BMV Skrevet Mars 27, 2013 Skrevet Mars 27, 2013 Hei. Vurderer å anskaffe F11 520d, og har spesielt 2 utstyrsopsjoner jeg må ta stilling til: 163 eller 184 hk motor, og Msport- eller standardfjæring. Er det merkbar forskjell mellom 163 og 184 hk? Jeg har 530D E61 i dag, så jeg frykter 163 HK F11 vil bli en motormessig nedtur, mens 184 hk kanskje blir hakket mindre "nedtur" (?). Min E61 har Msport-fjæring, og denne synes jeg blir for stiv ved lave hastigheter. (Har 18" hjul på vinteren og 20" om sommeren). Har F11 med Msport-fjæring merkbart bedre komfort ved lave hastigheter, eller blir det også for denne veldig stivt med 18" - 20" hjul?
E.H.D Skrevet Mars 28, 2013 Skrevet Mars 28, 2013 Du kan jo sende en PM til m-blå, han har en f11 520d 163hk med m-sport understell og han har også hatt e61 530d tidligere. viewtopic.php?f=6&t=212541
John Kr Skrevet Mars 28, 2013 Skrevet Mars 28, 2013 Hei, jeg har kjørt 184hk og 163hk mye og ærlig talt jeg kjenner ikke forskjell på disse to motorene. Går du inn på karakteristikkurvene for begge motorene så er de helt like helt til du kommer på toppen av kurven, her er det kun 5km/t som skiller de på toppfart. Samme akselerasjon. Ser du på kostnadene mellom disse to motorene i avgifte så er ikke jeg i tvil hvilken motor som er "min". At det er en nedtur å kjøre 163hk kontra 184hk motoren så stemmer ikke dette, det er bare innbilling. Hvem av oss i Norge som trenger de siste 5 km/t på toppfart, meget få vil jeg påstå. Man får gjøre hva man vil, men i Norge med dette avgiftsystemet så passer 163hk motoren best. Uten tvil, velg M-sport med sportsunderstell.
BMV Skrevet Mars 28, 2013 Forfatter Skrevet Mars 28, 2013 Hei, jeg har kjørt 184hk og 163hk mye og ærlig talt jeg kjenner ikke forskjell på disse to motorene. Går du inn på karakteristikkurvene for begge motorene så er de helt like helt til du kommer på toppen av kurven, her er det kun 5km/t som skiller de på toppfart. Samme akselerasjon. Ser du på kostnadene mellom disse to motorene i avgifte så er ikke jeg i tvil hvilken motor som er "min". At det er en nedtur å kjøre 163hk kontra 184hk motoren så stemmer ikke dette, det er bare innbilling. Hvem av oss i Norge som trenger de siste 5 km/t på toppfart, meget få vil jeg påstå. Man får gjøre hva man vil, men i Norge med dette avgiftsystemet så passer 163hk motoren best. Uten tvil, velg M-sport med sportsunderstell. Nei, det er nok ikke merkbar forskjell ved hverdagskjøring, i og med at momentet er det samme inntil ca. 3500 O/min, og det er sjelden man havner over der med dieselmotor. Regner med at du har utgaven med 163 hk? Regner med F11 ikke er like stiv/ukomfortabel med msport-understell som E61 (?)
BMV Skrevet Mars 28, 2013 Forfatter Skrevet Mars 28, 2013 Du kan jo sende en PM til m-blå, han har en f11 520d 163hk med m-sport understell og han har også hatt e61 530d tidligere.viewtopic.php?f=6&t=212541 Takk for tips!
E.H.D Skrevet Mars 28, 2013 Skrevet Mars 28, 2013 Hei, jeg har kjørt 184hk og 163hk mye og ærlig talt jeg kjenner ikke forskjell på disse to motorene. Går du inn på karakteristikkurvene for begge motorene så er de helt like helt til du kommer på toppen av kurven, her er det kun 5km/t som skiller de på toppfart. Samme akselerasjon. Ser du på kostnadene mellom disse to motorene i avgifte så er ikke jeg i tvil hvilken motor som er "min". At det er en nedtur å kjøre 163hk kontra 184hk motoren så stemmer ikke dette, det er bare innbilling. Hvem av oss i Norge som trenger de siste 5 km/t på toppfart, meget få vil jeg påstå. Man får gjøre hva man vil, men i Norge med dette avgiftsystemet så passer 163hk motoren best. Uten tvil, velg M-sport med sportsunderstell. Hvordan kan akseleresjonen være lik? F10 med aut og 163hk oppgitt til 9,1 sek, og med 184hk er den 8,1 sek.
BMV Skrevet Mars 28, 2013 Forfatter Skrevet Mars 28, 2013 Hei, jeg har kjørt 184hk og 163hk mye og ærlig talt jeg kjenner ikke forskjell på disse to motorene. Går du inn på karakteristikkurvene for begge motorene så er de helt like helt til du kommer på toppen av kurven, her er det kun 5km/t som skiller de på toppfart. Samme akselerasjon. Ser du på kostnadene mellom disse to motorene i avgifte så er ikke jeg i tvil hvilken motor som er "min". At det er en nedtur å kjøre 163hk kontra 184hk motoren så stemmer ikke dette, det er bare innbilling. Hvem av oss i Norge som trenger de siste 5 km/t på toppfart, meget få vil jeg påstå. Man får gjøre hva man vil, men i Norge med dette avgiftsystemet så passer 163hk motoren best. Uten tvil, velg M-sport med sportsunderstell. Hvordan kan akseleresjonen være lik? F10 med aut og 163hk oppgitt til 9,1 sek, og med 184hk er den 8,1 sek. Litt pussige tall bmw.no oppgir... F11 med aut og 163 hk oppgis faktisk med samme tid som for F10, dvs. 9,1 sek, mens det skiller 0,2 sek for 184-hk-utgaven. Jeg har mine tvil til at de faktisk har målt utgavene med 163 HK. Tviler på at BMW i Tyskland har tatt seg bryet med å måle 0-100 km/t for 163-hk-utgaver da disse vel kun selges i Norge og Belgia...(?) Hvilke forskjeller oppgis for toppfart?
E.H.D Skrevet Mars 28, 2013 Skrevet Mars 28, 2013 Jeg fant 0-100 tiden i prislista, og der står ikke toppfarten. Jeg har selv bestilt 184hk versjonen på min kommende F10, avgiftstillegget har jo gått med nærmere 8-10000 de siste 2 årene.
BMV Skrevet Mars 28, 2013 Forfatter Skrevet Mars 28, 2013 Jeg fant 0-100 tiden i prislista, og der står ikke toppfarten.Jeg har selv bestilt 184hk versjonen på min kommende F10, avgiftstillegget har jo gått med nærmere 8-10000 de siste 2 årene. Jeg ville også valgt 184 hk nå som prisforskjellen har blitt såpass liten, dvs. 17700 pr jan 2013.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå