skrevet Januar 22, 2013 Forfatter Skrevet Januar 22, 2013 Grunnen til at jeg byttet termostaten var at når jeg begynte å kjøre i kulda, så sank tempen ned fra driftstemp. Det gjør den ikke nå etter termostatbytte, så tror det var riktig del å bytte. Var noe luft når jeg luftet fra lufteskruen på termostathuset nå ista. Tokk så en kjøretur på ca45min, lå nå på driftstemp hele tiden. Sattser på at alt er bra nå
kimmen12 Skrevet Januar 22, 2013 Skrevet Januar 22, 2013 Husk å sjekk nivå i ekspansjonstank etter den har stått natten over =)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå