For meg som skrur på litt eldre biler hver dag så mener jeg trommelbremser er et tilbakeskritt. Det skal godt gjøres å få mer enn 4 år ut av ett oppsett med trommelbremser før overføringer og justeringer inni der er så fast/opprustet at det er bare å bytte. Og å bytte rustede trommelbremser er ofte mer tidkrevene enn skivebremser da det er nesten umulig å demontere. Når de så setter på en aktuator for parkbremsen på baksiden av bremseskjoldet sånn som på ID.4 og Q4 så blir det interessant å se på den første pkk om 4 år.
Ujevn gange ved kjøring i lav fart og stopping ved kryss mens kald er tegn på egr ventil. Grei å bytte,bare et par slangeklemmer som det kan være litt vanskelig å komme til på. Er det originale engangsklemmer på må du ha nye, klemmer for vanlig bensinslange klarer seg
Med feilkode på egr og ujevn gange så er det mest trolig en egr ventil som ikke virker som den skal. Nedkoksing av selve ventilen vil jeg ikke si at er et problem, heller treghet i reguleringsmekanismen. Du kan ta av plastdekselet over reguleringsmekanismen og smøre opp. Blir det fremdeles feilkoder så skift ventilen, ca 2000 kr for en Wahler på Eurodel. Slett adapsjoner etter bytte.
Som autorisert verksted får man laget seg en konto ved BMW. Da kan man lagre servicer gratis på BMW sin server. Får å så få servicene på skjermen i bilen må man på med original ISTA som kobler seg til BMW serveren. Det må man betale for.
F10-F11 hadde problemer med at fordamperen til ac anlegg sprang lekk. Da får du gass lukt i bilen og ac kjølingen vil slutte å virke. Men råttent kupefilter vil og gi råtten lukt. Sjekk om du ser noe til olje/sporstoff når du skifter filteret.
En liten video fra 1985 med Glenning på Nürburg Ring med noe av det heftigste med fire dører på den tiden, W201 2,3-16. Artig å se hvordan det har forandret seg der nede, selv siden mitt første besøk i 1999.