Gå til innhold

Noen som har peiling på hva dette er? - Eksos


Br3kke
 Share

Anbefalte innlegg

  • 3 weeks later...

Skal det der gi bedre fløde bør det være satt trykkluft på fra utsiden slik at de gjellene som peker bakover der øker farten på eksosen og danner lavtrykk i innløpet på demperen. Da må også utløpet og resten av eksosen dimmensjoneres kraftig opp da det vil tilføre mere gass og atpåtil kjøle gassen slik at den blir mere viskøs. Uten trykkluft lager den bare kraftig turbulens som gjør vondt værre... samtidig vi ldet danne en tynnere "kanal" hvor eksosen faktisk får fløde fritt med da større hastighet slik at evt. lyd man ville bli kvitt drar rett forbi gjellene og den demper dårlig, med trykluft på vil det bli mere bråk :P

Om poenget faktisk er å dempe lyd med minst mulig fløde restriksjon er det kun en ting som gjelder... enten resonansbokser som dreper kun enkelte frekvenser, eller en skikkelig perforertrør-demper (men IKKE ala simmonstypen hvor perforertrøret har samme dim som resten av eksosen...) forutsettnigen for at det skal funke er at lydbølgene brått møter et større areal hvor lydtrykket EGENTLIG blir sterkere, hvorpå man så demper denne lyden, for at gjennværende lyd skal inn i et trangere areal igjen...

Har noen bilder av demperne jeg laga til min bil (Volvo 960, men det har da egentlig ingenting å si hvilken biltype det er... lydbølger er lydbølger...)

Hoveddimmensjonen på eksosen er 3" minste demperen har et areal tilsvarende 4.5" og den bakre og største noe som tilsvarer 5.5" innvendig... sistnevnte demper MYE.

Fremre:

20121118_190024.jpg

20121124_201125.jpg

lager slike "trakter" der eksosen skal møte normaldimmensjonen igjen :)

20121118_171046.jpg

Bakre:

20130317_222408.jpg

20130314_231835.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal det der gi bedre fløde bør det være satt trykkluft på fra utsiden slik at de gjellene som peker bakover der øker farten på eksosen og danner lavtrykk i innløpet på demperen. Da må også utløpet og resten av eksosen dimmensjoneres kraftig opp da det vil tilføre mere gass og atpåtil kjøle gassen slik at den blir mere viskøs. Uten trykkluft lager den bare kraftig turbulens som gjør vondt værre... samtidig vi ldet danne en tynnere "kanal" hvor eksosen faktisk får fløde fritt med da større hastighet slik at evt. lyd man ville bli kvitt drar rett forbi gjellene og den demper dårlig, med trykluft på vil det bli mere bråk :P

Om poenget faktisk er å dempe lyd med minst mulig fløde restriksjon er det kun en ting som gjelder... enten resonansbokser som dreper kun enkelte frekvenser, eller en skikkelig perforertrør-demper (men IKKE ala simmonstypen hvor perforertrøret har samme dim som resten av eksosen...) forutsettnigen for at det skal funke er at lydbølgene brått møter et større areal hvor lydtrykket EGENTLIG blir sterkere, hvorpå man så demper denne lyden, for at gjennværende lyd skal inn i et trangere areal igjen...

Har noen bilder av demperne jeg laga til min bil (Volvo 960, men det har da egentlig ingenting å si hvilken biltype det er... lydbølger er lydbølger...)

Hoveddimmensjonen på eksosen er 3" minste demperen har et areal tilsvarende 4.5" og den bakre og største noe som tilsvarer 5.5" innvendig... sistnevnte demper MYE.

