Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tusen takk for godt utfylt svar! :) Ang 2 feil, hva går det utover? Siden dette er første EU godkjenning for meg. Så hadde det vært interessant å få vite. ;)

Takker på forhånd!

Det finnes 4 typer "Feil" man får i en EU kontroll.

1`er feil: feil som ikke går nevneverdig utover miljø/sikkerhet, men som bør fikses. bilen godkjennes selvom man får 1`er feil.

Eksempel på 1`er feil:

1 - Skiltlys bak virker ikke.

2`er feil: Feil som går utover sikkerhet/miljø eller andre lover. disse MÅ fikses før bilen blir godkjent, bilen må da inn på etterkontroll for å fullføre EU godkjenning etter at disse tingene er blitt fikset. hvis dette ikke fikses innen 2 måneder etter EU kontrollfristen går ut vil bilen bli begjært avskiltet.

Eksempel på 2`er feil:

2 - Rust på bremserør

2 - for lite dekkmønster

2 - tynt bremsebelegg på bremseklosser

2 - slakk i styring

osv.

3`er feil, samme som 2`er, bare at disse gir TOTALT KJØREFORBUD, dette er som oftest alvorlige feil som gjør at bilen kan skape farlige situasjoner. eksempel på dette er:

3 - knekte hjulbolter høyre forhjul

3 - løs bakaksel

3 - gjennomgående rust i bærende konstruksjon

4`er feil er ingen feil. men noe som ikke kan måles av verksted f.eks. pga vær eller andre forhold.

F.eks hvis verkstedes avgassmåler ikke virker den dagen, kan de gi deg en 4`er og be deg komme tilbake når den er fikset, evt ta avgass på annet verksted. Har aldri sett dette skje, men den er der i tilfellet slike hendelser. Men jeg tror nok de fleste verksteder bare godkjenner bilens avgass hvis de ikke har tid eller utstyr til å måle.

Hvis du har gjennomsnittlig teknisk kompetanse på bil kan du skaffe deg en EU-sjekkliste og gå gjennom de "vanlige" feilene før du leverer den inn for godkjenning. Hvis du gjør jobben bra kan det hende du slipper ettergodkjenning.

  • Svar 56
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Tusen takk for godt utfylt svar! :) Ang 2 feil, hva går det utover? Siden dette er første EU godkjenning for meg. Så hadde det vært interessant å få vite. ;)

Takker på forhånd!

Det finnes 4 typer "Feil" man får i en EU kontroll.

1`er feil: feil som ikke går nevneverdig utover miljø/sikkerhet, men som bør fikses. bilen godkjennes selvom man får 1`er feil.

Eksempel på 1`er feil:

1 - Skiltlys bak virker ikke.

2`er feil: Feil som går utover sikkerhet/miljø eller andre lover. disse MÅ fikses før bilen blir godkjent, bilen må da inn på etterkontroll for å fullføre EU godkjenning etter at disse tingene er blitt fikset. hvis dette ikke fikses innen 2 måneder etter EU kontrollfristen går ut vil bilen bli begjært avskiltet.

Eksempel på 2`er feil:

2 - Rust på bremserør

2 - for lite dekkmønster

2 - tynt bremsebelegg på bremseklosser

2 - slakk i styring

osv.

3`er feil, samme som 2`er, bare at disse gir TOTALT KJØREFORBUD, dette er som oftest alvorlige feil som gjør at bilen kan skape farlige situasjoner. eksempel på dette er:

3 - knekte hjulbolter høyre forhjul

3 - løs bakaksel

3 - gjennomgående rust i bærende konstruksjon

4`er feil er ingen feil. men noe som ikke kan måles av verksted f.eks. pga vær eller andre forhold.

F.eks hvis verkstedes avgassmåler ikke virker den dagen, kan de gi deg en 4`er og be deg komme tilbake når den er fikset, evt ta avgass på annet verksted. Har aldri sett dette skje, men den er der i tilfellet slike hendelser. Men jeg tror nok de fleste verksteder bare godkjenner bilens avgass hvis de ikke har tid eller utstyr til å måle.

Hvis du har gjennomsnittlig teknisk kompetanse på bil kan du skaffe deg en EU-sjekkliste og gå gjennom de "vanlige" feilene før du leverer den inn for godkjenning. Hvis du gjør jobben bra kan det hende du slipper ettergodkjenning.

