Dkarlsen Skrevet Februar 7, 2013 Share Skrevet Februar 7, 2013 Hei jeg har en 520i e39 1998 mod å har plan å skifte motor lenge, men måtte forflytte det pga litt diverse ting som dukket opp, har hatt noen innlegg før ang. dette å jeg vil bare spørre om noen avgjørende ting. Altså.. passer en e39 2.5l 190hk (husker ikke motorkode for denne ) i en 39 1998 mod? eller er det bare m52b28 og m52b25 (2.3l) literen som er egner seg best til denne modellen? mener på at 2.5 190 hk kom med faceliften til e39 på 2000 tallet? eller tar jeg feil? har veldig lyst på m52b28 men er litt ekstra kostnader i nye br.skiver og calippere bak å eksos og LMM osv, men at 2.3 literen er bare rett nedi uten ekstra ombygging? så viss 2.5 190 hk er tilgjengelig for 1998 mod å trenger den også oppgradering av bremser, eksos og diverse? planen er og få det godkjent, snakket med en i biltilsynet og han sa at det var somregel ikke et problem på bmw fra sekser til sekser med tanke på vekt på kjøretøyet som forblir det samme pga kun sylinderborring å slaglengde som er annerledes. håper på best mulig svar Mvh Daniel Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
quandt1960 Skrevet Februar 7, 2013 Share Skrevet Februar 7, 2013 523 (M52) er egentlig en 2.5 liters som 525 og de skal passe mener jeg. de er jo så å si mekanisk lik med modifikasjoner..523i motoren fant du også i 323i e36. fantastisk motor. Alle fikk blant annet dobbel vanos som alle faceliftene i 2000/2001 og den karakteristiske luftpumpen for å bedre utslippene ved kald motor. Så mekanisk er de veldig lik men, alltid men, m54 har blant annet en elektronisk gasspedal, annen motorstyring hook-up med mer. Så jeg ville holdt meg til M52 pga det, manifold og litt annerledes elektronikk oppsett. Jeg har hatt begge i e46 320i 1999 og 320ci 2002. Jeg opplevde sistnevnte langt mer elektronisk enn M52 motoren i min 320i 1999. Syns M52 er klassisk bmw med ikke for mye dill dall og ele helvette lykke til Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dkarlsen Skrevet Februar 8, 2013 Forfatter Share Skrevet Februar 8, 2013 takk for svar ja, tenkte meg at m54 motoren hadde elektronisk gass osv. så valget mitt blir en 2.3, men ville helt klart hatt m52b28 men blir litt mye dill å dall me tanke på en del ting som må endres utenom , å har hørt mye bra om 2.3 literen, de er såklart litt sprekere enn 2.0literen å jeg vil bare ha litt ekstra bånndrag osv så jeg går for den! jeg synes jeg merker en god del forskjell mellom 520i og 523i eller er det bare meg x)? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
quandt1960 Skrevet Februar 8, 2013 Share Skrevet Februar 8, 2013 Ja du merker det åsså! Det er ganske bra bånndrag i 23...kjørte en stund i en e36 323 og den var en drøm. Lyden også! 320 er helt dau under 3500 rpm Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Random Hero Skrevet Februar 9, 2013 Share Skrevet Februar 9, 2013 Hadde holdt meg til m52 motorene som nevnt. m52b25 og m52b28 er så å si samme motor, b28'en har lengre slag lengde bare. De bruker begge den samme lmm,en men har forskjellig eksos anlegg. b28 har dobbel kat, b25 har enkel (samme som på din bil) Min e39 er en 523 orginal, men nå står det m52b28 i den, må si det er litt kjekkere motor. Men du vil nok merke grei forskjell fra 2 literen uansett. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dkarlsen Skrevet Februar 9, 2013 Forfatter Share Skrevet Februar 9, 2013 takk for svar, ja jeg ser litt frem til å montere ny motor nå Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå