Gå til innhold

Valg Av Forsterker !!!

4 Kanaler Eller 5 Kanaler  

2 stemmer

1. 1. 4 Kanaler Eller 5 Kanaler

• 4 kanaler Focal FPS 4. 160 4X120W
      1
    • 5 kanaler FOCAL FPP 5300 performance
      1
    • Jeg hadde valgt noe aent ( skriv forslager på veggen)
      0
    • Ja du Må legge ut prosjektet her og vi vil følge med
      0
    • Nei ikke legg ut dette prosjektet
      0

Anbefalte innlegg

Heisann folkens.

Jeg er litt usikker på hvordan forsterker jeg skal velge, men i hvertfall det forskerkeren skal drive kommer her.

1) front høytalere : focal 1oo KRS K2 ( Test Vinnere )

INFO

2-veis komponentsystem

Utviklet og produsert i Frankrike

110mm (4,0") Bass/mellomtone

K2 sandwich kompositt membran

Impedans 4 Ohm

25mm Svingspole

Neodymiummagnet

Inngravert serienummer

TNK invertert dome kevlardiskant

Varm klangkarakter

Stabilt og solid ikke magnetisk Zamak chassis

2-veis separat delefilter12/12dB/Oktav @ 3,5kHz

Valgbart 12 eller 0 dB/oktav på mellomtonen for høyere mellomtonenivå

Polypropylen kondensatorer og spoler med luftkjerne i filteret

Justerbart diskantnivå 0, -3, -6 dB

Maks effekt: 100W

RMS effekt: 50W

Følsomhet (2.83V/1m): 90dB

Frekvensrespons: 120Hz-20kHz

Monteringsdybde: 39 mm

Monteringshull: 115 mm

Griller inkludert

yh1s6o5f24vgw2o7hb66.jpg

2) subb under setene : Ground zero GZMW 200NEO

INFO

20 cm / 8" Neodym flat midwoofer

Utviklet og produsert i Tyskland

Egnet som mellombass, mellomtone og bass

power 100 Watt RMS / 160 watt max

Neodymium magnetsystem

Frekvensrespons 30 - 4000Hz

4 Ohm

Resonansfrekvens 39 Hz

38 mm / 1.5" svingspole

Anbefalt lukket kasse fra 5 til 20 liter

Fungerer også som "free air" i hattehylle

Monteringsdybde 59 mm

Griller er inkludert

12e7ho1ak2ywr7cruxgk.jpg

3) SUB i bagasjen : Focal SB P25 Performance basskasse 10"

( vurderer å kjøre en focal solid1 monoblokk til denne )

INFO

23 Liter bassreflekskasse med P25 bass

Enkel 4Ohm spole

16mm MDF kabinett

Forniklet høyttalerterminal

Intern dempevatt

Spesiallaget Focal port

Frekvensrespons 42-500Hz

Maks effekt: 500W

RMS effekt: 250W

Følsomhet (2.83V/1m): 90,2dB

Mål (HxBxD) 390mm x 330mm x 340mm

tkfww3ff0ktbu2oqt2ge.jpg

Forsterkeren jeg tenkter å kjøre denne subben på

gmyyezx8k3urjcxum69k.jpg

Så kommer det jeg lurer på..

hvilken forsterker skal jeg velge :?: . har to forsterkere i hodet

den ene er en 4 kanaler og den andre er en 5 kanaler får begge til samme pris,men hvem av dem skal jeg velge?

legger ut litt bilder og info om forsterkerne litt under

4 kanaler

Focal FPS 4. 160 4X120W

INFO

4 kanals effektforsterker med delefilter

Effekt CEA 2006 standard:

