Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Har tidligere spurt litt om m20 sugemotor, men nå skal det bygges så trenger tips til hva jeg skal gjøre.

Jeg har kjøpt meg en m20b25 som er sugetrima.

Her kan dere lese litt om den:

M20b25 facelift sugetrim.

Den ble bygget for ca 20000km siden.

Info fra forrige eier

kamlyft i mm: 7.0 (11,0)

Duration/spridningsvinkel:272/272/111

öppningstider 25-67-67-25

ventillyft i ö d: 1,6.

ventilspel i mm: 0.25/0,25

Kolvar

Orginal, planade med nya ventiluttag. Nya kolvringar

Topp

Max portad. renoverad och provtryckt , 2 ventiler bytta.

Nya ventilstyrningar, Vipparmar och vipparmsställ.

nytt oljerör.

11kg i komp

Motor:

Nya ramlager, vevlager, packboxar och packningar, blocket är deckat och renoverat med 1 cylinderfoder. vev nyslipad och balanserad.

Lurer på om jeg kanskje skal sette i en eta veiv, bruker man eta veiv og råder eller bare veiv??

Men om jeg setter i det da kommer vel ikke kompen til å være 11kg lenger? ( men det kan jo fikses)

Trenger jeg sette i større dyser?

Tenker litt på m30b35 eller s50 dyser og lmm

Har også tenkt litt på s50 sprellrekke, men hvordan er det. Mye hk og hente? Vanskeligt å få til?

Må vell også chipes, noen som lager chip til slikt oppsett?

Kom gjæren med andre seriøse frøslag.

Mvh

Skrevet
Hei

Har tidligere spurt litt om m20 sugemotor, men nå skal det bygges så trenger tips til hva jeg skal gjøre.

Jeg har kjøpt meg en m20b25 som er sugetrima.

Her kan dere lese litt om den:

M20b25 facelift sugetrim.

Den ble bygget for ca 20000km siden.

Info fra forrige eier

kamlyft i mm: 7.0 (11,0)

Duration/spridningsvinkel:272/272/111

öppningstider 25-67-67-25

ventillyft i ö d: 1,6.

ventilspel i mm: 0.25/0,25

Kolvar

Orginal, planade med nya ventiluttag. Nya kolvringar

Topp

Max portad. renoverad och provtryckt , 2 ventiler bytta.

Nya ventilstyrningar, Vipparmar och vipparmsställ.

nytt oljerör.

11kg i komp

Motor:

Nya ramlager, vevlager, packboxar och packningar, blocket är deckat och renoverat med 1 cylinderfoder. vev nyslipad och balanserad.

Lurer på om jeg kanskje skal sette i en eta veiv, bruker man eta veiv og råder eller bare veiv??

Men om jeg setter i det da kommer vel ikke kompen til å være 11kg lenger? ( men det kan jo fikses)

Trenger jeg sette i større dyser?

Tenker litt på m30b35 eller s50 dyser og lmm

Har også tenkt litt på s50 sprellrekke, men hvordan er det. Mye hk og hente? Vanskeligt å få til?

Må vell også chipes, noen som lager chip til slikt oppsett?

Kom gjæren med andre seriøse frøslag.

Mvh

Hva du forventer deg av denne motoren? "Maxportad" høres ut som skivebom for min del, spesielt med tanke på at de store ventila der kun får se 11mm løft... til 2v/syll å være var det ganske laber durasjon hvis det er målt ved setet (ingenting oppgitt). Lobevinkelen på 111° er ikke noe vinkel å hente effekt ut av, det er en fin kompromissvinkel for å spare suppe, nå utslipp og få den originale motorstyringa til å henge med. Om ikke annet bør du fokusere på å hente ut makseffekt ved rundt 6000rpm og heller ha et grenrør med moderate diametre og en god lengde (feks. 35mm ID og noe rundt 70cm lengde) parrer syl. 123, og 456, sekundærene kan gjerne nesten være 1m lange med en litt større dimemnsjon ala 45mm ID) så du får et godt og langt "dragsug" i eksosen som kan hjelpe litt til da du har begrenset overlapp. Innsuget kan gjerne være ett spjeld, bare du har et innsug som er avstemt mot kammen din og har litt plenumsvolum så den har litt luft å hente av :) Kam karakteristikken din er nok ikke så hæsgæli langt unna det jeg har i min Volvo B230 motor, så en innsugsrunnerlengde på ca. 250mm lengde fra ventilhatt til traktkant med en runnerdiameter på 38mm innvendig blir nok ikke helt feil. Du får litt bunndrag i samme slengen også... si du når ala 150-160 REELLE hk med det jeg har tipset om, men da får du også et jamt og fint register og motoren blir hverdagskjørbar og bruker nødvendigvis ikke så mye suppe :)

Skrevet

flyfaen, så du mener den kammen jeg har ikke er noe å ha? og nårt du sier 150-160 reelle

hk hva mener du da?

