TeslaCoil Skrevet Mars 1, 2013 Skrevet Mars 1, 2013 Hei Ser på delekatalogene at det kommer 2 forskjellige vannpumper til 320d. En i forbindelse med et reimhjul, og på den andre bak viskoseviften. Regner med de med vannpumpe bak viskoseviften er automatbilene. Jeg har ihvertfall problemer med at viskoseviften hopper og slår, og det lekker litt vann fra baksiden av viskosekoblingen, mot motorblokk. Dette støyer bra, og bilen blir ikke brukt. Lurte på om noen hadde en enkelt forklart måte å bytte vannpumpen på? Har kjøpt selve pumpen og ny pakning+reimer til AC og vibrasjonsdemper/vifte/dynamo/servo (begge reimene) Her ser dere bilde av min vannpumpe, reimhjul i midten og viskosekobling i front. Er dette bare rett frem? Tenker da på å tappe kjølevæske, skru av kappen til viften, skru av viskosekobling, demontere reimer. Er det bare til å løsne boltene rundt vannpumpen og trekke dette rett ut med hendene? Kan ikke bruke ETK som utganspunkt, da det kun er tegninger for vannpumpe på manuelt girede motorer og vannpumpen ligger et helt annet sted, med annen utforming. Ellers kan jeg nevne at jeg har hatt av/på reimene før, byttet noen strammere, løpehjul og vibrasjonsdemper, og jeg er klar over at viskosekoblink er links. Har også nylig byttet begge termostatene. Etter lufting har bilen normal driftstemp og verken blir kald eller koker. Men det er som sagt en liten lekkasje og mye støy fra reimer og kjølevifte. Minner litt om skraping fra kammen. Takker for all hjelp!
TeslaCoil Skrevet Mars 3, 2013 Forfatter Skrevet Mars 3, 2013 Jeg bare kastet meg ut i det, i dag! Gikk strålende og var enklere enn jeg trodde. Bare skrudde av plastdekselet under motoren og tappet kjølevæsken ut fra den blå pluggen i bunn av radiator. Det rant ganske sakte, og stoppet kjapt. Åpnet påfyllingslokket, så fikk det litt fyk. Men jeg ble litt utålmodig og brukte (forsiktig) blåsespiss ned i ekspansjonstanken. Tettet rundt spissen med hånden. Slet litt med viskosekoblingen, da jeg bare hadde én skiftenøkkel og en gigantisk tang. Skrudde derfor løst viftekappen, la den over viften og løsnet viftebladet fra viskosekoblingen. Deretter måtte jeg demontere slangene som går inn på termostaten, samt fjerne et plastrør som går fra vannpumpe og langs reimen mot topp av motoren. Så skrudde jeg bare ut noen 10mm bolter, dro ut vannpumpen og løsnet viskosekoblingen med en skiftenøkkel i skrustikke, og den store tangen i hånden. Monterte igjen på samme måte. Har akkurat byttet kjølevæske, så jeg tappet den i en bøtte og brukte en trakt med sil til å fylle på igjen. Ble ca. 1 liter i svinn, men hadde 1l kjølekonsentrat, samt et par flasker med vann. Byttet også reimene og stålpakning osv. Tok meg god tid til luftingen, og det gikk supert som de andre gangene! Setter en planke på gasspedalen og mot førersetet, så dytter jeg på el.justeringsknappen på setet, til pedalen er der jeg vil ha den. Rundt 1500rpm+, helt til bilen når normal driftstemp. Samtidig er varmeapp. på full blås og varmeste temp. Åpner og lukker de 3 luftepunktene innimellom. Mest den på radiatoren. (ett punkt på EGR-termostat, ett punkt oppe med/foran EGR-ventil) Etterfyller kjølevæske, slik at nivået holder seg mellom min/max, helt til det slutter å boble. Bilen ble som ny etterpå! Ble kvitt kaklelyder, skrapelyder, noe som minnet om tikking i kupeen (ved pådrag), reimstøy forsvant og en surklelyd forsvant. Ingen vibrasjoner, ingenting som hopper eller banker. Heeeeerlig. Fant ut at vannpumpen må ha vært dårlig ganske lenge, for mange av lydene som forsvant, er lyder som ikke har kommet siste uken (der det var åpenlyst hva som hadde røket) And-reas reagerte på dette 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå