Gå til innhold

Hva betyr utvekslingen på differensialen for kjøringen ?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Er vel utvekslingen.. med høyere utveksling blir det vel " mer aks" men kortere gir , og lavere blir da det motsatte. TROOOOR jeeeg :D er vel det samme som drev på sykkel!

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Skrevet

Tallene skal jo egentlig være eksempelvis 1:3,15 - som vil si at forholdet mellom tenner på kronhjulet og pinjongen(forlengelsen av mellomakselen i diffen). For å få tallet 3,15 tar man antall tenner på krohjulet og deler på antall tenner på pinjongen(som typisk kan være rundt 11-13) I dette tilfelle tipper jeg at det er 41 tenner på kronhjulet og 13 tenner på pinjongen - dvs 41/13= 3,15.

Videre betyr dette(1:3,15) at om pinjongen(mellomaksel) må gå 3,15 ganger rundt, før man får en runde på kronhjulet(som igjen vil si hjulet).

Da blir det videre slik at høyere tall etter 1:, fører til at man oppnår max turtall raskere. Eller sagt på en annen måte: du vil få høyere turtall ved samme konstante fart dersom utvekslingstallet er høyere.

Hva som skal være på din bil vet jeg ikke, men dette er i hvert fall teorien bak det hele.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...