bjorneoen

Medlem
  • Innholdsteller

    1331
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    1

bjorneoen vant dagen sist Januar 18

bjorneoen hadde mest likt innhold!

1 følger

Om bjorneoen

  • Rang
    Brigader
  • Bursdag 10/03/1992

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Kjøretøy
    BMW E91 318D 2009 LCI

Nylige profilbesøk

3244 profilvisninger
  1. bjorneoen

    BMW E91 318D batteri/strøm-problemer... need help!

    Okei skjønner, da er det ikke sikkert at det er den da nei.. :) Byttet den i dag uansett for å være sikker! Knotete og trangt men blei bra til slutt! Forsterker og navi er jo nå koblet ut så blir spennende å følge med på batteriet de neste dagene! Ladet batteriet på jobb i dag til 12.8V. Da jeg kom hjem og stoppet bilen mens nøkkelen fortsatt stod i så hadde jeg 12.5V. Tok ut nøkkel, låste bilen og så sjekket jeg ca 30min etterpå, da var det 12.7V. Låste da opp igjen bilen og da gikk den kun ned 0,3V til 12.4V. Kanskje den går mindre ned nå pga Logic 7 og navi er koblet ut.. Kabelen så slik ut:
  2. bjorneoen

    BMW E91 318D batteri/strøm-problemer... need help!

    Slik ser plusskabel på batteriboksen ut.. Og slik ser jordingskabelen fra motor til karosseri ut.. Ikke veldig fin med andre ord! Kan vel ikke skade å bytte denne uansett IMG_0858.MOV
  3. bjorneoen

    BMW E91 318D batteri/strøm-problemer... need help!

    Skjønner hva du mener! Har nok muligens en strømtyv i et eller annet sted som har ført til at batteri ble utladet i første omgang.. Om dette er navigasjon, forsterker eller andre ting vet jeg ikke da.. Får prøve både med og uten disse koblet til for å se, men hvertfall de gangene jeg har målt strømtrekk så har det vært så og si ingenting og godt innenfor hva som er akseptabelt. Virker kanskje som batteriet begynner å synge på siste verset da.. Er omtrent slik det er her å.. 1 gang i uka om jeg er heldig.. Men her om dagen kjørte jeg hjem 2 timer og var fremme på kvelden i 19 tiden, og morningen etter klokken 9 så var jeg helt strømtom... Og det skjedde mye fortere enn vanligvis.. Så enten er bare batteri helt på trynet eller så er det som du sier en strømtyv som tar MYE strøm.. Men tydeligivis ikke alltid da for det dukker ikke på mine målinger av strømtrekk.. Hater sånne feil.. Så kjedelig å bytte batteri igjen om det tappes med en gang og blir ødelagt på nytt
  4. bjorneoen

    BMW E91 318D batteri/strøm-problemer... need help!

    Ikke som jeg har merket! Det som er litt snodig.. De gangene hvor bilen ikke lar seg starte og virker tilsynelatende "strømtom", så er det fortsatt masse strøm ellers i bilen.. Alt av lys er på, navigasjon skrur seg på, forsterker funker osv.. Alt ser tilsynelatende normalt ut bortsett fra at når jeg prøver å kinne så går motor såvidt rundt eller ikke i det hele tatt.. Og om jeg prøver flere ganger så vil til slutt heller ikke tenning på.. Trykker jeg på startknappen så bare går bilen "av" igjen, den prøver ikke engang å slå på tenning. Mistenker at dette kanskje kan være pga den veldig grønne og korroderte jordingskabelen fra karroseri til motor?? Om motor er dårlig jordet vil kinning gå sakte eller ikke i det hele tatt? Motor, sensorer og DDE må jo ha tilstrekkelig med jord for å fungere, og om eneste jordingspunkt er grønt og korrodert så kan jo dette føre til startvansker sant?
  5. bjorneoen

    BMW E91 318D batteri/strøm-problemer... need help!

    Da skal jeg få testet det! Høres jo ut som batteri da egentlig er ok? er 12,8V når fullladet og går ned til 12,2v ved tenning/opplåsing av bil. Har hatt problemer med IBS tidligere.. Den kom hele tiden med meldinger om strømtrekk og lav spenning på batteriet, men har målt strømtrekk og det var ingenting som trakk strøm.. Koblet derfor ut IBS for et halvt år siden, så IBS var ikke koblet i når jeg ikke fikk ladet i motorrom. Men hvorfor skulle denne hatt innvirkning på det? IBS sitter jo på minuspolen og bilen var fortsatt jordet når lading i motorrom ikke fungerte, og plusskabelen går direkte fra batteri til boostpunktet, så burde jo egentlig funka? Tenkte kanskje korrosjonen på plusskabelen gjorde at strømmen "forsvant" slik at det ikke lot seg lade foran? Har nå koblet ut både navigasjon og logic 7 forsterker for å se om det eventuelt kan være noe strømtrekk fra disse. Byttet IBS tidligere men fikk samme meldinger om strømtrekk eller lav spenning på batteri. IBS kobler jo ut diverse ting som velkomstlys osv for å bevare strømmen om spenning begynner å bli lav. La merke til det i går at etter en 2 timers kjøretur så hadde jeg 12.8V, og på morningen etter så fungerte ikke velkomstlys fordi IBS tydeligvis hadde slått det av pga liten spenning.. Men da hadde jeg fortsatt 12,8V på batteri så burde jo ikke skrudd av disse lysene da...
  6. bjorneoen

    BMW E91 318D batteri/strøm-problemer... need help!

