Gå til innhold

Knirking venstre bak, vet ikke hva det er, trenger hjelp!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Har en 2006 BMW 1 Serie E87 som har gått 90 tusen.

Omtrent en uke etter at jeg kjøpte bilen i fjor, så hørte jeg en irriterende knirke lyd fra høyre bak som kom hver gang hjulopphenget rørte på seg.... Det viste seg å være den nedre bærebro-foringen som var full av gris, så jeg fikk en kompis til å ta den av, rense den og smøre den, og etter det var det helt stille og alle irriterende lyder var borte! Så forrige uke, omtrent nøyaktig ett år etterpå så begynte det å knirke akkurat på samme måte fra venstre bak... Gjorde det samme som på høyre siden og knirkingen forsvant.

MEN....

Så plutselig noen dager senere, så har jeg fått en ny type knirkelyd fra venstre bak... :(

Jeg aner ikke hva det er, og jeg har dynket alt av foringer og alt som beveger seg som jeg kan se med WD-40 og smørefett men ingenting hjelper.. Lyden kommer kun når hjulopphenget beveger seg oppover, men ikke nedover :S Så lyden kommer når jeg jekker opp bilen men ikke når jeg slipper den ned igjen..

Jeg kjenner knirkinga i alt av stag bak der. Kjenner den også i fjæra. Utrolig irriterende.. :(

Hva kan det være?? Please, trenger hjelp!

Legger med en video som viser knirkingen!

Knirking

Skrevet
Selve demperen?

Ja det var det faktisk en kompis som foreslo! :)

Tror du det kan være selve demperen altså? Hvorfor lager den sånn lyd?

Skrevet
Vet ikke hvordan, men hadde en seat leon engang som lagde omtrent slik lyd. Ble borte etter senking ;)

Åja okei, takk! :)

Vurderer coilovere til sommeren så får kanskje leve med lyden til da ;)

Skrevet

Jeg hadde knirking fra venstre bak på min 05 E87, akkuratt som du forklarer, når hjulopphenget beveger seg. Humpler og bittesmå dumper i veien kunne fremkalle lyden.

Det første jeg gjorde var å bruke et lytterør (finn et egnet rør, dorull eller what have you) og prøv å lokaliser knirkingen når en kompis eller familiemedlemm står i dørkarmen å gjynger, hvis du klarer fremkalle lyden av dette.

Når du begynner å få en mistanke forsøker du smøre foringen med olje av no slag, ikke WD40, dette blir for tynt og gir ikke no særlig effekt. Jeg brukte girkasseolje, tykt og samtidig rimelig flytende. For å smøre brukte jeg en liten kanyle med en sprøyte for å gå gjennom gummiringen, men det fungerer sikkert også med et tynt rør (for eksempel den som følger med WD40 boksen?).

Forsvinner lyden da så vips vet du hva det er!

Så blir det å bytte foringen, for har du allerede laget hull i pakningen vil den med tiden tørke og knirkingen vil gjenoppstå. Jeg bytte nedre bakre kuleleddlager i dag (som en foring) og det er jo et hælvette har man ikke de rette verktøyene, enkelt og greit :P Kostet 276,- kroner hos Bilia.

Skrevet
Jeg hadde knirking fra venstre bak på min 05 E87, akkuratt som du forklarer, når hjulopphenget beveger seg. Humpler og bittesmå dumper i veien kunne fremkalle lyden.

Det første jeg gjorde var å bruke et lytterør (finn et egnet rør, dorull eller what have you) og prøv å lokaliser knirkingen når en kompis eller familiemedlemm står i dørkarmen å gjynger, hvis du klarer fremkalle lyden av dette.

Når du begynner å få en mistanke forsøker du smøre foringen med olje av no slag, ikke WD40, dette blir for tynt og gir ikke no særlig effekt. Jeg brukte girkasseolje, tykt og samtidig rimelig flytende. For å smøre brukte jeg en liten kanyle med en sprøyte for å gå gjennom gummiringen, men det fungerer sikkert også med et tynt rør (for eksempel den som følger med WD40 boksen?).

Forsvinner lyden da så vips vet du hva det er!

Så blir det å bytte foringen, for har du allerede laget hull i pakningen vil den med tiden tørke og knirkingen vil gjenoppstå. Jeg bytte nedre bakre kuleleddlager i dag (som en foring) og det er jo et hælvette har man ikke de rette verktøyene, enkelt og greit :P Kostet 276,- kroner hos Bilia.

Takk for svar!! :)

Skal prøve å høre etter imorgen, og smøre litt til for å se om det går vekk!

Var bakre bærebro foring som knirka i fjor på høyre siden og den tok vi av og rensa skikkelig og etter det slutta den å knirke.

Jeg og en kompis heiste jo opp bilen forrige uke, og løsnet bærebroa på venstre siden hvor det knirker nå og kompisen min tok av låseringen på foringen og sprutet den full av smøregreier og renset godt rundt, vi renset også gummifestet til demperen. Denne var veldig slitt på ene siden og siden den er lik samme vei hvordan den står så snudde vi den slik at den hadde gummi der den hadde gnisset før. Etter vi da satt alt sammen så var knirkingen borte, men uka etterpå så kom en annen knirking tilbake og det er den jeg sliter med nå :( Kommer ikke når bilen demper, men kommer når bilen krenger og når bilen liksom hever seg på venstre siden, da knirker det fælt :( men ikke når den går ned, men kun på vei opp :S

Skrevet
Fant du ut av det?

Har ikke funnet ut av det enda nei :(

Fikk ikke tid forrige gang til å ta opp å sjekke foringene en gang til..

Men har vært under å smørt alt jeg kan men til ingen nytte! :/

Enten så er det demperen som er gått tørr og lager sånn lyd, noe jeg tror er lite sannsynelig da den demper bra og har ikke lekket noe olje, eller så er det den nedre bærebro foringen igjen tror jeg! :)

Hørte en video på youtube av en som hadde lignende lyd med bærebru foringen, så tror det kan være den!

Den hjelper det jo ikke å smøre utvendig på for man må jo av med låseringen for å få smurt den innvendig, så skal prøve det når jeg får heiset opp bilen! Blir nok å bestille to nye bærebruforinger da det knirket på andre siden i fjor, så får jeg like godt byttet dem begge :D

Kan det være demperen av noe slag som lager sånn lyd tror dere? Eller foringer til demperen? Eller fjæra?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...