Julian Sommer Skrevet Februar 7, 2013 Share Skrevet Februar 7, 2013 Jeg deltok i dbdrag med mine 2stk 2515, men dette var i bil med takluke som ikke var tett, så klarte ikke mer enn 143,4dB med disse. I bilen jeg har nå bikket jeg nok lett 145dB men fikk aldri målt det før jeg solgte dem. Men 2stk DD2515 er absolutt ikke noe dumt valg, og siden du har touring (og ikke sedan, som jeg av en eller annen grunns å for meg i begynnelsen ) så har du jo plass til stor nok kasse også. Da har du både grom og høy lyd. Man kan ikke se seg blind på en og en ting. Membranareal er en ting, antall elementer er en ting, og komponentene hvert enkelt element er satt sammen av er en ting. 1stk DD9518 spiller penere men ikke like høyt som 2stk DD2515. 2stk DD2515 spiller heller ikke mye høyere, men lydkvaliteten er det god forskjell på da 95-serien har en den goder som 25-serien ikke har. Større talespole, større magnet osv. Dette fører til en mer kontrollert lyd, ergo en mer naturtro gjengivelse av musikken og muligheter for å få med de aller dypeste frekvensene som et menneske-øre kan høre (20hz er grensen for øret, 9518 hadde respons mye lavere enn dette). Mine 2515 hadde 450 cm2 port totalt på begge elementene, så disse spilte heller ikke noe særlig under 30hz. Hadde altså mye å gå på med de, men for meg er lydkvaliteten like viktig som volumet, så da ble det 1stk 9518. Soundmagus lever ikke det dem påstår at dem skal, selvom dem er ganske kraftige, og lydkvaliteten er søppel. Er heller ikke stabil i 1ohm mener jeg å huske. Dynabel og LIB sine monoblokker er det du får mest for pengene for, uansett hvor mange nuller jalla-produsentene skriver uten på pakka. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BassBeemer Skrevet Februar 7, 2013 Forfatter Share Skrevet Februar 7, 2013 Jeg deltok i dbdrag med mine 2stk 2515, men dette var i bil med takluke som ikke var tett, så klarte ikke mer enn 143,4dB med disse. I bilen jeg har nå bikket jeg nok lett 145dB men fikk aldri målt det før jeg solgte dem. Men 2stk DD2515 er absolutt ikke noe dumt valg, og siden du har touring (og ikke sedan, som jeg av en eller annen grunns å for meg i begynnelsen ) så har du jo plass til stor nok kasse også. Da har du både grom og høy lyd.Man kan ikke se seg blind på en og en ting. Membranareal er en ting, antall elementer er en ting, og komponentene hvert enkelt element er satt sammen av er en ting. 1stk DD9518 spiller penere men ikke like høyt som 2stk DD2515. 2stk DD2515 spiller heller ikke mye høyere, men lydkvaliteten er det god forskjell på da 95-serien har en den goder som 25-serien ikke har. Større talespole, større magnet osv. Dette fører til en mer kontrollert lyd, ergo en mer naturtro gjengivelse av musikken og muligheter for å få med de aller dypeste frekvensene som et menneske-øre kan høre (20hz er grensen for øret, 9518 hadde respons mye lavere enn dette). Mine 2515 hadde 450 cm2 port totalt på begge elementene, så disse spilte heller ikke noe særlig under 30hz. Hadde altså mye å gå på med de, men for meg er lydkvaliteten like viktig som volumet, så da ble det 1stk 9518. Soundmagus lever ikke det dem påstår at dem skal, selvom dem er ganske kraftige, og lydkvaliteten er søppel. Er heller ikke stabil i 1ohm mener jeg å huske. Dynabel og LIB sine monoblokker er det du får mest for pengene for, uansett hvor mange nuller jalla-produsentene skriver uten på pakka. Har nå fått servert at portareal har ingenting å si for båndbredde så lenge porten er stor nok til at lufthastigheten ikke blir for stor Utformingen av porten var visst mye viktigere faktor akkurat på dette punktet da det vil minimere turbulens og dermed gjøre at porten gjør jobben sin som den skal hva mener du om dette? Så det du sier er at større magnet og talespole gir bedre lydkvalitet? Har sett noen subber med 4" spole og enorm magnet disse må jo låte veldig bra får kontrollen på membranet må være fabelaktig Men dette går igjen litt mot det jeg ble nettopp fortalt at 2500 serien fra DD er meget musikalsk og at 9500 serien egentlig er mer for å spilles ekstremt høyt med ved at responsen er mer "peakete" enn 2500 serien. Ble anbefalt 3500 serien og der for man også 18" så kan kjøre to 18" Det med soundmagus er rart siden spl dynamics forsterkere for mye skryt og de er samme ulla stort sett. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Julian Sommer Skrevet Februar 8, 2013 Share Skrevet Februar 8, 2013 At mange sier forskjellige ting er ikke noe nytt. Du får velge hvem du vil høre på i 1. omgang og teste ut en ting av gangen slik vi andre har gjort for å komme dit vi er i dag, slik at du skaper din egen oppfatning av hvilke komponenter og justeringer du liker og ikke i et anlegg. Det kommer helt an på din smak og dine ører. Har du råd til 2stk DD3518 så er det ingen tvil om hva du burde velge Mer enn dette orker jeg ikke å diskutere dette temaet rett og slett, så nå sier jeg meg ferdig her. Men husk - et anlegg er aldri bedre enn sitt svakeste ledd. Ikke bruk 20.000,- på høyttalerelementer og 5000,- totalt på forsterkere til de - i tillegg til en gammel headunit. Har du ikke råd til å gjøre alt like bra, så må du enten ta deg bedre råd, eller legge deg på et lavere nivå i utgangspunktet. Man kan få et bra anlegg til 20.000,- totalt hvis man bruker pengene riktig, og man kan få et bedre et til 50.000,- totalt. Men man kan også få et dårligere anlegg til 100.000,- hvis man bruker alle pengene på høyttalere og resten er noe billig-greier, eller omvendt. Lykke til med å få dine egne erfaringer og inntrykk. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
username Skrevet Februar 8, 2013 Share Skrevet Februar 8, 2013 1. Litt arbeid skal jeg legge i dette så da tror jeg 8" blir målet mitt noen som vet hvor store kasser det er i kickpanelene i e34? 2. Hvorfor ikke anbefale 6" fulltoner? Selv om jeg ikke kommer til å gå for det.. Men rart å først anbefale lite element og så stort 3. Nå får jeg tips om 150hz med 3" og 250hz med 4" veldig sprikende uttalelser? er det virkelig så konkret at slikt kan bestemmes av biltype når du sier at det fungerer bra i e34? 4. Hvordan kan du påstå at store elementer spiller raskere når jeg akkurat har lest at ingen elementer spiller 50 hz fortere eller tregere enn 50 hz? Klarer ikke å fatte dette greiene 5. Tenkte meg minst to 15" elementer jeg da er det sånn å forstå at større port gir dypere bass? Da skal jeg ha svær port og ha litt høyere tuning en det du anbefaler for å få både dyp bass og høyere frekvenser Takk for gode råd! Lærer stadig noe nytt 6. Så fyp tuning påvirker ikke responsen oppover ved høyere frekvenser? 7. Hvorfor sier du at store elementer er raskere når frekvensen ikke forandres? Hørte på en gul golf med noen små basserre engang som låt helt nydelig må jo bli helt sykt med store basserre da 8. Har stasjonsvogn så har plass til stor kasse tror ikke en sub til 8000kr vil gi meg bedre resultat enn to til 3000kr. Hva vil en dyr sub gjøre bedre enn to litt billigere? Minst 100l kasse til 15" for at det skal låte optimalt det hørtes rart ut har sett mange 15" som ikke har slike tall oppgitt fra fabrikk 9. Vil større port gi mer båndbredde eller mindre og vil man få mer dypbass med større port? 10. Er litt nyskjerrig på beregninger av kasser og veldig lyst å lære meg det! Hvordan gjør du det tilpasser du det mot biltype og tuning mot kassestørrelse? 11. Skal spørre hifonic litt om hvorfor han sier så mye rart til meg Skal prøve å svare deg så godt jeg kan, men hefter ikke på meg noen ekspert-titel. Snakker fra min og andres erfaring, og det som er tilgjengelig av info. Det blir en del forskjellige utsang på bilstereoforum fordi alle har ikke den samme definisjonen av begreper i hodet, og man har forskjellige krav til lyd - kanskje pga. man ikke helt vet hva man egentlig vil oppnå. 1. Hvor store kassene er i kickpanelet vet jeg ikke. Uten å gjøre noe med metallet bakom er det nok ikke veldig mange liter, men jeg vet at andre har montert 8" i kicket uten å gjøre noen inngrep i metallet. Burde gå bra så lenge man demper der - ta av forskjerm og tette alle hull. Selv dempet jeg ikke bakom. Bare monterte 6'5" midbass i MDF-plate jeg skjærte ut og skrudde fast i blekket. Du vil nok få mye bedre resultat enn meg hvis du tetter det helt og lager kasse ut av det. Er sikkert potensiale på 20L hvis man tar frem skjærebrenner og sveiseapprat, mekker kasse med noe metall. 