Gå til innhold

Erfaringer med e39 540?

TommyFF
 Share

Anbefalte innlegg

Hei.

Har fått et greit tilbud på en e39 540 touring fra Sverige som har en del deler jeg har bruk for, og lurer på erfaringer rundt denne. Tenkte å evt bygge om min 523.

Motor/drivverk/forbruk/svakheter osv?Hvor sprek er den, og er den fin å bygge videre på med en evt kompressor? Ser mye fine klipp på nett med dette, og det frister veldig.

Lurer også litt på avgifter rundt dette, og hvilken papirmølle som må til for å få ting godkjent.

Setter veldig pris på alle innspill:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både motor og gir er vel ganske solide saker. Oljelekkasje i topplokk er vanlig som på E34 versjonen. Ellers har jeg ikke sett noe til løse oljepumpebolter. Om det er tilfeldig eller ikke vet jeg ikke, men på E34'n hadde jeg det. Det er annen girkasse enn på E34 så plastkuleproblematikken er vel også løst.

Min stoppet av seg selv noen ganger og gikk veldig ujevnt på tomgang. Dette fikset jeg ved å bytte plugger, rense tomgangsregulator og bytte kamakselsensor(tror jeg). Gjorde alle 3 samtidig så hva som egentlig var problemet vet jeg ikke.

Jeg bruker rett over litern (1.05) på vanlig kjøring på landet. Hvis du passer på litt kan den kjøres på litt mindre. Ved litt ivrig kjøring er jeg oppe i 1.2.

Den går jo bra, men må tuktes litt. Ganske så motsatt av en diesel egentlig. Selv de tristeste 2.0D går på en måte like fort opp til ca. 80 hvis ikke du trår på skikkelig. Over dette er det ikke så mange som er med.

Ved vanlig kjøring er jeg sjelden over 2500rpm og det er en veldig behagelig motor.

Ingen anelse om hva som skal til ved ombygging, men alt må vel dokumenteres nøye og du må være forsiktig med vekta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk sider med ombygging til M5,vil være veldig likt med unntak av eksosen ikke er dobbel på 540,ellers gjelder det samme med papirer osv,Har hatt 540 e39 i 2 1/2 år nå uten å finne noen svakheter,Hvordan bilen går finner du ut på You Tube 0-250 osv.Orginalt kommer bilen med mer ekstra utstyr,kostet jo over en million i år 2000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode og utfyllende svar :) har fått inntrykk av at det er en solid bil, og med prisen jeg kan ende opp med å betale, samt erfaringen jeg får, mener jeg det absolutt skal være verdt det.

Forbruket var jo skremmende lite i forhold til hva jeg trodde. Jeg bruker jo selv over literen på mila med min 523. :o får håpe jeg begynner på et slikt prosjekt når verkstedplass er i boks, forhåpentligvis iløpet av neste år. Om noen har noen gode linker/har gjort noe av samme jobben selv, setter jeg veldig pris på innspill :)

Virker som e61 må vike for e39 en god stund til, blir bare mer og mer glad i bilen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte nylig en 540ia 2002model. Meget sterk motor med nok kraft for min del. ligger jevn mellom 1.2 til 1.4 liter på milen men det skyldes nok at jeg bare har hatt bilen i 3 dager. har ikke funnet noe spes svakheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...