Skrevet

Hallå hallå,

Jag kan anpassa ett Trimchip efter din setup, det är bara skicka mig PM för mer info kring det.

Borde räcka bra med original dyser och LMM så ska inte behövas 535 grejer för dessa effekter.

Mvh//

A.Fekzen

Skrevet

du har pm.

men noen som vet om jeg bygger om til 2,7 trenger jeg da større dyser og lmm?

evt hvor store? m30b35 lmm og dyser fint?

Skrevet
flyfaen, så du mener den kammen jeg har ikke er noe å ha? og nårt du sier 150-160 reelle

hk hva mener du da?

Kammen burdte være ypperlig for gata den... skal du trimme 2v topper og sikter etter masse effekt kan du se langt etter eit breit kjørbart register du får brukt til noe fornuftig uten å gire deg ihjel...

Jeg har ingen formening om hvordan den kammen er ved ulike løft, feks. hvor mye høyløftsdurasjon det er på den. Har den aggressiv ventilaks kan det skule seg noen føll til i den.

Jeg har ca. 150 ærlige veivhester i min volvo motor på 2.3L med en kam som har tillsvarende oppgitt durasjon. greit jeg har 2 syll mindre og mere cc pr. sylinder men ventilene er også tilsvarende større, så det skulle gi ca. samme egenskaper. jeg sier også realistiske hk for man blir bare skuffa av å tro man har fanden til bra motor, bare for å få den på en benk for å bli skuffa. Du som har 2.5 L kan kanskje vente deg 160hk ca. sannsynligvis endel bedre OM innsug og eksos er riktige for kammen. Det jeg er bekymmret for på din motor siden du siterte den som "maxportad", er at en eller annen uerfaren har "porta" den... dvs gravd ut hølet som i utgagspunktet er for STORT, og gjort det enda større og værre enn det er originalt. Er det original størrelse på innsugsventilene i toppen din, er det å grave høla større mildt sagt skivebom. Hvis minstearealet i kanalen din er i det smaleste punktet i setet, er det så lite ideelt som man kan få det. For flesteparten vil det høres utlogisk ut, men har du original ventil er du bedre satt med å fylle en god del epoxy i kanalen og KRYMPE den... gasshastighet er alfa-omega, og med et svært høl daffer lufta inn og du har ingen mulighet til å genrere nok treghetsmoment i luftstrømmen til å bikke 100% fyllingsgrad.

Og toppeffekt er ikke alt, GJENNOMSNITTSEFFEKT teller mest. Derfor i normale kjøresituasjoner hvor du ikke ligger å presser på rødstreken hele tiden blir du garrantert mere fornøyd med en motor med 160ish+ hk og et breit register fremfor en med si 200 hk som er skvisa ut som er nesten ubrukelig under 4000rpm...

Skrevet

skjønner hva du mener.

den skal være porta på motorverksted.

men kommer til å åpne opp og sette i 2,7 veiva. og få ca 11 i komp med den også. også se hvordan det går.

og etter vært så blir det større ventiler og stivere fjærer osv.

eller turbo bygg;)

Skrevet
skjønner hva du mener.

den skal være porta på motorverksted.

men kommer til å åpne opp og sette i 2,7 veiva. og få ca 11 i komp med den også. også se hvordan det går.

og etter vært så blir det større ventiler og stivere fjærer osv.

eller turbo bygg;)

For å være helt ærlig vet jeg ikke om det er noen garranti at et generellt motorvekrsted har vært å gravd i kanalene... flesteparten lever enda i trua om at et svært høl må funke bedre bedre enn et mindre...

Skrevet
Så du mener jeg skal sette på org topp istede??
Etter hva jeg har sett på disse toppene til M20 så er de ikke for ille originalt, men de kunne trenge noe plasting. Selve hullet inn i toppen (flensen) bør man overhode ikke gjøre noe større...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...