2. Det finnes 6'5" coaxialhøyttalere med diskant i midten, du kan jo selvfølgelig teste dette. Hadde vært interessant og ser ikke hvor man ikke skulle gått for noe sånt. Da jeg foreslo 4" fulltone var dette fordi jeg vet at det er en god løsning, jeg avfeide ikke andre forslag. Jo dypere det du monterer på dashen kan spille - jo bedre! Men man skal ha i bakhodet at jo større membran jo mer energi er det å holde kontroll på. Dashen burde derfor være en ganske sterk og "død" konstruksjon for å ikke forringe lydgjengivelsen. 3. Nei det er ikke noe fasit, man prøver seg bare frem. Om du deler ved 150Hz eller 250Hz kommer ann på hva som egner seg best i ditt oppsett. Dette hører du når alt er montert og du begynner å justere. 4. En stor høyttaler spiller ikke frekvenser raskere enn en liten. Elementer gjengir frekvensene i lik hastighet, forskjellen er hvor langt membran trenger å bevege seg for å gjenskape samme frekvens ved samme nivå. 5. Det der med port ville jeg spurt Hifonic om, det han sier er antaglig den mest riktige tilnærmelsen til virkeligheten som er å oppdrive på bilstereoforum. Eller så kan du jo spørre Dag Johansen på bilstereoforumet.no. Jeg har lukket kasse i bilen akkurat nå, og har testet elementet i flere volum. Nå bruker jeg den største kassen jeg konstruerte fordi jeg fant at den ga flatest respons og mest dypbass. Er ikke sikkert du trenger to 15" for å oppnå ditt mål. Jo flere elementer jo mer å tenke på, forsterker(e), strøm, volum, faser osv. 6. Jo, når du tuner en kasse dypt vil dette påvirke frekvensgjengivelsen oppover i frekvensområdet. Forhåpentligvis kommer midbassene dine til å ha tatt over det frekvensområdet innen subwooferen din ikke greier å gjengi et særlig nivå i de frekvensene lenger. Subben er jo til de dypeste frekvensene. 7. Sikkert dynaBel-golfen du snakker om. Du kan jo gjøre et forsøk. Han har to 9" i bilen, også lager du kasse med to 15" i din, også kan dere sammenligne lydtrykk 8. Selv ville jeg valgt utstyr til lav pris. Ser ikke noe galt i å handle noe til lav pris på Torshov eller noe ala det. De selger A/D/S og det er helt kurrant. Brukt det selv og har bare god erfaring med det, samme gjelder de jeg kjenner som har brukt det. Frontsettet deres til 749,- låter bra og jeg mener det har potensiale. De "dyreste" subbene til A/D/S hadde jeg nok ikke valgt, men de subbene dem selger til 500 og 600kr synes jeg fungerer bra. Forsterkerne dems er ikke dårlige de heller. Tror dem koster fra 700 - 2500kr. Mye for pengene. Er dog mulig du ikke oppnår dine mål med subbene til A/D/S, men det får noen andre svare på. At du får så mye bedre resultat med en sub til 8 - 9000kr enn en 3000kr vet jeg ikke. Jeg tror det meste ligger i kassekonstruksjon. Hva som blir oppgitt i volum til kasse fra fabrikk er en ting, men ikke sikkert det er optimalt til din bilkupee. Kan godt hende produsentene har funnet en formel til kasse for sine elementer som er skikkelig godt til allround, men hadde hørt med en flink kassemaker før jeg hadde valgt kasse. 9. Når folk snakker om hvor stor porten må være er det fordi noen personer pøser skikkelig på med effekt for å spille veeeeldig høyt, porten bør ikke være "for liten" eller "dårlig" utført for å ikke komprimere lyden for mye. Egentlig så er ikke effekt et parameter som tas med i en slik sammenheng, da det er membranareal og slaglengde som som bestemer porthastigheten (mulig kassevolum og frekvens har noe å si også). Men det er blitt laget tommelfingerregler på dette med effekt kontra portareal og det er en tilnærming som ser ut til å fungere bra, hvis man vil tilnærme seg problemet på en enkel måte. 10. Det er interessant å finne tuningen til kupeen i bilen, hvor du har peaks og dips i frekvensområdet. Er fint om man greier å lage en effektiv kasse som også tar hensyn til frekvensgangen i bilen. Dette kan også til en viss grad rettes med EQ. Jeg er ikke spesielt god på sånt, derfor får jeg hjelp fra folk som kan det, da vet jeg at resultatet blir best mulig. Dessuten har jeg ikke godt måleutstyr til å gjøre slikt, blir mest til at man lytter til forskjellige frekvenser og bruker ørene til å høre hvilke frekvenser som blir høye og lave - ved samme nivå. 11. Nå vet ikke jeg hva Hifonic har sagt til deg, men jeg tror ikke Hifonic sier mye rart til deg. Jeg tror det han skriver er ganske riktige tilnærminger. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå