Gå til innhold

bergne komp og dreiing av stempel, sugemotor


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei..

Holder på å bygge m20b26 sugemotor med Høy komp.

323i veiv

m20b25 blokk

885topp

135mm råder

preface stempel

290gr km cam, 10,75mm løft

Km cam lash caps

Hd vipperarmer

Dobble ventilfjærer

m21 oljepumpe

Planslipt topp

Org. preface komp: 9,7:1

Slag: 325i --> 323i = 1,8mm lengre slag

Kompresjonshøyde: 34.2mm

Stempel dome/dish: ?

Prøver å finne ut kompressjon og hvor mye jeg må dreie stempela for ikke å kakke ventiler men finner ikke riktig formel.

Takker for all hjelp :D

Skrevet

Kompforholdet må jo forholde seg til volumet som er ukomprimert(volumet med stempelet i bunn- i sylinder og topp), i forhold til volumet som du får når stempelet står på topp(komprimert). Volumene kan enten beregnes, eller måles - ved å helle væske i sylinder/topp.

Usikker på om jeg svarte på det du spurte om ;)

Edit:

For å fine ut hvor god/dårlig plass du har mellom ventil og stempel kan man montere sammen med en modellleirebit oppå stempelet, rotere motor og måle hvor tykk modelleirebiten er.

Skrevet

Regner med at den sier volum ukomprimert delt på volum komprimert. Dette gir tallet x i kompforhold x:1, som 9,7:1 i ditt tilfelle.

Ordet kompforhold sier jo egentlig svaret også - det er et forhold mellom 2 forskjellige kompresjoner...(før og etter komprimert)

Skrevet

Om du har planslipt toppen 1mm så er det MYE - du må ta av mye på stemplene om skal du få anstendig turbo kompresjon på orginale stemplene da! Du må også garantert ta et sveip og frese ut dypere ventillommer også. Og da begynner vi å snakke kostnader, om du ikke har utstyr selv.

Jeg foreslår at du finner en topp som nesten ikke er planslipt samt kat-stempel, og bruker den comboen isteden.

Går du derimot for preface stemplene som du har nå så husk at de burde dreies på en litt annen måte en vanlig "dome delete" som gjøres med kat stemplene. Du burde også lage en nedsparring/ "dish".

Stemplet på bilde er preface med 30 grader vinkel ned mot dish.

M20B23_KOLV2.jpg

Skrevet

toppen var ikke planslipt 1mm var jeg som missforstod litt.

men der står også over at det skal være sugemotor motor, høgkomp og ikke turbo..

Skrevet

My bad :P

Sånn er det å leve med turbomotorer året rundt... man blir litt "ladd" i hodet... :lol:

Men du burde nok uansett ta å grave ut litt ventillommer på stemplene. Domen og squishen vil du jo beholde som sugemotor.

En god portejobb og bearbeiding av ventilene er nok verdt å legge noen timer på også :)

Skrevet
My bad :P

Sånn er det å leve med turbomotorer året rundt... man blir litt "ladd" i hodet... :lol:

Men du burde nok uansett ta å grave ut litt ventillommer på stemplene. Domen og squishen vil du jo beholde som sugemotor.

En god portejobb og bearbeiding av ventilene er nok verdt å legge noen timer på også :)

hehe.. ja, sann er det.. lett å overse..

Ja, var det jeg tenkte å finne ut klaringen, men frese stempela må jeg vel uansett.. Blir nyslipte ventiler og portene skal vel holde, tenkte på rundt 200hk+

Skrevet

Men hvis du ikke tar noe særlig av toppen bør jo det gå, uten dreing av stempler. Da den nye slaglengden er 1,8mm mer vil det si at vendepunktet på topp er 0,9 mm over gammel høyde. Du kan eventuelt kjøpe topp pakning for slipt topp som er ca.0.5mm. Isteden for og ta ut av stempler for ventiler kan du slipe ventil setene så de står 1-1,5mm lenger inn. Dette vil i samme omgang gjøre at du får en mere riktig geometri på vippearmene" o.b.s ikke slip av bakenden på ventilene". med 290graders kam. Går da +- av gammel geomentri isteden for bare +. Mulig du må chimse litt på ventil setene, men se etter at du har nok igjen til løftet på kammen.

Skrevet

takker så mye for svar. får høre litt rundt ang. sliping av ventilseter. har slike lash caps / hetter til ventilene som km cams anbefalte for å få justert ventiler med 290gr kam.

Skrevet

Mente ikke "Mulig du må chimse litt på ventil setene" men ventil fjær setene da det du tar av ventil setene også minsker forspenet på ventil fjær.

  • 8 months later...
Skrevet

Er det noen som kan hjelpe meg å regne ut hvor mye som må freses av stempelene?

Vet det skal være mulig uten å slipe inn ventilsetene, Motor Nord har laget noen slike motorer med customiserte stempel. Jeg ringte de, men de ville ikke ut med info :s

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...