Gå til innhold

Bygge om 318is til 320i?


Endresaa
 Share

Anbefalte innlegg

Hei, har en 318is cab hvor motor er gåen, har en 320i motor (m52) jeg tenkte å hive i, samt gearkasse. Er det noen som vet om det er vanskelig å få dette godkjent, og vet hva som må til? Må noe av understell byttes? Har alt av papirer på bilen m52 motoren satt i. Og har selvsagt alle papirer på 318is bilen.

Takker så mye for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, har en 318is cab hvor motor er gåen, har en 320i motor (m52) jeg tenkte å hive i, samt gearkasse. Er det noen som vet om det er vanskelig å få dette godkjent, og vet hva som må til? Må noe av understell byttes? Har alt av papirer på bilen m52 motoren satt i. Og har selvsagt alle papirer på 318is bilen.

Takker så mye for svar!

er vel samme bremsene på de 2 bilene, men du må bytte fjører, dempere og stabbstag.

også må du bytte instrumentet.

så lenge du klarer deg med vekta så skal jeg tro det går bra.

m52 er vel noe lettere enn m50? så du har jo litt bedre sjans

er ihvertfall vekta som kan gjøre at du ikke får det godkjent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nå samme motorrommet i org 320? Kan ikke se problemet med vekt, så lenge man bytter ut det nødvendige.. Har hørt at det er relativt lett å få godkjent i Arendal siden det er flere tyskere som jobber der, bor i Mandal selv, så blir nok å kjøre bort der for godkjenning isåfall. Har delebil stående, så er vell bare å sette i gang da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare og søke BT så får du nok positivt svar skal du se :) Jeg søkte nettop ommbygning av min 1993 318IS E36. Fikk svar på 3 A4 sider med regler og oppskrift på hva som må dokkumenteres og skiftes ut. Vekta var et stort problem så jeg måtte inn og kontroll veie Donorbil (328 coupe 1996 M52B28) og IS`n for å se at det i det hele tatt var mulig å bygge om pga. akselvekter og totalvekt. Etter en hyggelig vektkontroll (gratis) og prat med BT ble søknaden godkjent :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare og søke BT så får du nok positivt svar skal du se :) Jeg søkte nettop ommbygning av min 1993 318IS E36. Fikk svar på 3 A4 sider med regler og oppskrift på hva som må dokkumenteres og skiftes ut. Vekta var et stort problem så jeg måtte inn og kontroll veie Donorbil (328 coupe 1996 M52B28) og IS`n for å se at det i det hele tatt var mulig å bygge om pga. akselvekter og totalvekt. Etter en hyggelig vektkontroll (gratis) og prat med BT ble søknaden godkjent :)

Mye krongling å tøv for å få noe godkjennt, kjempebra at du fikk det. Jeg fikk blankt avslag i Alta på ombygg 318tds/325tds. Da jeg spurte om de var dumme, så henviste de meg til BMW-Norge, de slutta forøvrig å gi ut godkjenningspapirer for 10 år sia.. Og I Alta ble tilsynsfolkene svar skyldig da jeg poengterte at Bimmers medlemer får godkjennt andre plasser i Norge, det er skandale.

Så alt beror på hvem du møter og humøret på fjåtten den dagen, jeg skal prøve meg i Hammerfest/Tromsø å se hva de sier der neste gang. Er jo bare nitrist at ting er så kronglete. I Sverige er alt plankekjøring har jeg forstått. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme gjaldt ved e36 318/320i ombygg. Ingen hjelp å få! "originalbiler skal ikke fikles med" prinsippet gjelder i aller høyeste grad. Kanskje man må kjenne noen på innsiden for å få dette til? Gitt opp her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nå samme motorrommet i org 320? Kan ikke se problemet med vekt, så lenge man bytter ut det nødvendige.. Har hørt at det er relativt lett å få godkjent i Arendal siden det er flere tyskere som jobber der, bor i Mandal selv, så blir nok å kjøre bort der for godkjenning isåfall. Har delebil stående, så er vell bare å sette i gang da :)

Motorrommet er likt, men 6ern veier jo mer da det er 2 syl ekstra. Dette de stoppa meg på. Hærregud for et byrokrati-helvette Norge er. Finnes disse regler i andre land? Og hvorfor gjelder ikke samme policy overalt i Norge? At utviklinga ikke har kommet opp til Finnmark enda, er det liten tvil om. Trøtte idioter som jobber her oppe kan jeg love. Har lagt igjen mine gloser på BT kan sies.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørtes ikke mye bra ut det du har erfart. Slik jeg har forstått det så lenge du bygger inntil største motor alternativ som BMW har levert i tillsvarende karosseri så er det en mindre endring. Krever ingen spesiell godkjenning fra BMW. I svaret jeg fikk stod det at største alternativ var E36 M3 3,2 / 321 HK. BT ser da på motorbytte som en mindre endring.

Problemet fra 4er til 6r er vekta, jeg diskuterte også med kontrolløren og sa at de som før meg har bygget M3 3,2 i 4er har nedregget til 4 seter for å få 75kg ekstra nyttelast. Han mente at det skulle gå bra med vekta mi så jeg beholder 5 seter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valg snart. Tror vi kunne sluppet unna alt dette med H eller frp i regjering? Virker som at Rød Grønn ønsker å holde alle i bås med reglene sine. Trist at mesteparten av den Norske befolkning ikke skjønner.

Tror jeg må ta en tur til Bodø neste gang jeg skal ha bil godkjennt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakket med BT for noen år siden angående 318is turbo, bygde om og kjørte med bilen, men fikk den ikke godkjent (søkte ikke, kun telefon) men 3 av de 5 forskjellige jeg snakket med spurte om jeg ikke bare kunne bygge om til 325i istede, for det var plankekjøring å få godkjent...!

Så det er mye forskjellig rundt omkring, spørs på hvem du snakker med..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...