Takk! :mrgreen: Då er denne listen lagret! ;)

Lest meg litt fram nå, samt tidligere i tråden, så ligger katalysatoren nesten oppe med manifoilene. Det er ikke denne som lagger den rare lyden! Men lyd demperen midt under bilen.

Hvis jeg da fjerner denne å erstatter med rør, vil det da gå utover EU godkjenning? Det er jo bare en lyd-demper.

Jobben skal mest sannsynlig utføres i morgen eller tirsdag. Er dette samme virkning som katalysatoren at det blir "litt" mer hester?

Kan evt legge ved et bilde så dere er sikker. ;)

Skrevet

Mange misforståelser om eksos her,fjerner man lydemper,katalysator,eller bruker man grovere rør så mister man effekt på en standard sugemotor.,eksosen er tilpasset bilen og skal ha rett motstand.Biltema katalysatorn vil sikkert holde resten av bilens levetid selv om den ikke er rustfri.

Skrevet
Mange misforståelser om eksos her,fjerner man lydemper,katalysator,eller bruker man grovere rør så mister man effekt på en standard sugemotor.,eksosen er tilpasset bilen og skal ha rett motstand.Biltema katalysatorn vil sikkert holde resten av bilens levetid selv om den ikke er rustfri.

Enig med den.

I sjeldne tilfeller kan man få mer effekt utav en litt mindre motstand i eksosanlegget, men i de fleste tilfeller er det i praksis ingen forskjell. I noen tilfeller kan effekten bli lavere da motoren får for lite motstand. Hvis man vil være sikker på at den varer lenge kan man spraylakke eller behandle den før man monterer den. feks: grunning som tåler høye temperaturer, caliperlakk eller lignende. Dette vil nok holde lenger enn resten av anlegget. Pottene kan også ruste fra innsiden, dette er umulig å unngå, men er nok mer vanlig på de bakerste pottene pga fukt/regn som kommer inn. jo nærmere motoren potten er, jo varmere blir den, men den vil også være mindre utsatt for fukt fra innsiden.

Takk! :mrgreen: Då er denne listen lagret! ;)

Lest meg litt fram nå, samt tidligere i tråden, så ligger katalysatoren nesten oppe med manifoilene. Det er ikke denne som lagger den rare lyden! Men lyd demperen midt under bilen.

Hvis jeg da fjerner denne å erstatter med rør, vil det da gå utover EU godkjenning? Det er jo bare en lyd-demper.

Jobben skal mest sannsynlig utføres i morgen eller tirsdag. Er dette samme virkning som katalysatoren at det blir "litt" mer hester?

Kan evt legge ved et bilde så dere er sikker. ;)

Mener man kan fjerne lyddemperen ja, men det kan i mange tilfeller resulterer i høy lyd/ulyd fra eksos, evt kan den få problemer i Eu kontrollen i miljødelen pga lydforurensning (ja, det er noe som heter det :D). Men dette varierer fra modell til modell. Ville nok tatt en telefon til f.eks. svendsen eksos eller lignende angående EU godkjenning av bil uten lyddemper.

Lyddempere er i utgangspunktet ganske billige, katalysator er dyr pga en del edle metaller (palladium, rhodium, platinum) som bruker i renseprosessen av partiklene. Mens en lyddemper bare skal leve opp til sitt navn, nemlig å dempe lyd, der trenger man ikke dyre metaller.

Tror ikke du får noe mer effekt i bilen av dette nei.

Jeg tror grunnen til at mange som fjerner katalysator og påstår at bilen ble sprekere etter det, tar utgangspunkt i hvordan bilen var før. De fleste som fjerner kat gjør det pga løse deler i kat, eller tett katalysator, bilen vil da selvfølgelig bli sprekere etterpå pga katalysator var defekt og blokkerte deler av luftgjennomstrømningen. Hvis man hadde fjernet en ny fungerende katalysator og satt inn rør/tatt ut innmat ville nok forskjellen vært tilnærmet null.

Skrevet
Mange misforståelser om eksos her,fjerner man lydemper,katalysator,eller bruker man grovere rør så mister man effekt på en standard sugemotor.,eksosen er tilpasset bilen og skal ha rett motstand.Biltema katalysatorn vil sikkert holde resten av bilens levetid selv om den ikke er rustfri.

