mbruun Skrevet Februar 2, 2013 Share Skrevet Februar 2, 2013 Hei, Tenkte på å investere i et X-ION 200 til min '09 320d touring. Er standard lydsystem med bmw professional cd/radio installert nå. Noen som vet hvor mye bedre lyden blir med disse høyttalerne? Er det verdt det? Foreløpig ingen planer om å bytte ut spilleren eller sette inn forsterker. Føler at begrensningene ligger i høyttalerne. Takker og bukker for svar Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
littlep Skrevet Februar 2, 2013 Share Skrevet Februar 2, 2013 Hei, har dette i min E91 men da med ekstra forsterker. Hadde hifi tidligere og det definitivt et kraftig løft. Lydkvaliteten med X-ION 200 blir rimelig likt som hifi-pro-anlegget, men bassen blir en del kraftigere (da trenger du ekstra forsterker). Er rimelig fornøyd med denne oppgraderingen, men etter min mening blir lyden litt spiss (jeg er mye mer en snittet interessert i lyd), spesielt etter å hørt en bil med Focal-frontsettet (mellomtone og diskant) som passer til disse bilene, så jeg planlegger å bytte mellomtoner og diskantene på min. Bassene er veldig bra og jeg ser ingen grunn til å legge inn en ekstra sub bak for mitt behov. Som anbefaling, ville jeg ha kjøpt bassene fra X-ION evt ground zero og heller sette inn Focal som mellomtone og diskant. Spilleren ser jeg ikke noe behov for å bytte, men jeg ville anbefale en ekstra forsterker. Lykke til!! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mbruun Skrevet Februar 4, 2013 Forfatter Share Skrevet Februar 4, 2013 Takk for svar Henvendte meg til Oslo Bilstereo med en prisforespørsel og front, diskant/mellomtone samt bass under setene skulle de ha ca 7k for. Med en 4-kanals forsterker montert ble prisen totalt med montering ca 13500. Det er evt før jeg har forhandlet frem en bedre pris. Spørsmålet blir da: - Har jeg behov for noe som dette? Bruksområdet mitt blir til/fra jobb. En og annen Harry-tur for å handle. 4-kanals forsterker? Trenger jeg det? Hva er forskjellen på 2 og 4 kanaler? Hvor mye bedre blir lyden? Får legge til at jeg er 37 og to-barns pappa. Ønsket er vel egentlig litt bedre lyd med muligheten for å jazze opp lyden i tide (og utide). Dere som kan dette: Hvordan er prisen jeg er blitt forespeilet? Igjen, tusen takk for svar Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Julian Sommer Skrevet Februar 4, 2013 Share Skrevet Februar 4, 2013 4-kanaler er til fire høyttalere, 2-kanaler er til to høyttalere. Forsterker gjør underverker på høyttalere. Forsterkere i headunit (eller originale forsterkere) er aldri noe å skryte av. Så dette er absolutt å anbefale, men noe mer om stereoen i akkurat din bil vet jeg ikke noe om, så skal ikke uttale meg om noe mer enn det Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
littlep Skrevet Februar 4, 2013 Share Skrevet Februar 4, 2013 Takk for svar Henvendte meg til Oslo Bilstereo med en prisforespørsel og front, diskant/mellomtone samt bass under setene skulle de ha ca 7k for. Med en 4-kanals forsterker montert ble prisen totalt med montering ca 13500. Det er evt før jeg har forhandlet frem en bedre pris. Spørsmålet blir da: - Har jeg behov for noe som dette? Bruksområdet mitt blir til/fra jobb. En og annen Harry-tur for å handle. 4-kanals forsterker? Trenger jeg det? Hva er forskjellen på 2 og 4 kanaler? Hvor mye bedre blir lyden? Får legge til at jeg er 37 og to-barns pappa. Ønsket er vel egentlig litt bedre lyd med muligheten for å jazze opp lyden i tide (og utide). Dere som kan dette: Hvordan er prisen jeg er blitt forespeilet? Igjen, tusen takk for svar Hei igjen, Det er samme oppgradering som jeg har gjort. Min ble utført på Oslo Bilstereo for ca samme prisen. Det er riktig å bruke en 4-kanals forsterker til dette, da to av kanalene går til subene og de siste to blir delt på diskant og mellomtone. Løftet fra hifi-pakken er formidabel!Om du gjør jobben selv kan du nok komme ned på ca halvparten av det Oslo Bilstereo har gitt deg, men det er en relativt stor jobb, så jeg gadd ikke. Forsterker er nok dessverre ett must om du vil ha den lyden som du har sett for deg og den vanskeligste jobben med oppgraderingen. Om du trenger dette eller ikke er et spørsmål du må besvare, men for min del var det ingen tvil og angrer absolutt ikke. Eneste punktet jeg har, er som sagt at jeg synes lyden blir for litt for spiss og kommer til å bytte mellomtonene og diskantene til Focal 100KRS K2, den jobben