Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei, kjøpte en 97 mod 318i m43 sedan her om dagen.

merket da at abs lampen ikke alltid lyser når man starter bilen, men at den kommer og av og til.

skiftet derfor alle 4 sensorene og renset abs ringene (vart svart belegg på disse som jeg ikke fjernet, mulig anti magnetisk belegg?).

etter dette ble gjort har det ikke blitt noen forandring, lampen kommer og går og abs+asc fungerer fortsatt ikke.

framme i sikrings boksen mangler kun 1 stk sikring, nmr 38.

denne blir umiddelbart sprengt når man setter i ny, og er ifølge veiledning for abs/asc.

noen som vet hvilken funksjon denne sikringen direkte har, og om den vil påvirke abs funksjonen?

evt vanlig sted denne kan få ledningsbrudd?

noen som har koblingsskjema for denne sikringen?

mistanken min er igrunn nå at noen har klippt asc for å slædde å herje med bilen, noe som da vil kople ut asc og dermed har kunne påvirke abs systemet.

mener jeg har hørt at abs og asc systemene påvirker hverandre ledningsmessig..?

forslag til steder å lete/innspill blir mottatt med stor takknemlighet da jeg begynner å få grå hår av detta! :D

Skrevet

På gulvet under teppet ved førerstolen og kabelpakka opp til koffertlokket er vanlige steder som er utsatt for kabelbrudd i E36.

Ikke at det har noen direkte sammenheng med abs, men greit å sjekke.

Sikring 38 skal være på 30 A, og siden den ryker tvert hørets det ut som en skikkelig kortslutning.

Skrevet

I følge det skjemaet jeg har er sikring 10,21,og 38 til abs og asc.

Altså begge deler. Og virker ikke abs vil heller ikke asc fungere,det er jo samme sensorene som styrer dette. Har du sjekket etter ledninger som kan være klipt eller ligger mot jord?

Hvis du løsner noen skruer rundt sikringsboksen kan du løfte den litt slik at du ser hvilken farge kabelen fra nr 38 har.

Skrevet

siden dette er 97 mod er relè innebygd i pumpe, så regner med en av delene sikring 38 går til er "abs control module" / altså til toppen av pumpa.

men samtidig går signalene til en enhet til "slip control unit" hva er dette/hvor er denne?

er da evt et kabelbrudd et sted frem til en av disse delene, eller et brudd internt i en av delene..

k7tir5x63t2n59dme5bm.png

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...