Enig med den.

I sjeldne tilfeller kan man få mer effekt utav en litt mindre motstand i eksosanlegget, men i de fleste tilfeller er det i praksis ingen forskjell. I noen tilfeller kan effekten bli lavere da motoren får for lite motstand. Hvis man vil være sikker på at den varer lenge kan man spraylakke eller behandle den før man monterer den. feks: grunning som tåler høye temperaturer, caliperlakk eller lignende. Dette vil nok holde lenger enn resten av anlegget. Pottene kan også ruste fra innsiden, dette er umulig å unngå, men er nok mer vanlig på de bakerste pottene pga fukt/regn som kommer inn. jo nærmere motoren potten er, jo varmere blir den, men den vil også være mindre utsatt for fukt fra innsiden.

Takk! :mrgreen: Då er denne listen lagret! ;)

Lest meg litt fram nå, samt tidligere i tråden, så ligger katalysatoren nesten oppe med manifoilene. Det er ikke denne som lagger den rare lyden! Men lyd demperen midt under bilen.

Hvis jeg da fjerner denne å erstatter med rør, vil det da gå utover EU godkjenning? Det er jo bare en lyd-demper.

Jobben skal mest sannsynlig utføres i morgen eller tirsdag. Er dette samme virkning som katalysatoren at det blir "litt" mer hester?

Kan evt legge ved et bilde så dere er sikker. ;)

Mener man kan fjerne lyddemperen ja, men det kan i mange tilfeller resulterer i høy lyd/ulyd fra eksos, evt kan den få problemer i Eu kontrollen i miljødelen pga lydforurensning (ja, det er noe som heter det :D). Men dette varierer fra modell til modell. Ville nok tatt en telefon til f.eks. svendsen eksos eller lignende angående EU godkjenning av bil uten lyddemper.

Lyddempere er i utgangspunktet ganske billige, katalysator er dyr pga en del edle metaller (palladium, rhodium, platinum) som bruker i renseprosessen av partiklene. Mens en lyddemper bare skal leve opp til sitt navn, nemlig å dempe lyd, der trenger man ikke dyre metaller.

Tror ikke du får noe mer effekt i bilen av dette nei.

Jeg tror grunnen til at mange som fjerner katalysator og påstår at bilen ble sprekere etter det, tar utgangspunkt i hvordan bilen var før. De fleste som fjerner kat gjør det pga løse deler i kat, eller tett katalysator, bilen vil da selvfølgelig bli sprekere etterpå pga katalysator var defekt og blokkerte deler av luftgjennomstrømningen. Hvis man hadde fjernet en ny fungerende katalysator og satt inn rør/tatt ut innmat ville nok forskjellen vært tilnærmet null.

Aha, det er jo lydempere på bil selv om jeg tar av den som ligger midt under bilen. Bilen vil jo få litt grover lyd. Men det gjør meg ingen ting ;) .

Skrevet
Den er grei :D

Ha? :P det vil vell ikke bråke alt formye? Her et bilde.

ser inget bilde jeg :D

Arhh, Her: 2013-04-21182941_zpsc973b212.jpg

En bekjent mente dette var en trykk måler? Eller noe i den duren?

Skrevet
Viss det er en måler og ikke bare en vanlig lyddemper, så ville jeg trodd det gikk et stikk/ledninger ut ifra den. Har du sitt på det?

Hei.

Har ikke fått sett helt ennå på dette, skal se litt bedre i neste uke.

Vil ikke gjøre noe før jeg er helt sikker. ;)

Skrevet

Gamlebilen, en toyota camry, var siste årsmodell av denne uten katalysator og er oppgitt fra fabrikk til 128 hk.

De som ble produsert etter dette har katalysator og er oppgitt til 121 hk, motoren er den samme.

Skulle dermed tro at katalysatoren stjeler litt..??

Skrevet
Gamlebilen, en toyota camry, var siste årsmodell av denne uten katalysator og er oppgitt fra fabrikk til 128 hk.

De som ble produsert etter dette har katalysator og er oppgitt til 121 hk, motoren er den samme.

Skulle dermed tro at katalysatoren stjeler litt..??

Katalysatoren stjeler litt ja. Den er tross alt der bare for å forminske bråk og utslipp fordi EU vil ha alt grønnt og pent. Ikke fordi at bilene skal være bedre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...