RMS Effekt 4Ohm: 4 x 120W

RMS Effekt 2Ohm: 4 x 200W

RMS Effekt mono 4Ohm: 2 x 400W

termostatstyrt vifte, progressiv hastighet

Dynamisk "soft clipping", beskytter høyttalerene mot forvrenging

Høypassfilter 50 - 500 Hz / 500 - 5 kHz

Lavpassfilter 50 - 500 Hz / 500 - 5 kHz

Bandpassfilter 50 - 500 Hz / 500 - 5 kHz

Faseskift 0 - 180 grader

Frekvensrespons 10 - 52.000 Hz

Signal/støyforhold 92dBA

Inngangsimpedans 13 Kohm

Inngangsfølsomhet 200mV - 5,2 Volt

RCA innganger: front + rear

2 x 40A sikringer

Fjernkontroll (for kanal 3-4) med 5 meter kabel for dashbordmontering inkludert

Mål (H x B x L): 59mm x 429mm x 254mm

Focal FPS 4

2qaqr31zb38egvebk7t0.jpg

5 kanaler

FOCAL FPP 5300 performance

INFO

5 kanals effektforsterker med delefilter.

Auto power on ved bruk av høynivå inngangene. Trenger da ikke styrestrøm / remote

Høypass filter 50-150Hz trinnløst justerbart 12dB.

Lavpass filter 50-150Hz trinnløst justerbart 12dB.

Subsonic filter 35Hz/24dB/oktav.

RMS Effekt @13,8V 4Ohm: 4 x 80W + 240W

RMS Effekt @13,8V 2Ohm mono: 4 x 120W + 300W

Stabil 2 Ohm stereo / 2 Ohm mono (SUB kanal).

Powertilkoblinger: 25mm2 kabel

Høyttalertilkoblinger: 10mm2 kabel

RCA innganger: Front/Rear/Sub

Pseudo Balanserte RCA innganger, flytende jord for å unngå støy

2 x 40A sikringer (internt)

Bassremote er inkludert

Mål (H x B x L): 60mm x 195mm x 507mm

qejom928hyqjxck0ev9d.jpg

Hvem er best :?:

Hva Ville dere der ute valgt :?:

Hva Ville dere Gjort annledes :?:

Takk for at du tokk deg tid,til å se gjennom å komme med annbefalinger.:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 54
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg ville hatt en basser med større membran areal, som en 15", da dette vil gi en mye bedre lydkvalitet og en brede frekvensrespons. Men om du ikke har plass, så kjør på med det du har satt opp, dette er noe jeg kunne tenkt meg å høre i allefall :) Kjøp 4-kanaleren på høyttalere og monoen du har sett på til subwoofer. Og bytt ut original batteriet med et AGM batteri. Uanset hvor "bra" et blybatteri er, klarer det aldri å leve strøm raskt nok til å holde følge med musikken. Dette utgjør stor forskjell på lyden. Litt demåematter bak høyttalerne er også sterkt å anbefale, ellers er det ikke alltid lyden blir stort bedre enn originalt (spørs hvordan lydisoleringen er originalt, men lønner seg uansett!) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville hatt en basser med større membran areal, som en 15", da dette vil gi en mye bedre lydkvalitet og en brede frekvensrespons. Men om du ikke har plass, så kjør på med det du har satt opp, dette er noe jeg kunne tenkt meg å høre i allefall :) Kjøp 4-kanaleren på høyttalere og monoen du har sett på til subwoofer. Og bytt ut original batteriet med et AGM batteri. Uanset hvor "bra" et blybatteri er, klarer det aldri å leve strøm raskt nok til å holde følge med musikken. Dette utgjør stor forskjell på lyden. Litt demåematter bak høyttalerne er også sterkt å anbefale, ellers er det ikke alltid lyden blir stort bedre enn originalt (spørs hvordan lydisoleringen er originalt, men lønner seg uansett!) :)

Enig med alt du sier, untatt at en 15" er "bedre".. :)

15" trenger MYE mer effekt, samt at det spiller mye mindre pent. Heller en god 10", eller i verstefall en 12" som faktisk klarer å følge med musikken, og ikke bare rister løs hele bilen.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15" trenger MYE mer effekt, samt at det spiller mye mindre pent. Heller en god 10", eller i verstefall en 12" som faktisk klarer å følge med musikken, og ikke bare rister løs hele bilen.. ;)

Har du belegg for å si dette? :) For det stemmer absolutt ikke at en 15" er mer tungdrevet eller låter værre. Så SLUTT å spre sånt humbug er du snill ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har mye erfaring med Hifi, og alle jeg kjenner som faktisk bryr seg om pen lyd og ikke bare "riste løs nyren"-lyd støtter min påstand.. Men såklart, som med bil vil det alltid være uenigheter.. ;)

10" spiller mye hurtigere og penere.... 15" mer brutalt, men på bekostning av treghet..

