Gå til innhold

Skal kjøpe E36, men trøbbel med kjøling og turtall (HJELP)

BjornarHS
 Share

Anbefalte innlegg

Har nå bestemt meg for å kjøpe BMW! :)

Bilen jeg nå har funnet meg er en 1996 320i Coupe (M52B20 m/vanos)

Har prata med eier og avtalt at jeg skal komme og kikke på den når han har fått den eu-godkjent og fått på skilta. Men idag fikk jeg vite om følgende problem:

- Motoren stiger høyt i temperatur når du kjører hardt (ikke så høyt at det koker) og når man roer ned kjøringen og kjører vanlig går den ned i temp, bilen var for litt skiftet vannpumpe på og eier tror derfor det kanskje kan være luft i kjølesystemet. Kan dette stemme?

- Problem nummer to er at turtellermåleren viser ca. 2000 omdreininger for lite slik jeg forstod det, altså at det viser 5000 rpm når bilen er på turtallssperra (som ligger på 7000 om jeg ikke tar helt feil?) Har hørt om flere som har problem med at turtallet er for høyt (turteller fra 4cylindret e36, som fks. 318) men her er det altså omvendt!

Trenger nå å vite om dette er store feiler som gjør at jeg burde holde meg unna denne bilen? :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en termostat til 100kr er mest sannsynlig løsningen på varmgangen. luft kan også gi liknende symptomer

problemet med at den viser feil turtall har i bunn og grunn ingen ting å si, annet en at det er irriterende :P

må enten få kodet om speedometer eller få tak i et annet. pass også på at motoren faktisk får maks turtall, at det ikke er motoren det er feil med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar! Skal sjekke dette med motoren når helt opp på turtallet :wink:

Snakka med Bavaria Molde idag og, fantastisk service forresten! Ringde bare å fortalte om problema, så ringte de tilbake etter å ha sjekka opp. De kunne sjekke om instrumentpanel var originalt og :o

Isåfall fikk jeg dette som svar på motortemp'en:

- Kunne vær at radiator ikke var helt oppfylt/luft i systemet.

- Termostat kunne vær gåen

- Viskose-kobling på vifta kunne vær gåen.

Tenker nok det blir kjøp så lenge det ikke dukker opp nye feil på bilen! Det med instrumentpanelet skal jeg nok få fiksa på et vis :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gåen viskosekobling på vifta skal ikke ha noe å si for at den går varm ved hard kjøring, da er det nok luft i systemet, eller en termostat som ikke åpner fullt. men dersom dette er det eneste negative med bilen er det nok bare å slå til. så lenge den kjennes fin ut å kjøre, ingen ulyder. jevn gange osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja...er noe lite rust på bagasjeluke lista (altså den som er på bilen), men dette er noen jeg fikser selv tenker jeg :)

Har ikke vært å prøvd eller sett bilen på ekte, men blir kansje i helga eller neste, han skal ordne eu-godkjenning og skilt først :wink:

Her er isåfall et bilde av bilen! :D

hbjqy8gljn712qdcr1hz.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...