Hollabaloo Skrevet April 30, 2013 Skrevet April 30, 2013 Når bilen står stille, og jeg forsiktig beveger rattet begge veier hører jeg en klakkelyd. Og når jeg kjører på "vaskebrett" så klakker det fælt. Noen som har vært borti det før? Jeg tror ikke det er casterstag eller kyllingbein iom at klakkelyden også fremprovoseres ved å bevege rattet bittelitt mot venstre og høyre mens bilen står stille. Det er så og si ikke noe rattutslag som skal til. Både casterstag og kyllingbein er dessuten nylig byttet. Kan det være nedre rattakselledd?
Fisher Skrevet April 30, 2013 Skrevet April 30, 2013 Neppe.. Lyden forplanter seg lett oppigjennom rattstammen. Å Jeg har enno tilgode å oppleve at selverattstammen er defekt. Det er en del ting det kan være. 1. endeledd og indre styre ledd 2. Selve snekka.. Dog aldri opplevd at slakke i snekka lager klakkelyd 3. Rattlåsen ligger å tar borti pga dårlig montering/demontering ect. Opplevde det engang på en E36. Dog da kom den ved forskjellige andre punkt og siden du hører det når du kjører satser jeg på nr 1. Sjekk at det er olje på servo (merk bruk kunn rett olje, eller kan servopumpa gå sund = Dyrt) Men som sakt. Det er nok et endeledd eller indre styrledd. Det kan gi lyd. Undersøkels: Finn et tørt område legg deg ned på siden og stikk inn handen mens du får en kompis til å framprovoser lyden. Kjenn med handen over endeledded om det beveger seg. For så og sjekke det indre leddet (Bak mansjetten. Du kan kjenne "knekken" der kula sitter. Har du kjørt med defekter ei stund kan du sikkert se det på dekkslitasjen på ene dekket. Lykke til =)
Odd-M Skrevet Mai 1, 2013 Skrevet Mai 1, 2013 Slitte stabilisatorstag-foringer vil også gi kneppelyder på ujevnt underlag.
Hollabaloo Skrevet Mai 1, 2013 Forfatter Skrevet Mai 1, 2013 Neppe.. Lyden forplanter seg lett oppigjennom rattstammen. Å Jeg har enno tilgode å oppleve at selverattstammen er defekt.Det er en del ting det kan være. 1. endeledd og indre styre ledd 2. Selve snekka.. Dog aldri opplevd at slakke i snekka lager klakkelyd 3. Rattlåsen ligger å tar borti pga dårlig montering/demontering ect. Opplevde det engang på en E36. Dog da kom den ved forskjellige andre punkt og siden du hører det når du kjører satser jeg på nr 1. Sjekk at det er olje på servo (merk bruk kunn rett olje, eller kan servopumpa gå sund = Dyrt) Men som sakt. Det er nok et endeledd eller indre styrledd. Det kan gi lyd. Undersøkels: Finn et tørt område legg deg ned på siden og stikk inn handen mens du får en kompis til å framprovoser lyden. Kjenn med handen over endeledded om det beveger seg. For så og sjekke det indre leddet (Bak mansjetten. Du kan kjenne "knekken" der kula sitter. Har du kjørt med defekter ei stund kan du sikkert se det på dekkslitasjen på ene dekket. Lykke til =) Ja jeg får vel prøve det først. Endeleddene har uansett sittet på bilen i 15 år og 167000km nå så det er vel kanskje uansett på tide å få på noe nytt.
m520 Skrevet Mai 5, 2013 Skrevet Mai 5, 2013 Kan nesten garantere at det er rattaksel krysset som er gåent! Min var helt lik, byttet dette, å problem løst! kurant jobb er det også
Hollabaloo Skrevet Mai 5, 2013 Forfatter Skrevet Mai 5, 2013 Kan nesten garantere at det er rattaksel krysset som er gåent! Min var helt lik, byttet dette, å problem løst! kurant jobb er det også Ok, greit å vite at det faktisk er en mulig feilårsak. Nå har lyden gitt seg, ihvertfall når jeg vrir på rattet og jeg hører den heller ikke inne i bilen (mulig den høres utenfra mens man kjører), så jeg har lagt hele saken på is. Får se på det igjen når det blir så ille at jeg får reprodusert ulydene som jeg opplevde før.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå