StenIvar Skrevet Februar 9, 2013 Skrevet Februar 9, 2013 Har over lengre tid (ca 6 mnd) hatt tikkelyd fra motoren. Bilen har gått 100.000 km. Har vært på verksted å tatt diagnose. Byttet 2 stk dyser som hadde verdier utenfor godkjente krav. Men lyden bli ikke bedre. Mener at lyden er værre når bilen er kald, men tikkelyd er der også når den er varm. Lyden er der ved tomgang og ved turtalløke... Når bilen er kald så høres den litt "ruskete" ut, eller akkurat som den fusker, men det er kun med det samme...kanskje et halvt sekund.... Lyden høres vel ut som ventilkakling....eller noe i den dur... Når man åpner oljetoppa så hører man tikkelyden ekstra godt. Nå er bilen på verksted. Dem har tatt av kammene og ventilløfterne. 2 av ventilløfterne virket litt tregere enn resten.....så nå er spørsmålet om det er ventilløfterne eller om det er noe annet.... Noen gode forslag? Alternative er vel å bytte ventilløfterne å skru sammen motoren igjen å håpe at det var årsaken. Problemet er bare hvis det ikke er feilen....det er mye arbeid å skru sammen motoren for så å måtte demontere igjen hvis lyden ikke er borte. Noen som vet av noen svakheter eller tips på hva det kan være??
quandt1960 Skrevet Februar 9, 2013 Skrevet Februar 9, 2013 Siden du klarer å skille annen tikking fra motortikk så antar jeg du snakker om en N53B25 og ikke diesel. Har de sjekket reg.kjede og at det ikke er slakk i det?
StenIvar Skrevet Februar 9, 2013 Forfatter Skrevet Februar 9, 2013 Det er en diesel motor. 3.0 liter 197 hk. Det er i utgangspunktet en motor som går veldig fint til å være diesel. Men som sakt så har den en tikkelyd, å det er en tikkelyd som ikke skal være der... Høres ut som ventiltikking, men har mine tvil på at det er årsaken. Så hvis noen har forslag eller kjennskap til hva det kan være så hadde det vært fint:)
quandt1960 Skrevet Februar 13, 2013 Skrevet Februar 13, 2013 Da tror jeg du bør få BMW til å undersøke motoren din. Er tikkingen nesten helt periodisk så er det antagelig ventilløftere eller dyse kanskje? Er det mer sporadisk men noe periodisk så kan det være registerkjedet. N57 motoren har samme chainguide som N47 motoren min. http://www.facebook.com/pages/BMW-Probl ... 7047394760
quandt1960 Skrevet Februar 13, 2013 Skrevet Februar 13, 2013 f.eks http://www.youtube.com/watch?v=I6GG9agUUdQ
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå