Gå til innhold

Motorolje E39 520IAT/2.2-170HK (2000mod)?

soundboy
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

Er helt ny eier av en 2.2liters/170HK Touring utgave, så ingen erfaring med BMW.

Bilen gått ca 146 000Km, lurte på hva slags motorolje bør bruke på bilen når ikke har gått mer og vil ta vare på den :)

Ut i fra google, fant pr valg:

1. Castrol EDGE Pro. BMW LL04 0W-30

2. Mobil 1 New Life 0W-40

3. Mobil Super 3000X1 W5-40

Det har blitt brukt denne motoroljen på bilen så langt jeg vet: valvoline maxlife 10w40 SAE synthetic blend

Er dette noe bra olje?

Noen innspilt her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Det er mange innlegg i dette forumet angående dette tema -- søk gjerne gjennom disse temaene.

Det generelle svaret er at du må sjekke instruksjonsboken eller Castrol sine hjemmeside hvilken olje denne motoren skal ha, men jeg vil samtidlig anbefale å bruke den oljen motoren har gått på over lengre tid. Det er svært uheldig å drive å bytte oljetype og kvalitet.

BMW anbefaler Castrol, men Mobil 1 er en meget god olje, det er også Valvoline. Jeg personlig svermer for Mobil 1 ESP.

Bruk den oljen bilen har gått med over lengre periode....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd å søke på her i forumet uten at fikk det 100% svaret liksom.

Har sett i instruksjonsboken, står ikke om hva slags type olje, men bare at BMW anbefaller Castrol! Skal se mere over alle papirene som medfulgte bilen, kanskje vil stå noe der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør ett forsøk på å kikke i serviceheftet. Der bør det stå hva slags olje det er fylt på. Står det ikke der er det mange verksteder som klistrer lapp i dørkarmen på førerdøren. Støtter som tidligere sagt her å følge opp med den type olje som er brukt tidligere, uten at det er avgjørende på noen måte. Finner du ikke ut noe, ville jeg vurdert Castrol Magnatec 5W-40 C3. Det er en god helsyntetisk olje til en fornuftig pris. Sjekk Castrol og Mobil1 priser på Billigebildeler.no, eller send meg en pm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Castrol er for dyr,du får mest for pengene med Mobil1 3000 5w-40,nå til utrolige under 100 kr literen på europris.Har brukt den i mange år både på 520 og 540 problemfritt.

+1

Bruker Mobil 3000 5w-40 jeg også, ser ut til å funke bra, og ikke avskrekkende pris, som castrol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker selv også Mobil 3000 5W-40 på min 520. Kjørte castrol magnatec før. Ikke mulig å merke noe forskjell i lyd eller gange på motor, etter byttet til Mobil 3000.

Ser ikke helt hva som skal være problemet med å bytte til en annen olje enn det som har blitt brukt på motoren før, bare du holder deg til noe som er av god kvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

Når noe spør til råds om hvilken olje skal jeg bruke på min bil så er det noe vanskelig å anbefale noe annet en det denne motoren / gearkassen skal ha, dvs hva BMW anbefaler. Å fortelle hvilken olje "jeg" kjører på er ingen anbefaling da "jeg" kan kjøre på feil olje. Å kjøre på en 10w-60 olje i vinternorge er rett og slett ikke bra og er rett og slett ingen anbefaling.

Til deg som startet denne tråden, jeg vil bare anbefale deg å se i instruksjonsboken, se på hjemmesiden til Castrol eller Mobil 1 og finn din motor der. Bruk det som anbefaler i disse kalulatorene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...

Ble slik at har nu byttet olje da ble dritt lei den "plinge meldingen" om sjekk av motorolje nivå under kjøring!!

Bilen har gått på Valvoline Maxlife 10w40 SAE synthetic blend!

Måtte etterfylle "ofte"! Da jeg kom i prat med en bekjent som har hatt samme type bil som min før, som var en 98 modell!

Han hadde samme "problemet" , den gikk på noe billig Statoil olje da han kjøpte den gang. Han hadde prata med bekjent av seg som jobber på merkeverksted. Fortalt at både "dyr" / "billig" olje kan smøres like bra , MEN fordamper ikke på samme måte i motoren!

Hvor vidt stemmer 100% kan jeg da ikke uttale meg om da ikke er noe bil / motor ekspert!

Sjekke i serviceheftet / boka til bilen , men ingen ting er skrevet opp eller merket hva som er har blitt brukt!

Han byttet da over til Castrol Edge FST helsyntet 5W-30 og etter det ALDRI mer problemer. Jeg byttet også til samme type motorolje og nå har det sluttet å "plinge meldingen" opp denne under kjøring!

Ja, kostet litt. Betalte ca 1400kr for 2x 4liters kanner!

Bedre å betale 1400kr enn 20 000 - 40 000 kr i rep. pga "dårlig olje" som har ødelagt motoren!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har du gjort et fornuftlig valg...

Det er noe i dette med fordampning, oljen rett og slett fordamper bort fra motoren uten at motoren egentlig bruker olje, dette er et fenomen som er mest vanlig på sommeren. En dyr god olje fordamper lite...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...