warg

Members
  • Content Count

    429
  • Joined

  • Last visited

About warg

  • Rank
    Major
  • Birthday 12/22/1985

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Bosted:
    Vestlandet
  • Kjøretøy
    2008 BMW E90 320i M tech

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. warg

    Ulyd e91, forsvinner ved høyre sving

    Ett lite tips for å sjekke hjullager, jekk opp bilen og legg hånden på spiralfjørene og spinn rundt dekket. Det er veldig lett å kjenne viss ett lager begynner å bli dårlig med denne metoden.
  2. warg

    BMW f20 116i lambda feilkode

    Ja, like greit å bare bytte den. Lamdasensorene har ett varme element inni seg for å komme opp i temperatur raskt ved kaldstart. Ikke uvanlig at denne ryker.
  3. warg

    Fusking ved lavt turtall

    Når det kommer til diagnose ville jeg anbefalt deg å kjøpe en kabel på ebay. Det er langt mer du kan gjøre med INPA, Tool 32 og ISTA. Icarsoft kommer litt kort til slike oppgaver viss du skal bytte injector, da disse må kodes.
  4. warg

    Fusking ved lavt turtall

    Det kan selfølgelig være injector også, skal ikke utelukkes. Men ville ikke helt utlukket koksing på toppen av ventiler heller samt rengjort gasspjeld. Grunnen til dette er at på disse motorene er det Direct injection i sylinder som fører til at ventilene kokser. Tenker man begynner med det som koster minst da nye injectorer er ganske så dyrt.
  5. warg

    Ukjent motorlyd

    Høres ut som rådebank, ville uansett fått det sjekket opp viss du ikke kan feilsøke selv
  6. Jeg skal ikke påstå bastant at det er AGM orginalt men mener ganske så sikkert at det er tilfelle. Du må huske på at dynamo er laget for det som er orginalt. Det er ikke veldig smart å blande AGM med syrebatteri. CCA er en verdi som indikerer hvor kraftig batteriet er ved en kaldstart. Dette er en verdi som ikke kan programmeres men du må sjekke at det er det samme som orginalt eller høyere. Det som derimot må programmeres er kapasiteten på batteriet (AMP) og type (AGM eller syre). Så anbefaler deg og sjekke med for eksempel gsbildeler.no elle koed.no hva som er orginalt batteri. Når dette er kodet må du registrere batteribytte i INPA, grunnen til dette siste steget er som sagt ladeprofil slik at bilen vet at batteriet er nytt. Angående Ohming av kabler, pass på at kabel ikke er koblet til noe og jo nærmere 0 jo mindre motstand er det i kabelen. Ending av batteritype koding: Registrering av batteribytte INPA:
  7. warg

    Self Leveling Suspention Inactive E39 530d

    Tviler på at å bytte sikring løser du problemet (Så lenge sikring ikke er blåst da). Sikringen har en krets som gir strøm eller så har den ikke det. Og viss sikring er blåst ville jeg undersøkt hvorfor. Da tenker jeg at kompressor synger på siste vers og går langt over 30 AMP og blåser sikring.
  8. warg

    BMW E61 520d strøm problem/ tapper strøm

    Det virker som at du har klart og isolere strømtyven her. For meg høres det ut som at modulene ikke går i sleep mode men konstant "vekker seg opp igjen". Det er også en god konklusjon viss du har funnet eiring på styreenhet at dette er en veldig aktuell synder. Ved vannskader på kretskort fungerer den ikke som normalt og vil generere mange "ulogiske" feil. Mulig å finne noen moduler på ebay som ikke koster skjorten? eller eventuelt låne fra en tilsvarende bil? Mulig disse må kodes med serienummer men tenker at de fremdeles skal gå i sleep mode så du får sjekket at strømtyven er isolert
  9. Du sier du dro på Biltema for å kjøpe nytt batteri. Hvilket batteri kjøpte du? Nå bruker du AGM som orginal batteri så viss du har byttet til et syrebatteri blir det bare rot. En annen ting når det gjelder batterier er CCA som er cold cranking amps, har denne en laveri verdi enn orginalt vil det ikke være kraftig nok. Du må også huske at ved batteribytte må dette kodes for å unngå skade på det nye batteriet. Nå er bilen din litt mer sofistikert så den vil gi beskjed viss det er behov for å bytte batteri da den følger en ladesykluss som endrer seg over tid for å maksimere levetid på batteri, så ville ikke begynt å bytte dette før bilen selv gir beskjed at det begynner å bli svakt. Gode forslag over her ved å sjekke jord fra motor til chassiet, er denne eiret brudd i? Andre ting du kan sjekke er selve plusskabelen som går til starteren, er det brudd eller eiring på denne? Ville også skrudd den av og ohmet for sjekk av motstand i kabel da det kan være skade under isolasjonen som du ikke kan se. Har du tilgang til diagnoseapparat vil dette kunne hjelpe deg veldig mye på disse bilene da de har blitt veldig avansert i forhold til eldre BMW årganger.
  10. warg

    E46 328ci - mystisk symbol i dashen

    Helt korrekt, men det ble standard på facelift
  11. warg

    E46 328ci - mystisk symbol i dashen

    7 Serie ja, men det var vell ikke akkurat for the common people XD
  12. warg

    E46 328ci - mystisk symbol i dashen

    Tror det er drive by wire, da BMW begynte med elektronisk gasspjeld
  13. warg

    Fusking ved lavt turtall

    Kan hjelpe å rengjøre MAF, gasspjeld og toppen av ventiler
  14. warg

    Fusking ved lavt turtall

    Flytt coil og se om problemet overføres til en annen sylinder
  15. BOSCH og Febi Bilstein deler pleier å holde en god kvalitet på deler så de pleier å være ganske bankers. Når det kommer til orginaldeler så er de i mange tilfeller ikke produsert av BMW, men BMW kjøper de av andre produsenter og re-brander det som BMW. Dette er typisk for sensorer som i de fleste tilfeller er produsert av BOSCH. Tennplugger og coil som er produsert av NGK og BOSCH. Lehmfôrder som foringer og understellsdeler, dette er så orginalt som det kan bli. Det er en liten jungel der ute nå det kommer til bildeler og dette merker du spesielt viss du gjør reparasjoner selv. Hold deg til kjente og gode kvalitetsdeler så slipper du at ting ikke fungerer og har dårlig passform/kvalitet.