    Skjønner! Er ikke AGM desverre, er et Sønnak blybatteri. Ikke lenge siden jeg byttet så litt kjedelig å måtte bytte igjen, men kan jo se ut som det kan være batteriet ja.. Men merkelig at det gikk tomt i første omgang da.. Må jo tydeligvis ha vært noe som har trekt strøm sannsynligvis. Mistenker muligens en Logic 7 forsterker jeg ettermonterte.. Var litt stress å legge strøm frem til sikringsboks så denne ble montert direkte med sikring på batteriet, MEN ifølge teknisk beskrivelse av Logic 7 så skal denne skru seg av om den ikke får noe optisk signal fra navigasjonsenheten innen 15 sekunder. Tror dog at siden den har stått på strøm direkte på batteriet så har muligens den holdt navigasjonen våken og motsatt.. slik at bilen kanskje ikke har gått ordentlig i dvale. Målte trekkstrøm og da var det 0,02,-0,03, noe som er bra nok, så derfor utelukket jeg egentlig forsterkeren, men ikke sikkert de holder hverandre våkne hver gang.. Nok at det skjer en natt det så er batteriet tomt. Spenningen min på ubelastet batteri (bilen i dvale) er ikke mer enn 12,8V etter kjøring til jobb, er dette for lavt mener du? Burde vel få gjort en ordentlig god lading av batteriet for å sjekke spenningen uten tilkobling til bil. Kjedelig om det er batteri for burde jo ikke blitt dårlig så fort da det er kort tid siden jeg bytta sist.. Men virker jo som det kanskje kan være det ja! Takker for svar begge to! EDIT: 1. Kom på en annen snodig sak... Har jo hatt defa link hub med lader, gps, motorvarmer osv i lang tid. Laderen tok først kvelden, men ble byttet og fungerer nå. Det som derimot ikke fungerer er at Defa link appen ikke klarer å sense at motorvarmerkabel er koblet i uttaket på fangeren lenger... Kobler i kabel, og batteriladeren begynner å lade batteriet (blinker grønt), MEN får ikke startet verken innvendig vifte eller varmeelement på motoren via Defa appen da den sier at "Kabel er frakoblet".... Snakket med defa og de fant ingen feil på verken lader eller defa link hub, og de mente det var noe feil med jordingen da det er via jordingen at link hubben senser om kabel er koblet i eller ikke.. Byttet jordingspunkt, men heller ikke dette hjalp.. Mistenkte dårlig kontakt i selve ledningen som går på innsiden av fangerne med uttaket i seg, at det kanskje var dårlig der, men målte på pinnene i kontakten på fangeren og har jording der så skjønner ikke hvorfor den plutselig ikke funker lenger.. Kan vel ikke ha noe med de andre strøm/batteri problemene mine å gjøre det?? 2. En annen ting som også var merkelig her om dagen var at jeg skulle sette på ekstern ctek batterilader, som jeg koblet til booster punktet og jording i motorrommet. Laderen begynte å lade.. men sjekket laderen etter noen timer og da hadde den stoppet.. den klarte ikke lade via punktene i motorrommet.. Prøvde flere ganger uten hell.. Tok dermed laderen direkte på batteriet, noe som fungerte. Hva kan ha vært grunnen til det? Kan det være pga korrosjon i plusskabel fra batterikasse til boosterpunkt kanskje?
  7. Hei! Har en 318d E91 2009 modell, men sliter nå med batteri/strøm... Ikke lenge siden jeg byttet batteri så har ikke vurdert batteribytte enda, men det har vært helt tomt noen ganger så godt mulig det allerede har tatt kvelden.. Bruker vanligvis alltid å koble i Defa motorvarmer/lader og dermed ser jeg sjelden til problemene jeg nå opplever. I høst/vinter streiket defa laderen og da merket jeg fort at det er noe som ikke stemmer med batteriet/strømmen i bilen.. Caset er følgende: Kjører en 2 timers tur fra hjembygda til leiligheten min hvor jeg da vanligvis parkerer bilen for natten. Måler strøm på batteriet og ser at jeg da har 12,8V. Har fra 14,8 til 15.0V under kjøring så dynamo ser ut til å fungere. På morgenen dagen etterpå har jeg fortsatt 12,8V med låst bil, MEN i det jeg låser opp bilen synker volten rett ned med 0,6V til da 12,2V.... Får start og kjører 15min til jobb.. På jobb har jeg 12,6V, noe som er OK. Lar bilen stå urørt i 8 timer, og når jeg skal hjem har jeg fortsatt 12,6V, MEN i det jeg låser opp mister jeg igjen 0,6V som da gir meg 12,1V... Får akkurat start, og kjører hjem igjen 15min. Hjemme har jeg da 12,5V både før jeg legger meg og på morgenen etterpå. MEN i det jeg låser opp bilen igjen så får jeg 11,9V, og sliter med start pga kaldt vært og noen dårlige glødeplugger.. Tok også en liten test på batteriet nå i dag etter kjøring til jobb. Hadde 12,8V rett etter jeg stoppet bilen på jobb.. Da var bilen fortsatt åpen, så jeg satte nøkkel i tenningen og da gikk den rett i 12,1V... Låste bilen og gikk inn på jobb. Gikk ut 30min senere for å sjekke og da hadde jeg 12,5V, så batteriet bygger seg opp igjen når motstanden er borte, noe som er et tegn på godt batteri?? Hvorfor mister jeg alltid ca 0,6V ved åpning av bil eller nøkkel i tenning??? Virker som jeg alltid mister ca 0,6V så fort batteriet får noe motstand.. Ikke rart min Defa link hub aldri klager på dårlig batteri når den tror jeg har 0,6V høyere enn hva jeg faktisk har... WHAT IS THIS?? Er det batteriet som har streika eller kan det være noe annet?? Har dobbeltsjekket plusskabel fra batterikasse frem til motorrom, og ser at punktet under på batterikassen er noe grønn så denne bør nok byttes snart.. men siden volt er helt likt foran i motorrom som bak på batteriet så tror jeg ikke denne er et problem, enda.. Har også funnet en grønn og veldig korrodert jordingskabel til motoren.. Denne skal byttes i dag, men heller ikke denne bør vel være årsak for at jeg mister 0,6V så fort det kommer noe motstand på batteriet?? Setter pris for all hjelp jeg kan få!
  8. Hei! Har en BMW e34 525i 1988 mod med m20b25 motor og manuell girkasse. Bilen brukes som isbanebil hvor den fungerer svært godt! Den har stått lenge i ro men er nå hentet frem fra dvalen! Etter en del runder på isbanen skulle jeg bytte fra 2 til 3 gir men i det jeg tok den ut av 2 så ville den ikke inn i 3 gir og da ville den heller ikke tilbake i 2... girspaken er nå stuck i fri og får ikke dyttet den i gir verken opp eller ned.. girkassa derimot har låst seg i 2.gir da! Så girstang i fri mens girkassen er faktisk i 2.gir. Slippes clutchen så går bilen fremover. Helt umulig å få den ut av gir eller i noe annet gir. Hva kan ha skjedd her?? Noe som kan være lett å fikse eller er girkassa ødelagt? Giroverføring hoppet av? Trenger svar raskt da bilen forhåpentligvis skal brukes på søndag.. funker på isbanen i 2.gir men skulle veldig gjerne hatt flere å velge i..
  9. Hei! Ønsker kjøpt en e34 delebil! Noen som har?
  10. 1. Men tror du ikke de da vil reagere på at bilen eventuelt har vært på prøveskilt flere ganger tidligere i norge?? 2. En kompis av meg var i et lignende tilfelle tidligere og da han kontaktet tollvesenet var de veldig tydelig på at de som tok den over norge da må være med til grensen for å få momset den på riktig måte. Det var dog ikke så enkelt da de som tok den over grensen verken pratet norsk/engelsk eller var mulig å få tak i etter bilkjøpet..
  11. Sånn rent hypotetisk sett, om man eventuelt har kjøpt en bil på finn for en del år siden (8-9 år) som man kun har kjørt på prøveskilt i påvente av at bilen skulle bli veteran, og så plutselig oppdager man at når man skal prøve å få tollet bilen (engangsavgift) for å få hvite skilter på den så viser det seg at de man kjøpte bilen av kun kjørte den rett over grensa uten å momse den inn.. finnes det da noen muligheter for å få momset inn bilen i etterkant så mange år etterpå?? Eller er man da rett og slett stuck med en bil man aldri for noe annet enn prøveskilt på? Spør for en venn!
  12. bjorneoen

    BMW E39 520D 2000 136hk

    Har nå funnet ut hvorfor bilen er så tungstartet som den er! Målte glødepluggene, og kun nr1 fungerer! Resten er defekte/delvis defekte.. Så da blir det bytte på verksted om 1 ukes tid. Prøvde å bytte selv, men det var bare å drite i.. hadde ikke sjans til å få de løs så lar et verksted ta seg av det så slipper jeg å knekke de! Har også hatt problemer med at kupévifta i bilen har vært totalt død helt siden jeg kjøpte bilen.. Har byttet klimaenheten og motstand uten hell, så da vare bare det bare én ting som gjenstod og det var selvfølgelig selve viftemotoren... Tok alt fra hverandre i går, ut med dashbord, ut med alt... og ny viftemotor kom på plass! Vifta fungerer nå som normalt, wohoo! For en møkkajobb... men gikk overraskende fort når jeg først kom igang! Har vegret meg en stund for for dette bytte.. men heldigvis var det verdt jobben! 20181002_183207000_iOS.mp4
  13. bjorneoen

    BMW E39 520D 2000 136hk

    ENDELIG, da var bilen 100% lovlig og uten mangellapp! Kontrollen gikk strålende, og han brydde seg svært lite om at stengene fortsatt var i bilen! Var veldig godt å slippe å måtte styre mer med de stengene for de var montert veldig veldig godt.. de får bare være der, man vet aldri, kanskje man får bruk for de en dag! Noen updates har det også blitt! Alle trefarga lister er byttet ut med svarte blanke lister med unntak av girkula som byttes så snart ny kommer i posten! Og har også fått bytta radio til en med 100% fungerende skjerm! Godt å endelig se hva som står i displayet! Må nesten ha skjermen på plass da det er fra denne webasto timeren styres.. Pedalfestene ble som nevnt fjernet før kontroll! Før: Etter: Ellers har bilen fått nye blanke tåkelys, det gjorde seg!
  14. bjorneoen

    BMW E39 520D 2000 136hk

    Da prøver jeg å bytte pluggene først så håper jeg det kan hjelpe! Takk for svar! Har lagt merke til at den starter helt fint hver gang når motor er driftsvarm, så glødeplugger/relé er nok ikke så utenkelig!
  15. bjorneoen

    BMW E39 520D 2000 136hk

    Da satser jeg på det! Burde jo ikke være noe problem når bare stanga er der😊 Har ikke gjort noe med verken glødeplugger eller relé. Feilen er der jo selv med 20 pluss grader ute så har vel tenkt at det ikke kan være glødingen som gjør det.. men mulig det er det som er problemet? Skal nevnes at det alltid ryker en del ekstra akkurat når bilen endelig starter, så virker jo som den får diesel men bare ikke klarer å antenne det kanskje?