Meget god info, er det rockwool du har benytta som dempemateriale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stemmer nok bra det han over her sier.

har en 4takt gokart,

tenkte jeg ville ha litt mer lyd i den,

fjernet all innmat i potta.

denne potta er rund og sånn en 6-7tommer stor, rør inn er ca 30mm, og rør ut er ca det samme.

inni potta er det et tynt lag med rockwool e.l og hullete metall,

prøvestartet uten bakdel av potta på, bråkte masse (alt for mye) dette blir da med ca 7tomm ut, med en gang jeg satte på bakdelen (dvs reduserer til ca 30mm ut) så var man tilbake til org lyd omtrent igjen (dvs all innmaten gjorde nesten ingenting)

så å gå opp i dimensjon og ned igjen fungerer bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal det der gi bedre fløde bør det være satt trykkluft på fra utsiden slik at de gjellene som peker bakover der øker farten på eksosen og danner lavtrykk i innløpet på demperen. Da må også utløpet og resten av eksosen dimmensjoneres kraftig opp da det vil tilføre mere gass og atpåtil kjøle gassen slik at den blir mere viskøs. Uten trykkluft lager den bare kraftig turbulens som gjør vondt værre... samtidig vi ldet danne en tynnere "kanal" hvor eksosen faktisk får fløde fritt med da større hastighet slik at evt. lyd man ville bli kvitt drar rett forbi gjellene og den demper dårlig, med trykluft på vil det bli mere bråk :P

Om poenget faktisk er å dempe lyd med minst mulig fløde restriksjon er det kun en ting som gjelder... enten resonansbokser som dreper kun enkelte frekvenser, eller en skikkelig perforertrør-demper (men IKKE ala simmonstypen hvor perforertrøret har samme dim som resten av eksosen...) forutsettnigen for at det skal funke er at lydbølgene brått møter et større areal hvor lydtrykket EGENTLIG blir sterkere, hvorpå man så demper denne lyden, for at gjennværende lyd skal inn i et trangere areal igjen...

Har noen bilder av demperne jeg laga til min bil (Volvo 960, men det har da egentlig ingenting å si hvilken biltype det er... lydbølger er lydbølger...)

Hoveddimmensjonen på eksosen er 3" minste demperen har et areal tilsvarende 4.5" og den bakre og største noe som tilsvarer 5.5" innvendig... sistnevnte demper MYE.

Meget god info, er det rockwool du har benytta som dempemateriale?

Rockwool ja :) Må byttes noe oftere enn noe av de andre "proffe" materialene (ja en gang i året, litt avhenging av hvor skitten eksosen er da...) Men det jeg har funnet ut demper mest av alt jeg har prøvd :) Billig er det også... det kan ikke sies om "proffe" saker...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har banka ut innmaten i katen ser du :D og har en stygg klang der. Så eg skulle hatt no demping helst uten å måtte kappe i kat boksen, dvs har kun ett 2,5" hull å jobbe ut i fra. Tenkte å finne noe brannhemmende skum men har ikkje funnet noe enda. Noen tips mottas med takk :wink:

Finnes det en tråd på den volvoen din? Så interesant ut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har banka ut innmaten i katen ser du :D og har en stygg klang der. Så eg skulle hatt no demping helst uten å måtte kappe i kat boksen, dvs har kun ett 2,5" hull å jobbe ut i fra. Tenkte å finne noe brannhemmende skum men har ikkje funnet noe enda. Noen tips mottas med takk :wink:

Finnes det en tråd på den volvoen din? Så interesant ut

hvis det er klang i katalysatorboksen pga ingen innmat som er problemet, så kan du jo prøve å stappe inn en stunp rør gjennom den, om du finner et som passer inn da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har banka ut innmaten i katen ser du :D og har en stygg klang der. Så eg skulle hatt no demping helst uten å måtte kappe i kat boksen, dvs har kun ett 2,5" hull å jobbe ut i fra. Tenkte å finne noe brannhemmende skum men har ikkje funnet noe enda. Noen tips mottas med takk :wink:

Finnes det en tråd på den volvoen din? Så interesant ut

Stapp et rakt rør gjennom da vel? Må huske på å lage noen luftehull inn til oksygensensoren om den sitter i "konen" på katta :)

Har tråd på VCCN, men den må man være betalende medlem for å få tilgang til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...