EDIT: Litt info for å støtte mitt ut utsagn:

10 Inch Subwoofers: These subwoofers are common in smaller cars and are noted for their responsiveness and compact size. They cannot hit the lower frequencies as well as a 12" woofer but they are much quicker to the punch. 10" woofers are usually selected for those who listen to a lot of rock, country and metal. It is not uncommon to see two 10" woofers to get punchy yet loud and crystal clear bass.

15 Inch Subwoofers: These monstrous subwoofers produce lower frequencies better then the latter woofers due to their large cone area. 15" subwoofers easily tackle long resonant bass notes and are a top choice for bass heads. However, because of the cone size and weight, it is difficult for the magnet to slow the cone down, so sound quality lacks but boomy bass shines through. These woofers are ideal for rap, r&b, and techno.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du qouter der er, unnskyld uttrykket, pisspreik. En 15" trenger ikke slå mer enn halvparten så langt for å utgjøre samme lydtrykk som en 10". Så en 15" er både raskere, går dypere i frekvens og er dermed mer musikkvennlig. Jeg driver med både EMMA og DBdrag, tro meg. Hvorfor tror du Joakim Skovlund bruker 18" og blir europamester hvert år i EMMA? Fordi det er så slapp bass i bilen hans? :lol: Hvis du noen gang har hørt en 15" som rister, ja da er det mangel på lydisolasjon eller utett kasse som er problemet, med mindre det er et dB-oppsett, end of discussion. Men vil du ikke lære mer om hifi i bil så la heller være å svare mer enn å ødelegge for de som gjerne ønsker å lære litt. Hvis du ikke tror meg får du komme og høre på min DD9518 en tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen grunn for å bli frekk..? :lol: Utifra ALLE min erfaringer og alt hva jeg har blitt opplært i, så stemmer ikke det at en 15" klarer å følge med en 10" på hurtighet og "pen" lyd..

Jada, en 15" går dypere og mer brutal bass, men til rock(som jeg hører mest på) er en 10" mye bedre..

Og når du drar inn 18", så er det ikke akkurat dagligdags med den type subwoofere..

Nå snakker jeg for "mannen i gaten", og utifra listen til TS så er dette ikke snakk om anlegg i 100.000kr-klassen...

Jeg har for øyeblikket 12" i bilen, og dette spiller ikke slik som jeg vil det skal spille.

Min tidligere 10" fra Seas spilte utrolig mye bedre, med en perfekt punch til rock..

Men jeg melder meg ut, da dette ikke har noe spesielt å gjøre med hva TS spør om... ;)

EDIT: Kommer gjerne å hører på subben din jeg, synd du bor litt langt unna.. ;)

Blir nok enten en singel 10" fra DD, eller 2x8" fra DD.

Har virkelig falt for lyden fra DD-subbene, selv om de til tider har litt "røff" lyd.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen grunn for å bli frekk..? :lol: Utifra ALLE min erfaringer og alt hva jeg har blitt opplært i, så stemmer ikke det at en 15" klarer å følge med en 10" på hurtighet og "pen" lyd..

Jada, en 15" går dypere og mer brutal bass, men til rock(som jeg hører mest på) er en 10" mye bedre..

Og når du drar inn 18", så er det ikke akkurat dagligdags med den type subwoofere..

Nå snakker jeg for "mannen i gaten", og utifra listen til TS så er dette ikke snakk om anlegg i 100.000kr-klassen...

Jeg har for øyeblikket 12" i bilen, og dette spiller ikke slik som jeg vil det skal spille.

Min tidligere 10" fra Seas spilte utrolig mye bedre, med en perfekt punch til rock..

Men jeg melder meg ut, da dette ikke har noe spesielt å gjøre med hva TS spør om... ;)

Trådstarter lærer nok litt av diskusjonen vår, og det burde du gjøre og. Snakk med de som virkelig kan dette og konkurrerer innen lydkvalitet i bil (EMMA) så skjønner du nok litt etterhvert. At du har en dårlig 12" eller et dårlig oppsett, og at kompisgjengen din kanskje er av typen som bruker 6x9", kondensatorer osv, er ingen grunn til å vranglære andre like ille som du er blitt selv. Lag deg en tråd på bilstereoforumet så kan du og kompisene dine diskutere med noen av de dyktigste i europa innen bilstereo :)

Trenger heller ikke koste stort mer for en 15" kontra en 10", ei heller trenger man større forsterker, da større membranareal tilsvarer høyere lydtrykk pr watt (selvom det selvsagt er mange faktorer som spiller inn her).

PS: Seas som du nevner er et nydelig merke. Så hvis du har gått ifra det til noe annet så skal det mye til at det nye matcher lydkvaliteten selvom det går dypere. Man kan jo f.eks ikke sammenligne en Boss 15" med en Focal 10" (eller Seas). Men hvis det er en Seas 12" du har, ja da er det bare noe galt med oppsettet ditt, da har du mye å hente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julianv: Så du mener du har rett? Morsomt.

At du trekker inn "uenigheter" når det du kommer med er ren faktafeil er også farlig territorie. Jeg vet ikke hvor jeg skal begynne hen å forklare deg om hvorfor du tar feil. Foreslår at vi tar dette enten pr. PM eller i egen tråd. Har ikke noe problem å diskutere saklig noe sted. Problemer oppstår når folk uten belegg for sine påstander lirer av seg den ene faktafeilen etter den andre. Og i tillegg mene at de har massevis av erfaring og generelt "peiling" blir for dumt.

Er faktisk ikke dette trådstarter i utgangspunktet spør om heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du belegg for å si dette? :) For det stemmer absolutt ikke at en 15" er mer tungdrevet eller låter værre. Så SLUTT å spre sånt humbug er du snill ;)

grunnen til at jeg ikke kan ha 15 er at jeg ikke har plass blir mye jobb å få plass til 10 tommeren det skal inn i en E93 cab jeg velger focal pga det er det som jeg liker best og har hørt mest om
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så f.eks B&W bruker 15" i bassen fordi den er "treg" og lager dårlig lyd? Flott det, da lærte jeg noe nytt i dag og!

Sånn helt seriøst så kan man ikke generalisere lydgjengivelsen til et element basert på størrelse. Blir som å si at BMW er trege biler fordi de er tunge.

Om du kan litt fysikk så kan du fort få dine påstander til å falle sammen. For at en 10" skal bevege like mye luft som en 15" må det bevege seg MYE mer. Og når et element må bevege seg mye trenger det mer effekt og vil bli vanskeligere å få til å spille kontrollert. Dobler du behovet for slaglengde, firedobler du behovet for effekt.

Det negative med 15" og andre store elementer er at de trenger store kasser, og er derfor ikke aktuelt for folk flest. Derfor bruker folk mindre elementer.

Og si at 10" ikke kan spille dypt er også helt feil. Du har nok aldri gått på skole når du så ukritisk kjører på med sitater fra utenlandske sider..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

grunnen til at jeg ikke kan ha 15 er at jeg ikke har plass blir mye jobb å få plass til 10 tommeren det skal inn i en E93 cab jeg velger focal pga det er det som jeg liker best og har hørt mest om

Da er det bare å kjøre på med det du har skrevet opp, med 4ch forsterkeren :) Focal har all grunn til å få ros for sine høyttalere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det bare å kjøre på med det du har skrevet opp, med 4ch forsterkeren :) Focal har all grunn til å få ros for sine høyttalere.

takk for at du sier det :D

jeg ville eller ikke hatt en 15 tommer folkens pga jeg føler det blir for mye er ikke ute etter råner bass… er ute etter en fin og ren lyd med litt ekstra bass ferdig med den råner bassen kommer eller alldri til å kjøre denne 10 " på full guffe for det er ikke det jeg er ute etter

ps dette skal kobles til en dynavin D99 spiller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...