Gå til innhold

e36 320ia ingen gnist. HJEEELP!! :/

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei :)

Bilen vil ikke starte, les historien først.

Jeg har en e36 320ia coupe 1994 mod. (M50B20)

Motoren og alt funka veldig bra helt til jeg spylte motorromet med avfetting, såpe og høytrykkspyler. Noe som var veldig dumt av meg. Etter det begynte plutselig motoren å tikke litt så gikk tikkingen vekk. Etter 10 min begynte bilen og riste på tomgang og når jeg ga på. Bilen hørtes ut som en Ford mustang. Virka ut som

Om bilen ikke gikk på alle sylindrene. Vi tok av coilene og så at det var vann der i hullene hvor pluggene sitter skrudd fast. Tørka litt inni der med papir og tok av pluggene så resten av vannet rant ned. Helte litt bensin og kondensfjerner, bilen tente nesten hver gang men nå er det ikke noe strøm lenger på coilene. Det gnistrer ikke lenger.

Har sett på sikringer, ingen har ryket. Bensinpumpe funker også.

Noen som kan hjelpe? Hadde vært til stor hjelp!!

Takk!

Beklager skrivefeil, skriver med tlf.

• Svar 44
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Eg veit ikkje kvifor du ikkje får straum på coilane, men det med vatn i plugghola er typisk for motorvask. Eit tips kan vere å blåse reint med trykkluft og starte motoren slik den får driftstemperatur. Men det er vel litt seint no :P

Skrevet

Det som er forseint er forseint. Trenger hjelp å få fikset det, ikke gnidd inn at jeg har gjort en feil! ;)

Skrevet

Min teori er at coilene har kortslutta da vannet har ledet de til jord, disse coilene bygger opp en høy spenning for å så sende det til tennpluggene. Håper ikke dette stemmer for din del da disse coilene er svindyr og ihverfall 6stk :(

Men du kan nå måle med multimeter på ledningen som går til coilen, viss det er spenning på den kan du konkludere med at den ikke fungerer.

Skrevet

Okei, takk for det :)

Jeg tenkte kanskje jeg skulle sette den i et varmt lokal til en kompis også ta av coilene og pluggene og la den tørke litt, samt som jeg blåser med varmepistol osv i de hullene?

Bilen har stått ute i -10/-15 grader i 2 dager nå, så tenker at vannet osv har fryst. Så kanskje greit å få satt den i litt varme.

Hvis ikke det hjelper så kjøper jeg coiler. Koster dem så fryktelig mye brukt?

Skrevet

Suspekt å ta en motorvask å plassere ut i minusgrader.. :P Husk at vann ekspanderer når det blir is og kan ødelegge en veien.

Tror også coilene kan være svidd.. OGså mye annet forsådan. Tror du må la bilen tørke skikkelig. Hvis tennplugg hullene er fulle av vann er det ikke rart du plages. Det må du få tørket bort men å feks stappe papir neddi ect. Tørke coilene. DU sier du skal bruke varmepistol.: Men vær no forsiktig.. De blir VARM.

Coiler på koed koster:

Tændspole -Pr. Stk.- www5086 NOK 204,00 / NOK 255,001

255+6 = 1530. trolig Febi coiler.

Har brukt disse uten problemer. Hvordan de fungerer over årene vet jeg ikke.. hadde bare bilen 1år etter jeg byttet disse. Men funket problemfritt med disse så lenge jeg hadde den.

Skrevet

Nei, var ikke så lurt av meg :P

Jeg fikk starta og kjørt bilen etter motorvask men den begynte å tikke, så gikk tikkingen vekk og den virka helt strøken og perfekt som før. Så plutselig lagde den mustang lyd og rista når jeg ga på eller sto på tomgang, var ikke veldig ille. Også skulle vi sjekke bilen og da fant vi ut at det var vann i hullene der hvor pluggene sitter, så den gikk kanskje ikke på alle sylindrene?? Vi tørket så godt vi kunne med papir også tok vi ut pluggene så resten av vannet rant ned i hullene. Så satt vi inn helt nye plugger og prøvde å starte. Den holdte på å tenne nesten hver gang vi prøvde å starte den, men startet aldri.

Nå tenner den ikke i det heletatt etter å ha stått ute i 2 døgn snart, motoren og alt går fint rundt når du vrir nøkkelen men den tenner ikke. Vi sjekka pluggene og coilene, men det kommer ikke gnist.

Skrevet

Nei det er jo mye elektrisitet der... men ta ut pluggen og legg den i mot bilen å se om det kommer knist når du starter? Husk at gnisten skal være sterk blåfarge på... Har opplevd å fått knist men da viste deg seg den var for svak men det var rotor bil :P Men diagnose begynner vell å bli aktuellt. MEn du må få han på tørk.. ute er det jo minus grader å vannet fryser jo bare i stede for å fordampe

Skrevet

Har faktisk gjort det du sier, men det kom ikke noe gnist. Tenkte få satt den inn i et varmt lokal så fort som mulig :) Hørte med Schmiedmann at det kanskje hjelper å få tørka og blåst den ren med luft, en som hadde samme problem der. Ellers så måtte jeg bytte coilere.

Skrevet

Coiler på koed koster:

Tændspole -Pr. Stk.- www5086 NOK 204,00 / NOK 255,001

255+6 = 1530. trolig Febi coiler.

Har brukt disse uten problemer. Hvordan de fungerer over årene vet jeg ikke.. hadde bare bilen 1år etter jeg byttet disse. Men funket problemfritt med disse så lenge jeg hadde den.

Åja, var det ikke verre. Jeg trodde coiler lå på ihvertfall 1K pr stk. Men det er jo en gladnyhet for trådstarter da :)

Skrevet

Nå har jeg og en kompis vært å prøvd å få start på bilen igjen. Bilen sto i et varmt lokal i ca 10 timer + at vi varma med varmepistol i hullene der hvor pluggene sitter. Kjøpte også 1 coil får å se om det var det som var problemet. Men det var det ikke, kommer ikke noe gnist fra pluggene. Vi tok en ''strømmåler?''. Den kobla vi til en skrue i karosseriet og inn på kontakta til coilene, det var ikke noe strøm.

Hva kan problemet være? :(

Skrevet

Det skal jeg få sjekket. Fort gjort. Ingen sikringer har gått, men skal prøve reeler. Om ikke det skulle vært problemet hva kan det være da? noen anelser folkens? noen mistanker?

Edit: Det er sikringer kun i motorromet? under panseret, helt opp i høyre? ingen andre skjulte steder?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...