hadde jeg tenkt å gjøre selv. Det er sikkert noe du kunne spurt Oslo Bilstereo om de også kunne gjøre for deg, kanskje til og med noen på forumet kunne gjort hele installasjonen for deg... Bassene i X-ION-settet er jeg fornøyd med. Et alternativ kan være å bruke bilradiospesialisten, http://www.bilradiospes.no/m/shop/?prod ... id=&vn=736 her får du med Focalene også. De hjelper sikkert til med monteringen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mbruun Skrevet Februar 5, 2013 Forfatter Share Skrevet Februar 5, 2013 Nydelig! Må gruble litt på det. 13500,- var vel ca 5000 over det hadde planer om å bruke, men jeg kjenner jo at jeg blir rimelig gira. Får se hva Staten belønner meg med i form av skattepenger i år Men, 13500 er ingen upris med andre ord? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
morpho Skrevet Februar 5, 2013 Share Skrevet Februar 5, 2013 Hei! Jeg går i samme tanker selv, og har forsket en del på dette rundtomkring på nettet, og ikke minst her. Personlig nøyer jeg meg med en to-kanals forsterker. Det er fordi høyttalerne under setene er koblet i serie med høyttalerne i dørene originalt, og man MÅ ikke nødvendigvis ha en 4-kanals forsterker til 4 høyttalere. På denne måten slipper jeg unna med litt arbeid, og lar så mye som mulig av ledningsnett være originalt; jeg legger bare forsterkeren imellom headunit og høyttalere en eller annen plass. Jeg har ikke Pro-spilleren, og må derfor finne meg en forsterker som takler utgangssignalet fra headunit. Du har Pro-spilleren, og da tror jeg at du har en egen forsterkerutgang der, og da ville nok jeg også ha gått for en 4-kanals forsterker. Da kan du la signalet fra spilleren drive høyttalerne i bakdørene, og smelle ivei med ny og skinnende firekanaler på hele fronten. Dette er hva jeg tipper jeg blir å gå for når det blir litt varmere i været: - Gladen One 200 høyttalersett, 2x8"basser, 2x4"mellomtoner, 2x1" diskanter - 3698,- - Mosconi Gladen One 120.2 forsterker - 2498,- - Noe spesialtilpasset kabelstyr - 300,- - 2x speilhusdeksel med rom for 1"diskant - 700,- Totalt 7200,- før evt. rabatter. Jobben gjør jeg selv. Det går nok noen timer, så jeg synes egentlig ikke 13000,- er en upris for å få gjort det profesjonelt, men jeg gjør det heller selv og sparer de pengene. Det eneste problemet jeg regner med å støte på er å finne en bra plassering for forsterkeren, samt en god plass å hente strøm fra - jeg vil helst slippe å strekke en kabel fra batteriet i bagasjerommet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tbardalen Skrevet Februar 5, 2013 Share Skrevet Februar 5, 2013 Er sant det 2 kanaler holder til det settet. Er slik det er originalt og, så trenger ikke gjøre om på akkurat det. Er når man skal drive med aktiv deling og slikt det behovet dukker opp, men det regner jeg ikke med noen her i denne tråden skal Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
littlep Skrevet Februar 5, 2013 Share Skrevet Februar 5, 2013 Nydelig!Må gruble litt på det. 13500,- var vel ca 5000 over det hadde planer om å bruke, men jeg kjenner jo at jeg blir rimelig gira. Får se hva Staten belønner meg med i form av skattepenger i år Men, 13500 er ingen upris med andre ord? Hei, skjønner at du holder til i Oslo-området, om du er interessert i å se og høre hvordan jobben Oslo Bilstereo blir, så send meg en PM, så kan du se på min installasjon. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mbruun Skrevet Februar 6, 2013 Forfatter Share Skrevet Februar 6, 2013 Da har jeg (til slutt) fått svar på hva Oslo Bilstereo har/hadde planer om å sette inn i bilen dersom jeg hadde slått til på tilbudet. Gladen ONE 200 BMW - bilmerk.tilpasset komp. - http://www.dynabel.no/Shop/Product/Glad ... omp/AS6022 3698,- Totalpris for montering: 7000,- Mosconi GLADEN ONE 120.4 forsterker - http://www.dynabel.no/Shop/Product/Mosc ... ker/AS7350 3798,- Totalpris for montering (høyttalere, bass og forsterker): 13500,- Sendt en ny forespørsel om de kan levere Focal disk/mellomtone (FOCAL 100KRS) og X-ION eller Ground Zero bass med den samme forsterkeren som de foreslår. Får se hva de sier. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tbardalen Skrevet Februar 6, 2013 Share Skrevet Februar 6, 2013 Du har i utgangspunktet en bra pakke der altså! Skal selv inn med Gladen-sett i min bil etterhvert, koblet opp på Mosconi-elektronikk. Nam nam! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå