marhag11 Skrevet Februar 10, 2013 Share Skrevet Februar 10, 2013 noen som har noe nyttig informasjon og dele om soting? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
a100abt Skrevet Februar 10, 2013 Share Skrevet Februar 10, 2013 Om hva? Regelverk? Potensielle aktører? Grad av soting? Mvh Frode. Sent from my iPhone using Tapatalk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
marhag11 Skrevet Februar 11, 2013 Forfatter Share Skrevet Februar 11, 2013 formulerte meg littt dårlig! ... men ja hvem som gjør det priser osv, åss det er å legge på selv og tips til å legge på selv. og om det er noen filmer som er bedre enn andre å legge på Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E36-320i Skrevet Februar 11, 2013 Share Skrevet Februar 11, 2013 Min erfaring med soting av ruter går ikke så mye lengre enn russebil og sotefilm fra Biltema, men deler gjerne det vi lærte. Vi brukte solfilm fra biltema med 5 % lysgjennomslipp. Dette ble så og si helt svart fra utsiden, mens vi hadde god sikt fra insiden. Filmen bak ble lagt uten å plukke ut rutene, og vi fikk hjelp av en med en god del erfaring i dette. Resultatet ble veldig bra til russebil og være, nesten uten bobler og streker på siderutene, men dog en god del på bakruta da denne krummer. Vi brukte vanlig vindusrens fra dagligvarebutikk både til å vaske ruta på forhånd og til å legge på filmen, i tillegg brukte vi en varmepistol til å tørke det siste av vannet og krympe filmen etter den var lagt. Å legge filmen er knotete arbeid, og man bør helst være to dersom man ikke plukker ut rutene. En til å holde igjen filmen i den ene enden mens den andre jobber seg bortover ruta. Sprut såpevann på ruta slik at hele ruta blir våt, men ikke så mye at det begynner og renne nedover. Fest filmen i den ene enden av ruta og la en person stå i motsatt ende å holde filmen på skrå slik at du kan jobbe deg mot han. Bruk ei plastikkskrape eller lignende til å skrape vannet fra midten og opp / ned mens du jobber deg bortover. Dersom du sitter igjen med en del bobler etter du er ferdig kan mange av disse tørkes ved å bruke varme på dem, men ikke forvent å bli kvitt alle. Selv om det kanskje ikke er helt lov valgte vi også å sote siderutene fram med samme film. (Anbefales ikke da du får null sikt i mørket og før eller siden får beskjed om å fjerne det, med eller uten bot. ) Her plukket vi ut rutene og da er det absolutt ikke noe problem å få boblefri soting. Plukk ut ruta, vask den grundig og fukt den før du legger på filmen, bruk et barberbald eller lignende til å skjære av den overflødige filmen. Dette er mye enklere enn og sote med rutene i bilen og man kan lett gjøre det alene. Siden dette er ruter som ofte går opp og ned har billig solfilm lett for å løsne i toppen og krølle seg, dette problemet kan man unngå ved å slipe kantene med fint sandpapir og deretter ha på blank negelakk som limer filmen til kanten av ruta Dette fungerte mer en bra nok på russebilen vår og solfilmen kostet ikke mer enn noen hundrelapper. Det som stopper meg fra å plukke ut rutene i bilen min å gjøre det samme der er at jeg ikke har lyst til å plukke ut bakruta, og jeg vet at jeg ikke får et bra resultat om jeg prøver og sote den i bilen. Samtidig er jeg redd for at sotefilmen kommer til å ødelegge varmetrådene i ruta om jeg skal fjerne den igjen. Et annet problem som bør nevnes med billig sotefilm er at gummiskrapa lager synlige små riper i filmen når du skraper ut vannet, så dersom du ønsker et bra resultat bør du nok kjøpe en dyrere film. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
marhag11 Skrevet Februar 11, 2013 Forfatter Share Skrevet Februar 11, 2013 takk ! så altså du ville kanskje heller vurdert "proff" soting på egen bil enn sotfilm du setter på selv= Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E36-320i Skrevet Februar 11, 2013 Share Skrevet Februar 11, 2013 Lette etter alternative løsninger en gang da jeg hadde lyst til å sote rutene mine selv og kom over et svensk firma som leverer ferdigkappet og ferdigsotet plexiglass til en rekke biler. Dette er plater som du fester på insiden av ruten ved å kjile dem fast i karmene. Strøkent resultat og lett og montere, prisene er også greie. Bakdelen med dette er at du ikke kan sveive ned rutene, i tilegg til at plexiglasset ser oransje ut fra insiden. Har lagt med link under til platene de leverer til 3-serie. Nederst ser du de til coupe Hvis du ser på forsiden deres så har de en videosnutt som forklarer konseptet http://www.solarplexius.se/order.aspx Hadde de ikke sett oransje ut fra innsiden så ville jeg nok ha bestilt ei plate til bakruta og plukket ut siderutene mine og sotet disse selv med solfilm av høy kvalitet Edit: Oi, ser at linken ikke tar deg helt dit jeg var da jeg kopierte den, men du finner fram ved å velge i menyen som kommer opp Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
marhag11 Skrevet Februar 11, 2013 Forfatter Share Skrevet Februar 11, 2013 hmm det så jo egentlig ganske greit ut da! værtfall for bakruta siderutena bak går som du sa fint med solfilm av høy kvalitet! men har du noe forhold til spray soting ? har sett att biltema har lykte sotings spray... går vell kanskje å bruke det på sideruter? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E36-320i Skrevet Februar 11, 2013 Share Skrevet Februar 11, 2013 Har ingen erfaring med spraysoting av ruter, men tror ikke dette egner seg da det blir like mørkt fra begge sider. Du vil jo gjerne se ut av ruta selv om andre ikke kan se inn. I tilegg har jeg hørt at det er vanskelig å få det jevt dersom du ikke skal ha ruta helt svart. Har selv prøvd lyktesprayen til biltema og den fungerte helt ok til formålet som var å sote blinklysene foran, men tviler på du får noe bra resultat ved å bruke den på rutene Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
marhag11 Skrevet Februar 11, 2013 Forfatter Share Skrevet Februar 11, 2013 okei takk! har du sotet rutene på bilen din ? : ) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmwmaxi Skrevet Februar 11, 2013 Share Skrevet Februar 11, 2013 Gå inn på youtube og søk på tint. ligger masse monterings tips der. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sjøbuse Skrevet Februar 12, 2013 Share Skrevet Februar 12, 2013 viewtopic.php?f=1&t=165657&start=0 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå