mloen Skrevet Februar 7, 2013 Share Skrevet Februar 7, 2013 Hei.. Holder på å bygge m20b26 sugemotor med Høy komp. 323i veiv m20b25 blokk 885topp 135mm råder preface stempel 290gr km cam, 10,75mm løft Km cam lash caps Hd vipperarmer Dobble ventilfjærer m21 oljepumpe Planslipt topp Org. preface komp: 9,7:1 Slag: 325i --> 323i = 1,8mm lengre slag Kompresjonshøyde: 34.2mm Stempel dome/dish: ? Prøver å finne ut kompressjon og hvor mye jeg må dreie stempela for ikke å kakke ventiler men finner ikke riktig formel. Takker for all hjelp Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
2000Touring Skrevet Februar 7, 2013 Share Skrevet Februar 7, 2013 Kompforholdet må jo forholde seg til volumet som er ukomprimert(volumet med stempelet i bunn- i sylinder og topp), i forhold til volumet som du får når stempelet står på topp(komprimert). Volumene kan enten beregnes, eller måles - ved å helle væske i sylinder/topp. Usikker på om jeg svarte på det du spurte om Edit: For å fine ut hvor god/dårlig plass du har mellom ventil og stempel kan man montere sammen med en modellleirebit oppå stempelet, rotere motor og måle hvor tykk modelleirebiten er. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mloen Skrevet Februar 7, 2013 Forfatter Share Skrevet Februar 7, 2013 skal vel være en formel så man kan regn det ut med Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
2000Touring Skrevet Februar 7, 2013 Share Skrevet Februar 7, 2013 Regner med at den sier volum ukomprimert delt på volum komprimert. Dette gir tallet x i kompforhold x:1, som 9,7:1 i ditt tilfelle. Ordet kompforhold sier jo egentlig svaret også - det er et forhold mellom 2 forskjellige kompresjoner...(før og etter komprimert) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oddis Skrevet Februar 7, 2013 Share Skrevet Februar 7, 2013 Om du har planslipt toppen 1mm så er det MYE - du må ta av mye på stemplene om skal du få anstendig turbo kompresjon på orginale stemplene da! Du må også garantert ta et sveip og frese ut dypere ventillommer også. Og da begynner vi å snakke kostnader, om du ikke har utstyr selv. Jeg foreslår at du finner en topp som nesten ikke er planslipt samt kat-stempel, og bruker den comboen isteden. Går du derimot for preface stemplene som du har nå så husk at de burde dreies på en litt annen måte en vanlig "dome delete" som gjøres med kat stemplene. Du burde også lage en nedsparring/ "dish". Stemplet på bilde er preface med 30 grader vinkel ned mot dish. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mloen Skrevet Februar 7, 2013 Forfatter Share Skrevet Februar 7, 2013 toppen var ikke planslipt 1mm var jeg som missforstod litt. men der står også over at det skal være sugemotor motor, høgkomp og ikke turbo.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oddis Skrevet Februar 7, 2013 Share Skrevet Februar 7, 2013 My bad Sånn er det å leve med turbomotorer året rundt... man blir litt "ladd" i hodet... Men du burde nok uansett ta å grave ut litt ventillommer på stemplene. Domen og squishen vil du jo beholde som sugemotor. En god portejobb og bearbeiding av ventilene er nok verdt å legge noen timer på også Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mloen Skrevet Februar 7, 2013 Forfatter Share Skrevet Februar 7, 2013 My bad Sånn er det å leve med turbomotorer året rundt... man blir litt "ladd" i hodet... Men du burde nok uansett ta å grave ut litt ventillommer på stemplene. Domen og squishen vil du jo beholde som sugemotor. En god portejobb og bearbeiding av ventilene er nok verdt å legge noen timer på også hehe.. ja, sann er det.. lett å overse.. Ja, var det jeg tenkte å finne ut klaringen, men frese stempela må jeg vel uansett.. Blir nyslipte ventiler og portene skal vel holde, tenkte på rundt 200hk+ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmwmaxi Skrevet Februar 7, 2013 Share Skrevet Februar 7, 2013 Men hvis du ikke tar noe særlig av toppen bør jo det gå, uten dreing av stempler. Da den nye slaglengden er 1,8mm mer vil det si at vendepunktet på topp er 0,9 mm over gammel høyde. Du kan eventuelt kjøpe topp pakning for slipt topp som er ca.0.5mm. Isteden for og ta ut av stempler for ventiler kan du slipe ventil setene så de står 1-1,5mm lenger inn. Dette vil i samme omgang gjøre at du får en mere riktig geometri på vippearmene" o.b.s ikke slip av bakenden på ventilene". med 290graders kam. Går da +- av gammel geomentri isteden for bare +. Mulig du må chimse litt på ventil setene, men se etter at du har nok igjen til løftet på kammen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mloen Skrevet Februar 7, 2013 Forfatter Share Skrevet Februar 7, 2013 takker så mye for svar. får høre litt rundt ang. sliping av ventilseter. har slike lash caps / hetter til ventilene som km cams anbefalte for å få justert ventiler med 290gr kam. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmwmaxi Skrevet Februar 8, 2013 Share Skrevet Februar 8, 2013 Mente ikke "Mulig du må chimse litt på ventil setene" men ventil fjær setene da det du tar av ventil setene også minsker forspenet på ventil fjær. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mloen Skrevet November 5, 2013 Forfatter Share Skrevet November 5, 2013 Er det noen som kan hjelpe meg å regne ut hvor mye som må freses av stempelene? Vet det skal være mulig uten å slipe inn ventilsetene, Motor Nord har laget noen slike motorer med customiserte stempel. Jeg ringte de, men de ville ikke ut med info :s Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå