Bruce Skrevet Februar 11, 2013 Share Skrevet Februar 11, 2013 Hei. I går når jeg kjørte bilen så gikk tempmåleren over på det røde feltet ( og jeg stoppet selvsagt umiddelbart for å ikke ta motoren) og jeg lurer på om det er termostaten som er gåen? Det som er greia er at slangen som går fra motor og inn til radiator er j*** varm og kjenes ut som det er noe helt vanvittig høyt trykk i den mens slangen ut fra radiator og inn på motor er veldig kald og ikke så veldig trykksatt...noen som har opplevd dette selv? Er dette en ting som skjer med 523 etterhvert som tia går? Bruce Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Z3 Skrevet Februar 11, 2013 Share Skrevet Februar 11, 2013 Tipper termostaten ja, ta den ut og legg den i en gryte med kokende vann og se om den åpner helt opp. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bruce Skrevet Februar 11, 2013 Forfatter Share Skrevet Februar 11, 2013 Da får jeg prøve det, kan vel være lurt å bestille ny uansett i tilfelle den skulle være gåen. Er den lett å komme til eller er det vanskelig? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
elling Skrevet Februar 11, 2013 Share Skrevet Februar 11, 2013 Lett. Typisk må du av med en slangeklemme (slangen fra motor til radiator), og så 3 bolter på termostathuset. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bruce Skrevet Februar 11, 2013 Forfatter Share Skrevet Februar 11, 2013 Den er god, får prøve det. Takk for svar:-) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lierbimmer Skrevet Februar 11, 2013 Share Skrevet Februar 11, 2013 Hei. en kompis har akkuart sliti med det samme problemet på sin 523i. denne ble forsøkt luftet både på verksted og hjemme i garasjen uten hell. her var det snakk om sprekk i toppen/blokka som førte til høyt trykk på denne slangen. dette kan igjen føre til sprekk i plastikkdelen av radiator da disse ikke tåler allverden. han byttet motor for å få løst problemt da ingen ville pelle opp motor for å trykkteste. da til det bedre, en b28 motor. ser ikke helt hvordan denne slangen kan få så høyt trykk ved at termostat er gåen da vannet ikke sirukeler fra radiator til termostat, men motsatt. ta bilen med til et seriøst verksted som kan disse bilene og la de ta avgjørelsen. lykke til. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bruce Skrevet Februar 11, 2013 Forfatter Share Skrevet Februar 11, 2013 Ah...du vet ikke hva som førte til sprekk i topp/blokk? Håper ikke det er feilen...men takk for svaret! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lierbimmer Skrevet Februar 11, 2013 Share Skrevet Februar 11, 2013 mye mulig det er toppakningen også. kan komme av overoppheting. f.eks sprekk i radiator eller kjøleslange Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Re4lP0wer Skrevet Februar 11, 2013 Share Skrevet Februar 11, 2013 Sjekk etter sprekker på termostathus, radiator og koblinger. Da alt dette er i plast og blir sprøtt og morkner med tid! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bimmerfører Skrevet Februar 12, 2013 Share Skrevet Februar 12, 2013 Termostat, vannpumpe og ekspasjonstank kan jo være deffekt. Ekspasjonstanken er ikke uvanlig at sprekker langt nede og inn mot radiator, dette ser du ikke før denne er tatt ut, kan selvfølgelig også være oringene på ekspasjonstanken som er morkne. Har du ikke byttet vannpumpe, så kan du ha den med plastskovler og disse kan ha knekt. Så er det termostaten som kan være deffekt selvfølgelig. Har du ikke vann i olja, og har det ikke vært unormalt mye hvit eksos fra bilen, så ville jeg nok satset på å bytte termostat, vannpumpe og ekspasjonstank for å utelukke disse vanlige "problemene" til E39, koster deg drøye 1000,- så slipper du å tappe kjøpe kjøleveske for hver gang du skal bytte en og en del. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bruce Skrevet Februar 18, 2013 Forfatter Share Skrevet Februar 18, 2013 Jeg får kikke litt til helja og hvertfall bytte termostat og så prøve å finne ut hva som kan være galt ellers:-) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Adrian320i Skrevet Februar 18, 2013 Share Skrevet Februar 18, 2013 Hadde der samme problemet , byttet vannpumpe så var alt bra. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bruce Skrevet Februar 28, 2013 Forfatter Share Skrevet Februar 28, 2013 det viste seg at toppen er gåen...noen som vet om når bmw kom med alu/magnesium topper/blokker? hørte noe om at det er vanskeligere å frese disse plane... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
LK Skrevet Februar 28, 2013 Share Skrevet Februar 28, 2013 Hvordan fant du ut at toppen var gåen? Har den sprekt? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bruce Skrevet Mars 1, 2013 Forfatter Share Skrevet Mars 1, 2013 Nei men når vi lufta kjølesystemet og hadde lokket til radiatoren åpen, kom den et smell med jevne mellomrom og mye luft...og så tok vi ut lufteskruen og da stod dampskyen til værs...noen her som vet hva det koster å få toppen planslipt? Evt hvor som er best? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå