Gå til innhold

BMW e39 520IA med div problemer .

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Har en BMW 520iA e39 1997 mod, som jeg har noen problemer med for tiden, som jeg lurte på om noen kanskje hva som kan være galt.

Det begynte med at varmeapparatet hadde stoppet å blåse varmt, så bestemte meg for kjøre en diagnose.

Hadde akkurat kjørt med bilen så motoren var god og varm. under sletting av errors i diagnostiserings programmet (carsoft 6.5) kom det opp et vindu på og skulle til å slå av bilen tenningen på bilen, så slo den av og der etter på igjen, da begynte motoren å tikke som en symaskin, hørtes ut som en ventil hadde hengt seg.

Så jeg prøvde å slå av bilen for å se om dette ville hjelpe, men motoren tikket like mye, så bestemte meg å for å gjøre meg ferdig med diagnosen, siden det var veldig lite igjen. Der etter så slo jeg av bilen og lot den stå en stund for så å starte den igjen og da var tikkingen borte, så lurte på om hva grunnen til dette kunne være?

Bilen har også vært treg med å starte siden jeg kjøpte den i fjord våres, prøvde å bytte tennplugger uten at dette hjalp noe. Når den bruker lang tid på å starte kan det virke som den bruker tid på og pumpe bensinen fram til motor (tilbakeslags ventil som på bensin pumpe som er gåen? ) Virker som bilen starter lettere på flat mark.

Tror også har bilen har problemer med å forbrenne bensinen skikkelig, da bilen bruker akkurat nå 1.47L på mila ved by kjøring, og eksosen lukter veldig stramt i forhold til andre biler.

Og til slutt er problemet med varmeapparatet som ikke blåser varmt, byttet kjølevæske i høst da vannpumpen sa takk for seg, men varmeapparatet blåste varmt helt fram til ca slutten av desember så begynte den å blåse kaldt/lunkent, motor blir varm i følge temp sensor.

Feilene jeg fikk fra diagnoseprogrammet:

DME/dde

65 camshaft angle pulse generator

Instrument cluster

83

Airbag

8 Ignition circuit for left lateral side airbag

16 belt switch, driver side

Abs/asc/dsc

6 front right speed sensor faulty or abs inlet valve

67 CAN error

LCN/ccm

50 Thermical oil level sensor

Airco

1 Temperature contol wheel, right

Ble en del dette men håper noen kan hjelpe meg da jeg begynner å bli litt frustrert av alle disse feilene.

Takker for alle svar :)

Skrevet

kam og veivsensor som kødder for deg, har hatt samme symptom. kjøp orginale.

at viften har sluttet å blåse, ligger nok i viftemotstanden. denne kjøpte jeg på ebay til en billig penge

airbag feil, belstestrammeren på føfer side, klipp ledningene under setet, før og etter stikket, lodd dem direkte sammen igjen.

høyre abs sensor er nok deffekt.

har forøvrig ikke likt carsoft, men jeg selv bruker bare bmw scanner 1.4. funker som fan.

Skrevet

det med bensinen kan hørest litt ut som tett bensinfilter? ellers så vil bilen og bruke mye drivstoff ved elektroniske feil, det med tikkingen, og at du har feil med camshaft angle pulse generator hørest ut som at det er kammsensoren din som er gåen, men det beste vil være og få en skikkelig diagnose av bilen, siden e39 er kresne på diagnose og disse billige DIY scannerene gir stortsett flere feilkoder en man egentlig har, eller unøyaktige resultat :)

Skrevet

Takker for svar :)

Da har jeg bestilt meg en original Veivsensor og en original Kamsensor

så da håper jeg de fisker biffen på motoren :wink:

men når det kommer til varmeapparatet så har det seg sånn at viften blåser og er i orden, men den blåser ikke varmt.

Tenkte kanskje at det var den viftemotstanden, men da ville vel ikke viften fungert?

Skrevet

På venstre dempertårnet står der en ventil nedi to gummifester som går slanger innpå, kan være denne som tuller, det er den som styrer varmevannet inn til varme app :) har en kompis den klikka med, det som skjedde med han var at han bare fikk varmluft :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...