Gå til innhold

Enda et problem med varmeapparat E36 318 96 mod!!!!


Anbefalte innlegg

Skrevet

Den er min første BMW etter å ha eid nesten 20 Mercedes'er :D

Har hatt bilen nå i ca 4 mnd. Men i det siste har vifta sluttet å virke. Før den sluttet å virke, så bråket vifta litt også! For et stund siden kunne jeg kjøre litt og speede på, så begynte vifta å jobbe igjen!! Og når jeg svingte til venstre, så blåste vifta kraftigere. Men nå er det ikke noe liv lenger....

Igår satt jeg bilen i en varm garasje for å polere og varmet inni bilen godt for å tørke fuktigheten i bilen, og når jeg startet bilen så fungerte vifta igjen :shock: stoppet bilen og startet igjen, og vifta ville ikke virke....

Bilen er utstyrt med 2 sones klima med AC som på bildet.

w31nkba6jozjrn6e8rt3.jpg

Ps! Har byttet ekspansasjons tank. Bilen har kokt, og jeg har luftet godt. Temperaturen er bra og stabil nå.

Har sett mye her på forumet, men finner ikke noe med tilsvarende feil.

Noen som kan om denne feilen?

Skrevet

Forsvinner lysene når den slutter å virke sånn som avbildet? Da er det i tilfelle nesten garantert en kondensator inni panelet. Dette er en kjent feil og svakhet med de apparatene. Det er ganske enkelt å fikse om du er litt hendig med loddebolten, og du trenger en ny kondensator på 0.47uF.

Skrevet
jeg tipper varmeapperatvifte og motstand.

dette lønner det seg å bytte i samtidig

Ok, men passer alle viftene sammen eller er det forskjell mellom manuel klima og digital?

Skrevet
Forsvinner lysene når den slutter å virke sånn som avbildet? Da er det i tilfelle nesten garantert en kondensator inni panelet. Dette er en kjent feil og svakhet med de apparatene. Det er ganske enkelt å fikse om du er litt hendig med loddebolten, og du trenger en ny kondensator på 0.47uF.

Det lyser på alt av knappene og kjermen! Kan til og med høre reaksjoner når jeg trykker på knappene slik at de gjør det de skal gjør det, utenom vifte nivå...

Skrevet
Høres ut som om det er vifte-motstanden som er gåen. Den står under/bak hanskerommet. Forholdsvis enkel og bytte ;)

Feil. Denne finner du under på førersiden. Inn på varmeapperat huset.

Det lønner seg å bytte både vifte og motstand samtidig. Da den gamle vifta kan gjøre at den nye motstanden ryker igjen

Skrevet
http://www.bmwe36blog.com/fixing-bmw-e36-blower-fan-speed-diy.html

det er en veldig fin diy,

ta av plata under rattet, løsne klipsene som holder luftekanalen til føttene fast,

og så må du ganske langt inn og mot mittkonsoll, så finner du motstanden som er skrudd fast med to torx, byttet nettop på min med identisk klimapanel og feil

Nå er jeg med! Har tatt plata ned og lett etter, men luftkanalen stod i veien gitt :wink:

Vet du hvor mye en ny'en koster? :D

Skrevet

Nå har jeg kjekka litt idag. Vifta fungerte ikke, men når jeg slå den med en skruetrekker, så begynte den å fungere veldig bra!!!! Og hver gang jeg stopper bilen så funker den ikke. Og når den sviver, føles det som om det er et propel fly :) må nok bytte vifta :)

Skrevet
http://www.bmwe36blog.com/fixing-bmw-e36-blower-fan-speed-diy.html

det er en veldig fin diy,

ta av plata under rattet, løsne klipsene som holder luftekanalen til føttene fast,

og så må du ganske langt inn og mot mittkonsoll, så finner du motstanden som er skrudd fast med to torx, byttet nettop på min med identisk klimapanel og feil

Nå er jeg med! Har tatt plata ned og lett etter, men luftkanalen stod i veien gitt :wink:

Vet du hvor mye en ny'en koster? :D

kjøpte fra schmiedmann, kostet 800 + frakt. gs skal ha 1800 for orginal vare..

kan ikke si noe om holdbarheten på min motstand siden den ble satt inn så nyling.

Skrevet
Nå har jeg kjekka litt idag. Vifta fungerte ikke, men når jeg slå den med en skruetrekker, så begynte den å fungere veldig bra!!!! Og hver gang jeg stopper bilen så funker den ikke. Og når den sviver, føles det som om det er et propel fly :) må nok bytte vifta :)

kan være viften som er kilden til ditt problem kan det høres ut som!

min lager og litt propell lyd når den går på høy effekt, og litt knittring på de to minste hakkene. sikkert lagrene som er litt tørre og slitt.

men var motstanden som gjorde at vifta slo seg av å på, og til slutt sluttet å fungere

http://www.dvatp.com/bmw/diy/hvac_blower/

der er en kjempe diy dersom du må bytte vifte!

får man det ikke til med den hjelpen kan man bare kjøpe busskort med en gang^^

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...