Julian Sommer Skrevet Februar 7, 2013 Share Skrevet Februar 7, 2013 Med stort nok portareal så får man en ganske bredbåndet respons selv under tuningfrekvensen Men teoretisk et fall på 6dB/okt. Og til Mathiasgranberg: det ble nok lyd, men med en skikkelig amp ville det blitt noe helt annet, så ikke anbefal dette til andre. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BassBeemer Skrevet Februar 7, 2013 Share Skrevet Februar 7, 2013 Med stort nok portareal så får man en ganske bredbåndet respons selv under tuningfrekvensen Men teoretisk et fall på 6dB/okt.Og til Mathiasgranberg: det ble nok lyd, men med en skikkelig amp ville det blitt noe helt annet, så ikke anbefal dette til andre. Så ved å ha stor portåpning får man bred respons også under tuning? Hva kommer dette av? Når jeg leser 6dB/okt som at lydnivået blir 6dB lavere når frekvensen halveres har jeg da forstått det rett? Hva vil dette tallet være med halvparten av portareal x som gir 6dB/okt? Vil det være 12dB/okt? Interessant å tenke på! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Julian Sommer Skrevet Februar 7, 2013 Share Skrevet Februar 7, 2013 Med stort nok portareal så får man en ganske bredbåndet respons selv under tuningfrekvensen Men teoretisk et fall på 6dB/okt.Og til Mathiasgranberg: det ble nok lyd, men med en skikkelig amp ville det blitt noe helt annet, så ikke anbefal dette til andre. Så ved å ha stor portåpning får man bred respons også under tuning? Hva kommer dette av? Når jeg leser 6dB/okt som at lydnivået blir 6dB lavere når frekvensen halveres har jeg da forstått det rett? Hva vil dette tallet være med halvparten av portareal x som gir 6dB/okt? Vil det være 12dB/okt? Interessant å tenke på! Fallet blir ikke fullt så brått med stort nok portareal, men akkurat regnestykket kan jeg ikke. Men det er nok bare å høre med Skovlund (som selv har lært meg dette) så får man svaret, eller ihvertfall en teori som forklarer dette En oktav er halvparten eller det dobbelte av en frekvens ja, det stemmer Så med en portet kasse tunet til 40hz vil man i teorien ha grei respons ned mot 30hz. Med litt lavere tuning og litt "overdimensjonert" portareal vil man ha grei respons ned mot 25hz. Og da har man alt man trenger og vel så det. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anderspr0 Skrevet Februar 9, 2013 Share Skrevet Februar 9, 2013 Kjøpte en forsterker på fbay, kostet 2200,- og fikk den uten toll og mva, kostet 6990 her. Kjøpt totalt 4 forsterkere, ett agm batteri, p3 subber, 6x9 høyttalere, spiller osv fra ebay, anbefales! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Julian Sommer Skrevet Februar 9, 2013 Share Skrevet Februar 9, 2013 Kjøpte en forsterker på fbay, kostet 2200,- og fikk den uten toll og mva, kostet 6990 her. Kjøpt totalt 4 forsterkere, ett agm batteri, p3 subber, 6x9 høyttalere, spiller osv fra ebay, anbefales! Det er ikke toll på elektronikk, men momsen får du nok faktura på. Og bare det at du i det hele tatt nevner at du har kjøpt deg 6x9" sier jo sitt om hvor "kresen" du er på lyd, så dette vil forhåpentligvis ikke ses på som et vesentlig innlegg av noen. Bortsett fra delen hvor man får tak i tilsvarende varer som man får tak i her i landet, til en billigere penge såklart Men de jalla-merkene som det kryr av er ikke verdt mer enn man gir. Det er de aldri. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anderspr0 Skrevet Februar 12, 2013 Share Skrevet Februar 12, 2013 Kjøpte en forsterker på fbay, kostet 2200,- og fikk den uten toll og mva, kostet 6990 her. Kjøpt totalt 4 forsterkere, ett agm batteri, p3 subber, 6x9 høyttalere, spiller osv fra ebay, anbefales! Det er ikke toll på elektronikk, men momsen får du nok faktura på. Og bare det at du i det hele tatt nevner at du har kjøpt deg 6x9" sier jo sitt om hvor "kresen" du er på lyd, så dette vil forhåpentligvis ikke ses på som et vesentlig innlegg av noen. Bortsett fra delen hvor man får tak i tilsvarende varer som man får tak i her i landet, til en billigere penge såklart Men de jalla-merkene som det kryr av er ikke verdt mer enn man gir. Det er de aldri. 6x9 var til en russebil i bakdørene, men det er nå så. Merkene var Rockford, jbl, pioneer osv Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå