Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har eit merkelig problem med min bil ved minusgrader som eg nå vil komme i bunns med.

Problemet kommer akkurat i det utetemperaturmålaren bikker -1,0 grader. Det som da skjer, er at tomgangsturtallet øker til 900-1000 rpm, akkurat som at det er kaldstarten/"chock" som er aktivert likavel motoren har driftstemperatur. Samtidig som dette skjer, så begynder varmeapparatet og pøse på mykje varme i kupêen, som om det skulle vere 10 grader kaldere i kupe en det egentlig er. Da må eg enten stille ned viftehastigheten manuelt, eller sette temperaturen ned til rundt 17 grader på panelet for at eg ikkje skal svette ihjel inn i bilen.

Bilen er forøvrig en 2002 modell e46 med M54B25.

Eg skjønner ikkje kva som kan trigge desse to tinga til at dette skal skje, men desse to tinga må henge sammen sidan det skjer samtidig som utetemp kommer på -1,0 grader. Om temperaturmålaren går fra -1,0 til -0,5, så forsvinner problemet igjen. Men om temperaturen er -5 eller rundt om der, så er det hip som hap om dette problemet er der, men problemet er der stort sett. Tempmålaren viser også rett temperatur. Eg har helder ingen feilkoder som kan relateres til denne feilen.

Skrevet

Hei

Det ligger en temp sensor på klimaanlegget bak ac og radiospiller. Viss denne ikke virker som den skal kan jeg tenke meg du vil få slike merkelige problemer som du nevner. Denne sensoren måler temperatur før den slippes inn i kupe på bilen.

Skrevet

Tror ikke den har innvirkning på motoren sitt tomgangsturtall. Det den gjør er rett og slett måler temperatur i kupen slik dette samsvarer med temperatur på Klimaanlegget. Det jeg tenker som kan få motoren til å øke turtallet er rett og slett AC motoren som slår inn. Kansje systemet er tomt for freon? Muligens lekasje i AC rørene?

Skrevet

Eg kjører ikkje med ac aktivert, så det kan ikkje vere den. Ac har også "nylig" hatt service med ny gass og olje, så den fungerer supert når den er aktivert.

Som eg har skrevet, så virker det at det er "choke" som blir aktivert når turtallet øker. Kva styrer den og er det noe med den som kan påvirke klimakontrollen? Temperaturreguleringa fungera også helt supert så lenge det er over -1 grader, så det må også ha en sammenheng med utetemp.

Skrevet

Når dette skjer, så begynder også motoren og ryke en del kvitt/grått ved tomgang. Under kjøring merka eg ikkje til nokon redusert effekt eller økt bensinforbruk.

Skrevet

Det er vell hovedsakelig styreenheten til motoren som bestemmer hvilket turtall motoren skal ligge på ut i fra info fra diverse sensorerer som melder live data til styreenheten.

Angående hvit røyk fra motor rom høres det nesten ut som en lekasje av noe slag som f.eks kjølevann, grå røyk kan være oljelekasje.

Men ja, en finurlig problemstilling. Hadde det vert en japsebil hadde det bare vert en del av sjarmen :P

Skrevet

Ja, det er vel mulig at en sensor er deffekt. Dei varer tross alt ikkje evig. Kan det vere tempsensoren som står i termostaten? Termostaten er ikkje original Bmw-del, men eg veit ikkje om problemet var der før bytte av termostat. Røyken er der kun når dette fenomenet foregår, og ikkje når bilen oppfører seg normalt. Motoren bruker ikkje kjølevann og ikkje så mykje olje at det burde slå ut på eksosen.

Det er to temperatursensorer på motoren, en på termostat og en nærmare radiator. Kva er forskjelen på desse?

Skrevet

Det er vell ikke større forskjellen at de er plassert strategisk på kjølesystemet.

Men varmeapparatet produserer varme fra kjølevannet i motoren til en mini radiator inne i en plastboks bak AC enheten i dashbordet. På denne plastboksen står det en temperatur sensor som jeg mener styrer all varme som slippes inn kupeen. Da den åpner å lukker forskjellige luftkanaler i dashbordet automatisk.

Jeg kan ikke med 100% si at det er den sensoren som er gåen men det er det jeg tror.

Da du nevner termostaten kan den ha noe med problemet og gjøre da funksjonen den har er å holde på vannet i motoren til en spesifikk temperatur. Når den har nådd denne temperaturen vil den åpne seg og slippe kaldt vann inn i motoren igjen. Så viss denne åpner seg på en høyere temperatur en anbefalt vil motoren kjøre over normal driftstemperatur noe som også vil påvirke varme i kupeen.

Skrevet

Joda.. Eg veit korleis en motor fungerer, er tross alt utdannet maskinist. Når eg snakka om termostaten, så er det temperatursensoren som står i termostaten eg snakka om. Den er som sagt ikkje original, og lurer på om den kan skape dette trøbbelet. En av sensorane er til tempmåler i dash og den andre sensoren er til motorstyring veit eg.

Kan noen fortelle meg om utetempsensor har nokon forbindelse med klimapanel og motorstyring. Eg ser for meg at det må vere noko der, sidan dette skjer akkurat i det utetemp viser -1,0 grader. Når den viser -0,5 eller meir, så er bilen helt normal

Skrevet

Et lite skudd i blinde her nå...

Jeg har samme motor som deg, og har montert inn en Dynavin-spiller. På den får jeg opp utetemp, motortemp og noen ting til.

Den ble montert i sommer og da var alt greit. Men når det ble kaldere la jeg merke til en feil på den, ved utetemp på -1 og kaldere viser utetempen -41 konstant, på -0,5 og 0 viser den 0 og på plussgrader er den riktig. Utetemp ved speedometer viser riktig hele tiden.

Tenkte bare på at feilen hos deg oppstår ved de samme temperaturene som hos meg.

Skrevet

Hmm... Intressant. Du har vel en e39 sidan du har temperatur på spilleren? Så muligens er det to sensorer som måler utetemperatur da, og at den eine virker inn på motorstyringa og klimaanlegg? Merka du noko til økt turtall og at klimaanlegget økte hastigheta på vifta?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...