k3n Skrevet Februar 18, 2013 Share Skrevet Februar 18, 2013 Hei Tenker nå å bytte ut min Chevy til BMW e39 som trekkvogn fordi jeg trenger en billigere bil noen år framover nå. De 2 bilene kan naturlignok ikkje sammenlignes til akkurat det formålet, men må ihvertfall kunne trekke vogna på 1900kg. Noen som har erfaring med å trekke campingvogn med en slik bil? Tenker da spesielt på om automat girkassa går varm eller lignende? Noe jeg burde tenke på under kjøp av en slik? Takk på forhånd Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
e30 tic Skrevet Februar 18, 2013 Share Skrevet Februar 18, 2013 Eg drar en del med 528 manuell. Vis du tenker å dra vogn på1900kg med en 136hk 520d vil eg påstå det er i minste laget.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
larserso Skrevet Februar 19, 2013 Share Skrevet Februar 19, 2013 Eg drar en del med 528 manuell. Vis du tenker å dra vogn på1900kg med en 136hk 520d vil eg påstå det er i minste laget.. Det er neppe lov heller. Prøvde tilhengerkalkulatoren til vegvesenet på en bil jeg nettopp solgte (520d E61 2008) og da kunne jeg med kl. BE trekke inntil 1800kg tilhenger. Det er da reell vekt så om vogna har tillatt max vekt på 1900kg veier den antakelig ikke over 1800kg og det er greit. Aner ikke hvor tung en campingvogn er for jeg skal aldri ha en Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
e30 tic Skrevet Februar 19, 2013 Share Skrevet Februar 19, 2013 Med Be tatt før nytt år, så er Det ikke noe vekt begrensing. Min e39 kan dra 2000kg i vognkortet og det gjør jeg ofte.520 har vel noe mindre sikkert.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
skiern Skrevet Februar 19, 2013 Share Skrevet Februar 19, 2013 Med Be tatt før nytt år, så er Det ikke noe vekt begrensing. Min e39 kan dra 2000kg i vognkortet og det gjør jeg ofte.520 har vel noe mindre sikkert.. Det er bilens begrensning som gjelder på BE, og samlet totalvekt kan ikke overskride 7000kg. (Dette gjelder BE tatt før 19. januar 2013) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
larserso Skrevet Februar 19, 2013 Share Skrevet Februar 19, 2013 Jeg får følgende svar på min E61 på kalkulatortilhengerenhttp://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/Tilhengerkalkulator: Maks aktuell totalvekt: 1800 kg Aktuell totalvekt = tilhengers egenvekt + last. Tok BE før jul og fikk samme svar da jeg prøvde kalkulatoren den gangen. Hva får du om du skriver inn ditt reg.nr i linken over med E39? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
k3n Skrevet Februar 19, 2013 Forfatter Share Skrevet Februar 19, 2013 Sertifikat har jeg nok av. Ser nå at det er e39 525d som kan trekke 1900kg, 520d noe mindre. Er det automat på din e39, e30 tic? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
e30 tic Skrevet Februar 19, 2013 Share Skrevet Februar 19, 2013 Sertifikat har jeg nok av.Ser nå at det er e39 525d som kan trekke 1900kg, 520d noe mindre. Er det automat på din e39, e30 tic? Min 528 er manuell, ser totalt sett på det som en fordel ettersom ZF manuell kassene er solide greier og det totalt sett er mindre kluss en atomatkassene. Eneste som er for veikt på E39 manuell er clutchene.. Dem er på ingen måte dimensjonert for bakkestarter med tung henger og såpass langt førstegir... Jeg har ikke hatt E39 med tiptronic så ang det skal jeg ikke uttale meg, men det er jo ikke noe stort problem at disse havarer. Vis du er vant til Chevy med overflod av Nm så hadde jeg klint til å kjøpt en BMW med litt maskin også, det er også mer kurant å selge evt senere Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
skiern Skrevet Februar 19, 2013 Share Skrevet Februar 19, 2013 Jeg hadde en E39 525ia tidligere som jeg dro en vogn med totalvekt 1800kg med. Det var ingen problem med varmgang i automaten på denne, men den hadde ikke særlig mye å gi med vogna bak for å si det sånn... Enig med sistemann at du bør vurdere å gå for litt større motor. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå